Bibliografia niektorých kňazov
Výpis článku
Názov časopisu : | Hlasy z domova a z misií |
Autor : | P. Štefan Lapšanský S. V. D. |
Rok : | 1943 |
Číslo : | 6 |
Názov článku : | Z M I S I Í |
Text článku : | Z M I S I Í Misijný úmysel na jún. Aby pracujúca mládež v misiách mohla si plniť svoje náboženské povinnosti V jednej africkej misii sa to stalo. Misionár sedí pred misijnou stanicou a modlí sa breviár. Tu pribehne k nemu černošský chlapec, celý zbitý, skrvavený a hovorí žiadostivo: „Otče, chcem počuť slovo, povedz mi slovo“, (t. j. pouč ma o katolíckom náboženstve). Misionár sa zhrozil nad bolestným výzorom chlapcovým a hovorí mu: „Ale chlapče, čo sa ti stalo? Azda si na ceste niekde padol, alebo ťa niekto zbil, veď si celý skrvavený?“ „Otče, všetko ti rozpoviem, len mi najprv povedz „slovo“. — Po náuke začal chlapec s plačom vyprávať. „Otče, slúžim u svojho strýka, ktorý je mohamedánom. Nechce ani počuť o katolíckej viere, ba aj mňa núti, aby som sa stal mohamedánom. Keď som dnes chcel prísť k tebe na misijnú stanicu, chytil ma a strašne ma nabil. Ale podarilo sa mi utiecť a teraz som pri tebe.“ „Ako sa opovážiš zase prísť domov, čo ti spraví strýc, že si mu utiekol?“ nadhodí misionár. A černoško tak krásne hrdinsky vedel odpovedať: „Otče, o to sa vôbec nestarám, hlavná vec, že som mohol opäť počuť „slovo“. Hľa, v názornom praktickom príklade vidíme rukolapne význam júnového misijného úmyslu: Aby pracujúca katolícka mládež v misiách mohla si plniť svoje náboženské povinnosti. Veľká časť katolíckej mládeže v misiách pracuje v továrňach, v dielňach a na poli pod pohanskými a mohamedánskymi pánmi. I tam majú sa zachovať zákony, ktoré pápeži v encyklikách Reurum novarum a Quadragesimoanno vydali ohľadom robotníckej otázky. Medzi povinnosťami náboženského života sa vypočítavajú: zasvätenie nedele, v nedeľu a vo sviatok omšu svätú slyšať, vyhýbať sa najbližšej príležitosti ku hriechu, získanie takých pracovných podmienok ,aby mohli viesť život počestný a primeraný ľudskej dôstojnosti. Pravdaže, životné nároky u farebných národov sú v porovnaní s našimi minimálne. Je známe, že Európan nemôže závodiť v čiernej práci s Číňanom. Číňan sa uskromní na obed varenou ryžou a zeleninou. Európanovi to nestačí. Rus, sprievodca na električkách, dostával po 70—80 čínskych dolárov.' Za tú istú prácu dostával Číňan len 35 dolárov a bol spokojný. Rus remeselník je výnimkou, lebo Číňan remeselník tú istú robotu rovnako spraví, ale za polovičnú cenu. My, kresťania v katolíckej Európe, prosíme za mládež v misiách. Pritom však so svätou pýchou, ale i s určitým zahanbením musíme pripomenúť, že novokresťania v pohanských misiách mnohokrát ďaleko predbehnú v horlivosti katolíkov v Európe. Tak mnohí neťažia si prekonať cestu 90 km, len aby mohli prísť v nedeľu na svätú omšu. Istý africký misionár píše: — O jednej v noci prišiel černoch a prosil ma: „Otče, učiň moje srdce zase bielym, ale čo najrýchlejšie. Utekal som nepretržite od večera a zase musím tak utekať zpät. Keď neprídem včas domov, dostanem od svojho pána bitku.“ — Takých prípadov je tisíc, ako černosi idú ďaleko a v najhoršom čase, len aby mohli prijať sväté sviatosti. Ježišu, veľký Priateľ mládeže, ujmi sa láskavo katolíckej mládeže v misijných zemiach. Daj, aby za každých okolností zostala Ti verná a neochvejná vo viere. P. Štefan Lapšanský S. V. D. |