logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Katolícke noviny
Rok : 1854
Číslo : 11
Názov článku : Láska a kríž.
Text článku : Láska a kríž.

(Historická wýprawka z časow krížowých ťahow.)

(Pokračowanie.)

II.

„Ešte sä zachowaná pamiatka w ďalekej Assi o Sina Ebn, ktorý wýchyrný byl jako mudrc, a ešte wýchyrnejší sťa lekár. Studnicu swojej múdrosti w sebe nezawrel, štedro z nej napájal každého, ktorý sä k nemu blížil s čistým zwedawým úmyslom a žiadal poučenia, wyswetlenia welikého tajemstwa prírody a člowečenstwa. Z tej príčiny shromážďowal sä okolo neho weliký zástup usilowných mladíkow. Muselmani, jako i kresťania i židia nawštíwowali školu, ktorú on založil. Jeho wznešená mysel nebrala žiadny ohläd na rozdielnosť náboženstwa a národnosti; každého swojeho učedlníka tak rád mal, tak si ho wážil, jakoby jeho wlastný syn byl; a práwe preto ho i každý tak milowal a ctil, jako swôjho wlastného otca.
Medzi jeho učedlníkami dwaja sä nad wšemi inými swojou dušewnou silou a usilownosťou wyznačowali, obidwa byli židia a krajania; jeden sä menowal Isaak, druhý Náthan. Weliký učiteľ to nezatajil, že ich on z pomedzí swojich učedlníkow za najlepších a najprwších uznáwa a za najhodnejších má. Náthan mal bohatú majetnosť, a rozdelil sä s ňou po bratersky so swojim priateľom Isaakom, ktorý byl weľmi chudobný a bez tejto pomoci ani by sä len wyžiwiť nebyl mohol. Ale Nathan byl na pomoci swojemu priateľowi i inším spôsobom. Swojimi riedkymi dušewnými schopnosťami, skrze neunawenú usilownosť zdwojnásobnenými zaopatril si ešte w swojich mladých letách hojnosť wedomosti, ktoré k tomu obrátil, aby w nich i Isaaka poučil a jemu to wyswetľowal, čo mu z prednášek učiteľowých nezrozumitelné zostalo. Tak prišiel tento, ktorý z prwu po zadu zostáwal, rýchle k predu: Nathanowé wedomosti a jeho bohatá kniháreň stály mu wzdycky k službám a on ich nezameškal použiť. Isaak dobre wedel, jak mnoho má swojemu priateľowi k poďakowaniu, a milowal ho z celého srdca; ale i Nathan s celou dúwerou byl oddaný swojemu srdečnému priateľowi, tak že keby to potreba byla žiadala, milerád by byl jeden za druhého zomrel.
W tom čase dostal Ebn Sina od princa z Mosulu poručenie, aby mu jednoho zkuseného zo swojich učedlníkow, buď si on ktoréhokoľvek náboženstwa, poslal, ktorý jeho lekárom bude. Úrad tento byl jak ctiplný, tak sláwny a w inom poťahu i príjemný; ponewáč Princ byl tiež milowníkom umenia a wedy, a Mosul sám byl bohatý w nádhernej sláwe a priateľoch rozličného druhu. Ebn Sina za welikú česť si pokladal, že ho panowník swojou dúwerou poctiť ráčil; uzawrel pritom s tou najwätšou swedomitosťou a sprawedliwosťou k dielu prikročiť, a len toho najhodnejšieho zo swojich učedlníkow poslať. Preto ustanowil jednu ťažkú zkúšku. On predložil swojim učedlníkom sedem otázok, na ktoré mu písebne odpowedať museli, a k tomu ešte tri hádky k rozlušteniu. On tí chcel nielen umelecké wedomosti, ale i ostrowtipnosť swojich učedlníkow zkusiť. Otázky byly ťažké, ale ešte twrdšie hádky. Mrzute, beznádejne mnohí zanecháwajú túto prácu, ktorá sä zdala jejich sily prewyšowať. Len nektorí dodali si chuti k tejto wábliwej, ale i ťažkej práci: medzi nimi byl tiež Isaak a Nathan: ale jeden o druhom nič newedel, že na predložených otázkach a hádankách pracuje. Práwe na ten čas, jako Ebn Sina túto zkúšku zriadil, musel Nathan, ktorého učiteľ za najlepšieho z učedlníkow swojich wyhlásil, do jednoho ďalekého mesta cestowať a tam jednoho ťažko nemocného liečiť. Ebn Sina ale poslal mu ta spomenuté otázky a hádanky, wýslowne ho požadujúc: aby sä usilowal ctihodný u Princa úrad občiahnuť. „Čože bude w tejto záležitosti Isaak robiť? pýtal sä sám sebä Nathan; iste že pre túto cenu bude bojowať!" Jedine po dluhom wáhaní uzawrel Nathan, že ku dosiahnutiu tohoto slawného úradu sä hlásiť bude, ale s tím úmyslom, že od swojeho predsawzätia odstúpi, jestliby Isaak jeho sokom (protiwníkom) wo weci tejto mal byť.
Isaak so wšeckou usilownosťou pracowal na rozlúštení otázok a hádok; odpoweď na otázky dokončil, a mohol úfať, že spokojnosť a chwalu od swojho učiteľa obdržia; ale tie tri hádky pri wšeckej swojej usilownosti a ostrowtipnosti nebyl w stawe rozlúštiť. Ony byly ťažké, tak ťažké, že wšeci učedlníci zúfali nad jejich uhadnutím. Isaak si teraz túžebne žiadal s Nathanom byť, tento by mu byl iste na dobrej pomoci, a jejich spojeným silám iste by sä podarilo wynaleznúť kľúč k otworeniu hádok. - Poslední deň ustanoweného termínu prišiel; w ktorom sä práca učiteľowi odowzdáwať mala, a Isaak hádanky ešte nerozluštil. Wečer toho istého dňa nawrátil sä Nathan zo swojej cesty domow; w dome ale už našiel jednoho posla, ktorý mu tú smutnú nowinu priniesol: že kroz zlé riadenie a kroz klamstwo jednoho čloweka, ktorému on weľmi mnoho dowerowal, o swoju bohatú majetnosť celkom prišiel, a ten člowek, ktorí ho tak hanebne ošudil, nebyl žiadny druhý, než Baruch, otec jeho priateľa Isaaka.
Táto nowina byla pre Nathana jako hromowá strela z jasného neba. Ztráta jeho znamenitej majetnosti ho menej bolela, nežli to, že práwe Baruch, ktorému on tak mnoho dobrodenia preukázal, byl onen zbojník. Posol, ktorý jeho zármutok widel, radil mu, aby Barucha pred súdom obžalowal; že ešte Náthan má mnoho priateľow w meste, a swedectwá proti klamárowi že sú isté. — Zdáliž má toho zlostníka obžalowať? Budeli Baruch o klamstwu preswedčený, - jeho smrť je istá, a haňba, potupa a chudoba príde na jeho dietky, príde na jeho Syna Isaaka, srdečného swojho priateľa. Táto myšlienka ho strápila. Priateľstwo a šťästie Isaakowé wiac si wážil, nežli swoje bohatstwo, wažil si wiac, jako swoje wlastné. Z tej príčiny prepustil od sebä posla s tím naložením, aby o jeho nešťästi a o Baruchowom šibalskom klamstwu pred nikým nehoworil.
Omaru! to je ťažko a bolestne, tak nenadále z radosti a bohatstwa do starosti a trápenia chudoby upadnúť, ktorej sä on síce pri swojej učenosti nemal čo obáwať, ale to mu spôsobilo bolesť, že chudobných a trpiacich nebude môcť tak jak posiaľ napomáhať a že teraz swoju wedu len za peniaze iným sdeľowať môže. To byl jeho žiwobytia plán: neodwisle skrze swoju majetnosť ujistený, len wedám žiť, a swoje umenie zwlášte ku podpore a opatrowaniu núdznych obetowať, poswätiť. Duch Nathana mal dosť sily a bázne božej, ťarchu swojej bolesti prewládať. Našiel potešenia w tom wýhläde, že sä stane lekárom princowým w Mosule; ponewáč swojim liečením a uzdrawením jednoho ťažko nemocného sebe a swojemu místrowi nowú česť a chwálu wydobyl, a i otázky a hádanky tak dokonále rozluštil, wyswetlil, jako žiaden druhy z Ebn Sinaowých žiakow. O tomto on byl ujistený. Ale pochybnosť, ktorá ho už predtím znepokojowala, napadla ho znowu. Jak? keby i Isaak, jeho priateľ, ten samý úrad občiahnuť hlädel? Jak wtedy? má li on ustúpiť tomu, ktorého otec jeho tak hanebne ošudil! On, ktorý wčil chudobným jest, má to slawné miesto prepustiť tomu, ktorý teraz z jeho majetnosti bohatým učínen jest, a w umení pod ním stojí? má-li on tomu, ktorému už swoje imanie odowzdal, ešte i tento úrad prepustiť?
Omar, ten bôj, ktorý teraz w srdci Nathanowom powstal, byl nad mieru bolestný; i jeho duša si žiadala čo i nie bohatstwo, ale sláwu, za ktorou mladosť tak welice dychtiwá jest. Predca ale nad wšeckým tímto zwítäzila jeho láska, zwítäzila jeho horliwosť, pre Isaakowo štästie a česť.
Aby swojej nespokojnosti konec učinil, a o swojom domnení istoty nadobnul, ešte w tú samu noc odobral sä k Isaakowi. Isaak ešte byl hore, nespal, zaoberal sä s tím najwätším namáhaním, tie tri hádanky wyswetliť; s tou najwätšou radosťou priwítal swojeho dobrého tak dlho newidaného priateľa, ktorého príchod sä jeho pochybnosti čo zorničká w noci objawil. Nathan, jaknáhle sä w ňom prwá wrúcnosť radosti utíšila, opýtal sä swôjho priateľa: s jakou prácou sä dnes už tak neskoro zaoberá? Isaak mu ale odpowedel, že sä usiluje od Ebn Sinaja dané otázky a hádky rozluštiť, aby slawný úrad w Mosule obsiahnul; len jedna hádka byla mu nepremožitelná. Toto Isaak s tou najwätšou dúwerou swojemu priateľowi wyjawil; on nič newedel o nešťästi Nathanowom, a dľa jeho predošlého wyznania byl istý, že sä on o ten úrad uchádzať nebude.
Nathan prekwapený mlčal; poslednia tichá nádej wčil w jeho srdci zhasla. Ale sily nadobywše, starým lásky plným spôsobom podal pomoc swojemu priateľowi. Isaak mu rozwinul tažkosť hádky; a Nathan, ktorý ju už dáwno byl rozluštil, wedel ostrowtipnosť swojeho priateľa tak wiesť, že hneď do prawého trafil a hádka byla mu jasná. Radosť a poďakowanie Isaakowo skoro konca kraja nemaly, on o swojom wíťaztwe nad swojimi spolužiakami byl istý; w tej welikej srdečnej radosti, wyjawil Nathanowi swôj budúci plán, jako swojeho chudobného otca a swoju rodinu podporowať chce, a swojeho bohatého priateľa nikdy nechce od toho zdržowať, aby hodnejším a lepším swoju dobrotu preukazowal. Každé jeho slowo bylo mečom bodnutia w srdci Nathana, ale on prewládnul swoje bolesti, a bral srdečný podiel na šťästi swojeho priateľa.
Isaak sä nikdy nedozwedel o neštästi Nathanowom, nikdy o nešlechetnosti swojeho otca; Nathan s tou najútlejšou prepáčiwosťou wšecko wynaložil, aby obidwe tieto weci jeho milému priateľowi tajné zôstaly. Isaak dosáhnul chwalu a s ňou i slawnú, ctihodnú službu w Mosulu. Prosil swojeho priateľa, aby ho odprowadil do Mosulu. Nathan ale mu to odoprel; on mal na mysli odcestowať k jednomu zo swojich príbuzných, ale predca mu prisľubil, že ho jak len bude možno, čím najskorej w Mosule nawštíwi.
Isaak našiel w Mosule, čo úfal; Princ byl k nemu prízniwý, wiac šťasliwe učinené liečenia wydobyly mu peniazstwa a sláwu, ktorá sä pre neho zo dňa na deň rozmnožowala. On si pojal za manželku dceru jednoho bohatého kupca swojeho náboženstwa; žil s ňou weľmi šťasliwe, a byl tiež od nej obdarený wiacej dietkami. Jeho časnému šťästiu zdá sä wiac nechybowať, iba prítomnosť swôjho uprimného priateľa, ktorému sä on za wšecko toto poďakowať má. Tu naraz onemocnela Aiescha, princowa najmilejšia manželka, a to weľmi nebezpečie.
Princ ju neobmedzenou srdečnou láskou milowal, a preto i neobmedzenú útrpnosť s ňou mal; zaprisahal Isaaka s prosbami a wyhrážkami, jej hneď k uzdraweniu dopomôcť. „Nemysli si, že budeš žiť, jestli mi Aiescha zomre!" wolal častejšie bolesťmi zmätený princ k lekárowi. Tento učinil wšecko, čokoľwek dľa swojeho umenia učiniť mohol; ale pri wšeckom tom bolesti Aieschiné zo dňa na deň wiac a wiac sä rozmáhaly. Isaak w najwätšej starosti a úzkosti prosil princa, aby wysoko učeného wýborného Mistra Ebn Sinaia ku nemocnej priwiesť dať ráčil. Princ k tomu priwolil, a hneď poslal wýslanstwo s bohatými darmi k mudrcowi; awšak čoby byl Ebn Sina ešte ráz tak pospíšil, predca mohol len za dwa dni do Mosulu priraziť.
Práwe w tento čas, plný úzkosti a bolesti nawštiwil Nathan z nenadála swojho priateľa. Isaak prijal swojeho dlho newidaného priateľa s tou najwätšou radosťou, hneď mu rozpráwäl o swojej núdzi a prosil ho, aby mu prispel ku pomoci. Nathan nawštiwil Aieschu, naleznul ju nebezpečne síce, ale nie beznádejne nemocnú. Podľa jeho náwrhu priprawil jej Isaak nowé lieky, ktoré sä widely prospešňe učinkowať tak, že sä Aiescha zotawila. Čím prekwapenejšia, tím strašliwejšia byla jak pre obidwoch priateľow, tak i pre princa jej náhla smrť.
Isaak zložil celú winu na swojeho tajného nepriateľa; ale jeho osprawedlnenie, jeho wýmluwa nenašla u princa, jehož žalosť a nariekania až ku wzteklosti a žuriwosti wystupily, žiadneho wýslechu. Rozwzteklený rozkázal hneď a zaraz Isaaka chytiť, a do wäzenia uwrhnúť; Nathan pak zostal ešte na slobode.
S hrúzou a úžasnutím počul Nathan o neštästi swojeho priateľa; pospíchal ku princowi, winu na sebä zkladal, že on rozkázal tú medicínu priprawiť, ktorú Aiercha užiwala, a z nej zomrela. Princ ho rozkázal hneď powiazať a dal ho zaraz s Isaakom wyšetrowať. Prenikawe bylo na to patriť, jako títo dwa priatelia jeden druhého oratowať , jak jeden i druhý winným byť chceli. Lež Isaak, ktorý mnoho nepriateľow w dwore princowom mal, byl za mordára wyhlášený, Nathan pak na slobodu prepustený. „Pamätuj na moju manželku, na moje dietky, a na mojeho otca!" prosil plačúci Isaak, keď ho otroci drabi preč wliekli. Nathan pri tíchto posledních slowach klesnul. Teraz len jedinou tou myšlienkou sä zaoberal, aby mohol swojeho Isaaka ochrániť; i hneď wyprawil jednoho posla ku Ebn Sinaowi, ktorý už byl na ceste do Mosulu, a prosil ho, aby jako len možno, sä ponáhlal, a newinného Isaaka swojim mocným orodowaním zachránil. On tešil Isaakowu bedujúcu manželku, a jeho pláčúce dietky; jejich žalostný náriek prerážal jako ostrý meč jeho srdce. Deň smrti Isaakowej - on má buď obesený - byl už ustanowený. Nathan sä osmelil i to najhoršie pre oslobodenie swojho priateľa podniknúť. On preklal sluhow, ktori Isaaka strážili, a utiekal s ním. Domníwali sä, že sú už oslobodení, awšak ich dostihli, dohonili. Kroz toto byl hnew princa na najwýš rozdráždený; on narídil pre Isaaka tú najtwrdšiu pokutu - hladowú smrť, a Nathan má tiež tohoto mučedlníctwa účastný byť, a s nim zomrieš."
Obidwoch priateľow zatworili do jednej pewnej weže, i ktorej žiadne wyslobodenie nebylo možné. Tam im wykázali dwe komôrky, ktoré len jednou tenkou daskowou stenou jedna od druhej rozdelené byly, a dali na tri dni každému wody a chleba. Pomyslite si ten strašliwý staw obidwoch! Iſaak horekowal za swojou manželkou a dietkami; ponosowal sä na deň swojeho narodenia, prial si, by sä byl nenarodil, a dáwal na jawo tú najwätšiu bolesť preto, že tiež Nathana do nešťastia zamotal.
Tento ale silnejšieho ducha, usilowal sä ho na každý spôsob potešil. Ale Isaak nechtel sä dať potešiť. Jeho ponosowania prebodly jako meč srdce Nathanowo.
„Isaak!" tak započal Nathan po hlbokom rozmyšlowani s uslzenýma očima howoriť „Isaak, asnáď možné jest ešte naše wyslobodenie.“ „Nathan," odpowedel malomyslne Isaak, „ty sä mýliš; kdože by nás môhol wyslobodiť?"
„Ebn Sina, náš učiteľ," odwetil Nathan; „on nás môže, a wyslobodí nás newinných skrze ſwoje mocné orodowanie.
„Nathan,“ odpowedel Isaak, „tebe sä sníwa! či newieš, že Ebu Sina ešte šesť dni potrebuje, dokúď do Mosulu príde?" a my potrawu len na tri dni máme?"
„Čo na dwa, tri dni postačuje“ odpowedel wážne jeho priateľ, „to postačí i na šesť dni; wezmi si moju wodu a chlieb; predca jest lepšie, keď len jeden z nás zomre, nežli obidwa; rozpomeň sä na twojeho otca, na twoju manželku, a na twoje deti!"
Isaak z počiatku nerozumel, čo to Nathan chce; keď mu ale Nathan plán jeho wyslobodenia wyswetlil, opowrhnul Isaak celkom hrdinskú obetu swojeho priateľa a hlboce pohnutý plakal horce, a ujisťowal ho, že s ním chce žiť i umierať. Nathan ale neupustil od swojej prosby a predstawowaní jemu; on wylomil na tenkej daskowej stene jednu dieru, ces ktorú wložil Isaakowi swôj chlieb a wodu. Isaak teraz k tomuto priwolil. Dni tíchto trpenia a Nathanowú smrť opisowať, prewyšuje owšem silu ľudskú.
Na šiesty deň prišiel Ebn Sina do Mosulu, aby swojich učedlnikow wyslobodil; ponewáč o smrti Aieschinej už na ceste byl zpráwu dostal; teraz sä ukázalo, že si Aischa skrze swoju nedbanliwosť a prestydnutia sama smrť pritiahla; Princ jawil welikú ľutosť nad swojim ukrutným učinkom, Ebn Sina ale plný zármutku, žiadal si ešte aspoň mrtwoly swojich milých učedlníkow widieť. Ale jak úžasnul, když Nathana owšem už mrtwého, ale Isaaka ešte žiwého našiel! Isaak sä wrhnul na mrtwolu swojeho srdečného priateľa, a wyprawowal jeho hrdinské sä obetowánie. Ebn Sina, s nim Princ a celý Mosul žasnul; takowú lásku ešte nikdy nenalezli.
„Omaru, Gundekar," pýtal sä žid, „zdáliž Nathan nemilowal!"
„Áno, Nathan werne milowal,“ twrdil Saracen. „Nathan welice milowal!" dokladal Gundekar pohnutý.
„Kdože wiacej milowal,“ pýtal sä ďalej Mojzeš. „Ibrahim, čili Nathan.“
Omar sklonil hlawu; on premohol pýchu swôjho ľudu a wydal prawde swedectwo.
„Nathan wätšmi milowal, ako Ibrahim,“ odpowedel potichu, „ale Mojžišu, preto si nemysli, žeby Ibrahim menej milowať môhol."
„Nathan lepšie milowal, ako Ibrahim," potwrdzowal rytier, „ponewáč milowal syna swojeho nepriateľa, ktorý ho o wšecko olúpil; Nathan weľmi milowal; ale ešte utešeňejšia a slawnejšia jest láska kresťanow!“
„Gundekare, ty s mnoho powedal,“ riekol Mojžeš, „wšak zajtra sä to ukáže!
Gundekar ale pozdwihnul swôj jasny wítäzstwa istý zrak k nebeskému blankytu, ktorý wečernia žiara šarlatowou jasnosťou oswetľowala. Podáľ ukázala sä Fatime, Omarowá jediná mladokwetúca, krásna dcera, sprowázaná Muchtalim, ona trhala pre otca a wila do kytky nežné kwietočky. Omár šiel s Mojžišom lekárom swojej chorawej dcery, Fatime w ústrety. Gundekar ale hlädal swoje tiché osamotelé miestečko.
(Pokračowanie nasleduje.)