logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Smer
Autor : Dr. Pavol Beňuška
Rok : 1942
Číslo : 6
Názov článku : Eucharistia obnovuje a pripomína smrť Pánovu
Text článku : Eucharistia obnovuje a pripomína smrť Pánovu.
Dr. Pavol B e ň u š k a.

Po opise poslednej večere, ktorého význam bol už vyššie uvedený, svätý Pavol dodáva napomenutie pre tých, čo by sa odvážili nehodne požívať Pánovo telo a Pánovu krv.
Píše: „Kedykoľvek jete tento chlieb a pijete kalich, Pánovu smrť zvestujete, dokiaľ nepríde. Preto kto je chlieb a pije kalich Pánov nehodne, vinen bude voči Pánovmu telu a krvi Pánovej. Nech teda skúma každý sám seba a nech tak je z tohto chleba a pije z kalicha, lebo kto nehodne je a pije, ten je a pije si súd, lebo nerozsudzuje telo. Preto sú medzi vami mnohí chorí a slabí, ba mnohí usnuli."1
Niektorí autori, ako napr. Réville, prekladajú hneď prvý verš tohto odseku v rozkazovacom spôsobe: Zvestujte smrť Pánovu, dokiaľ nepríde.!2 No celý súvis 3 privádza čitateľa na ten záver, že svätý Pavol tu nedáva dajaké nariadenie, rozkaz, ale vysvetľuje zmysel eucharistickej liturgie, ktorá opakuje poslednú Pánovu večeru. Sláviť túto liturgiu znamená zvestovať smrť Pánovu. „Zvestovať nie dajakú budúcu udalosť, ale zvestovať, oznamovať, predstavovať smrť Pánovu."4
Takto u svätého Pavla eucharistická liturgia je pripomienkou, zvestovaním Pánovej smrti, ktorá v zmysle Pavlovho učenia bola obetnou smrťou.
Podľa Révilla5 svätý Pavol nikdy ani len chvíľu nemyslel na to, že pri kresťanskej večeri sa pripomína a obnovuje smrť Pánova. Píše: „Kristova obeta bola jedinou obetou dokončenou raz navždy na kríži." Podľa tohto autora ako aj podľa iných protestantských teológov svätý Pavol videl v eucharistickej liturgii iba číru symbolickú činnosť.
Takýto výklad je v protive s celým eucharistickým učením apoštolovým, ktorý, ako sme už uviedli, zdôrazňuje realizmus, skutočnú prítomnosť Kristovu v eucharistických prvkoch. Áno, eucharistický obrad je pripomienkou obetnej smrti Kristovej. Pripomína ju už preto, že obrad vyvoláva spomienku na smrť Ježišovu; no pripomína ju najmä preto, že telo Kristovo a krv Kristova, obetované na Golgote, sú znovu tu prítomné. Pri eucharistickom jedle mystickým spôsobom obnovuje sa utrpenie Pánovo, kým nepríde. Toto tvrdenie nepresahuje učenie Pavlovo, ba je jeho odzrkadlením.
Z tejto náuky svätý Pavol vyvodzuje praktické závery pre prijímajúcich, upozorňuje hlavne na hrozné následky nehodného požívania Kristovho tela a krvi Kristovej. Jesť chlieb a piť kalich eucharistický nehodne značí previniť sa „proti Pánovmu telu a krvi Pánovej". „Telo Kristovo a krv Kristova, proti ktorým hrešia tí, čo nehodne prijímajú, majú byť také telo a krv, ako sa podáva pri eucharistickom jedle." Opierajúc sa o mienku P. Bachmanna ten istý autor — Goguel — pokračuje, že svätý Pavol hovorí: vinný voči Pánovmu telu a krvi Pánovej, a nie iba voči Pánovi. To preto, že pre svätého Pavla chlieb-telo a kalich-krv sú naozaj Pán, a nie iba symboly. Takto realizmus eucharistického učenia Pavlovho je znovu zdôraznený.
Realistický charakter tejto náuky potvrdzuje aj nasledujúci verš 29., kde svätý Pavol zdôrazňuje, že ten, kto prijíma nehodne, kto nerozlišuje telo, sám sa odsudzuje a vystavuje sa priamo trestom. Preto každý má najprv skúmať seba samého, aby nepriťahoval na seba podobné nebezpečenstvo. Svätý Pavol žiada od Korinťanov, aby dobre skúmali, ako sú vnútorne pripravení, keď pristupujú k stolu Pánovmu. Jesť a piť tak, že niekto nerozoznáva telo, značí uvrhovať na seba trest boží.
Preto treba pred prijímaním skúmať seba samého a chrániť sa svätokrádežného prijímania. Lebo prijať Pánovo telo a krv Pánovu nehodne znamená odsúdiť sa a vystaviť sa trestu, ako v Korinte sa už ukázalo. Zaiste ide tu iba o ojedinelé prípady, o ktorých sa svätý Pavol zmieňuje ako by na výstrahu. Ďaleko je od neho myšlienka magických účinkov nehodného prijímania.


11 Kor. 11, 26-30.
2Tamže, str. 77.
3Je síce pravda, že tento text hneď naväzuje na rozkaz opakovať to, čo Ježiš robil. Ale vo verši 26, je už tretia osoba, preto nemožno klásť tieto slová do úst Ježišových
4Batiffol, tamže, str. 104.
5Tamže, str. 90.