logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Cyrill a Method
Autor : Martin Čulen, v. r.
Rok : 1869
Číslo : 27
Názov článku : Úvaha.
Text článku : Poneváč milodary na samostatné katol. reálne gymnasium Kláštorské, buď Bohu chváľa! na toľko postúpily, že otvorenie tohože gymnasia s budúcim školským rokom možným učinily: za svätú povinosť som si pokládal zostaviť učebný návrh pretože gymnasium, aby budúce valné zhromaždenie gymnasialného patronátu na základe tohože návrhu zaviesť sa majúci učebný plán ustálilo. K snadnejšiemu a dôkladnejšiemu posúdeniu a cieľu primeranej priemene za dobré som uznal mnou zostavený návrh tlačou uverejniť a pre obmedzenosť priestoru cirkevného našho časopisu návrh ten vo výťahu, v hlavních jeho a podstatných čiastkach i v tomto časopise ct. kath- obecenstvu zdeliť.
Ku zostaveniu návrhu viedla ma len láska oproti Cirkvi národu a pravej vzdelanosti; a preto nech nikto nemysli, ako by som já, návrh tento buď slavnému patronátu buď ctenému obecenstvu, natisknúť chcel. Ba práve prosím o všestranne posúdenie a o náradu, jakoby sa jedno lebo druhé opraviť alebo ceľkom vynecháť a niečo iného do návrhu prijať malo; lebo viac očí viac vidí. Pri zostavení mojho návrhu držal som sa nasledujúcich zásad.

1. Mládeži našej poskytnúť príležitosť ku všestrannej vzdelanosti, a učiniť ju schopnou pre spoločenský život, obchod, priemysel a hospodárstvo z jednej, pre vyššie gymnasialne a technické vedy z druhej strany. Z tej príčiny za cieľu primerané pozdávalo sa mi k náboženstvu i cirkevný dejepis, k slovenskej reči dejepis literatúry, k počtovede, peniazomenné kupecké a priemyslové účtovníctvo, k názornému merníctvu praktické, meranie poľa a počiatky staviteľstva pripojiť, ovocinárstvo, včelárstvo, prostonárodné hospodárstvo ale a lesníctvo, čo žriedla zveladenia hmotného dobrobytu tým väčšmi prijať do návrhu, že žiadnej hospodárskej školy nemáme. Nakopenia učebných predmetov je síce odstrašujúce; ale dobrý a múdry pedagog bude vedieť tejto zdanlivej ťažkosti odpomôcť, keď vyučovanie svoje učiní zajímavým a príjemným, a keď celú náuku prevedie v škole; pre domáce zanepráznenie ale len také práce ponechá žiakom, pri ktorých sa i učenie z pamäti požaduje. Mnohoročná skúsenosť nás uči,že nie predmety samé, ale neschopný učiteľ zapríčiňuje žiakom ťažkosti a protiveň oproti jednému lebo druhému predmetu. Už ale silne verím, že na naše gymnasium len takí mužovia sa hlásiť budú, ktorí učitelsko-paedagogickej úlohe úplne zodpovedať, v stave budú.

2. Maďarskej a nemeckej reči má sa udeliť nielen theoretické, lež i praktické vyučovanie, keď sa v III a IV triedy okrem mluvnice i jedon predmet, a síce dejepis v maďarskej a počtoveda v nemeckej reči prednášať bude.

3. Hľadel som k tomu aby sa v učebných predmetoch úžitočné s príjemným zmieňovalo. Takto ráči i ctené Obecenstvo mnou zostavený návrh povážovať a posúdiť. V Kláštore pod Znyovom dňa 7-ho júlia 1869.

Martin Čulen, v. r.