logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Cyrill a Method
Autor : Ján, kardinál arcibiskup
Rok : 1864
Číslo : 31
Názov článku : Program čili poriadok processie
Text článku : Program čili poriadok processie pod vedením J. E. p. kardinála prímaša krajiny k Bolestnej Matke Šaštínskej na slavnosť Narodenia bi, P. K. (d. 6. mesiaca sept. r. 1864) z Trnavy idúcej.
Vo meno Pána! Amen.
Šaštínšku Matičku,
Navštívme milostnú,
Ježiša Rodičku
Uctime Bolestnú!
Každý z Vás pamätá, že to veľmi k obecnému duchovnému vzdelaniu poslúžilo, keď r. 1857 v siedmom to storočí do Maria-Cely z Uhorska k sláveniu jubilea do päť a dvacať tisíc veriacich pod mojim vedením s viac biskupmi a mnohými kňazmi na slavnosť Narodzenia Kráľovnej anjelov pospiechalo a tam s príkladnou pobožnosťou v slúžbách božích účasť bralo. — Hodno, ba slušno zaiste je, abysrne my synovia kráľovstva Mariánskeho, veriaci arcibiskupstva ostrihomského —pospiechali, hrnuli sa do mestečka v hraniciach našej milej vlasti, ba diecése sa nachádzajúceho a milosťami Bolestnej Matky behom troch století prosláveného Šaštína , kam že sa predkovia naši v potrebách a nebezpečenstvách utíkali, neni poohybnosti, jako to tam premnohé pomníky pobožnosti a detinskej dôvery k mocnej Patrónke uhorských národov, jako tiež i obdržaných milostí svedčia.
Horlime tedy, Najmilejší! jako horlili Otcovia naši, — nasledujme my nie nezdarní synovia dedov našich úctivosť naproti Matke Bolestnej, pamätajúc že uprosíme tú, ktorej dušu prežalostnej , zarmútenej a ľútostnej meča rana prejala! —- hľadajme v mnohonásobnom trápení našom potechu u tej, ku ktorej sa utíkali maličkí a ponížení — velikí a vätší, služobní a páni, poddaní a panovníci! ktorej ochranu hľadala kráľovná Maria Teresia so svojim cisárskym manželom i s celým svojim dvoranstvom roku 1764, vlastne 1762 (priam pred jedným stoletím, pri tej slávnej príležitosti keď do veľkolepého, horlivostou naproti Bohorodičke roznilených velebných otcov Pavlínov vzbudovaného chrámu obraz Bolestnej Matky z trojhrannej kaplnky pod vedením nahého Predchodca grófa Františka Bárkócyho, arcibiskupa prímasa bol pri obecnom plesaní prenesený a na hlavný oltár postavený. — O Maria! daj nech srdce mé sa znití, a k Ježišu lásku cíti, tak nech sa s nim spriatelím!! — Pôjdeme tedy,
Najmilejší!
Aby ale (dľa sv. Pavla) všetko vo svojom poriadku šlo, bude sa pokračovať nasledujúcim spôsobom:
1.) Farári zavčasu z kazateľnice vyvolajú a popíšu veriacich, aspoň číselne naznámenajú, toľko pôjde mužov, toľko žien, s toľkými zástavami asnád aj so sochami, krížami.
2.) Ustanovia predriekateľov ruženca a predspevovateľov pesničiek. Lebo sa sluší, aby už modliac sa, už spievajúc postupovali a v ustanovené hodiny všetci spolu odpočívali,
3.) Príhodné spojá sa vjedno veriaci viac obcí, áno i fár.
4.) Nemôže-li mať každá processia kňaza, nech sa ustanovia mravopočestní a príkladní mužskí, ktorí by nad poriadkom bedlili.
5.) Nakoľko možno, nech hľadia sa pripojiť ku mne, ktorý processiu diecesánsku z Trnavy dňa 6 sept. vyvediem a do Šaštína vovediem (jako to už bolo dňa 16 mesiaca júlia obežníkom oznámeno.)

Poriadok processie z Trnavy.
Dňa 6 sept. — po poludňajšom odzvonení na anjelské pozdravenie bude sa v meste Trnave na všetkých väžiach za pôľ hodiny všetkými zvonami zvoniť. — 0 2. hodine po sozváňaní na väži chrámu sborového (kollegiatného) kardinál prímas pôjde súkromne do onoho chrámu, a vezmúc u oltára milostivej Rodičky Božej pluviál na seba, osloví nakrátko od oltára shromaždených pútnikov. Na to odriekať bude duchovenstvo

Cestovné (Itinerárium):
Protispev. Na cestu pokoja,
Pesnička. Požehnaný Pán Boh Izraelský, a
na konci: Sláva.

Protisp. Na cestu pokoja a spasenia nech nás napravuje všemohúci a milosrdný Pán a anjel Rafael nech nás sprevádza na ceste, aby sme sa v pokoji, zdraví a s radosťou k svojim navrátili.
Pane uslyš nás. Otče náš. potichu. A. neuvoď nás a - pokušenie. Rs. Ale zbav nás odo zlého. V, Spas služobníkov svojich. Rs. Bože môj ; dúfajúcich v Tebe. V. Zošli nám Pane pomoc zo svätiny.
Rs. A zo Sionu chráň nás. V. Buď nám Pane! väžou mocnou. Rs. Od tvári nepriateľa. V. Nech nič nevykoná nepriateľ nad nami. Rs. A syn neprávosti nech nám neuškodí. V. Požehnaný Pán každodenne. R. Nech nám Pán oblaží cestu spasenia našeho. V. Cesty tvoje Pane ukáž nám. Rs. A chodníkom tvojim vyučuj nás. V. O. by spravované boly cesty naše. Rs. K ostríhaniu spravedlností tvojich. V. Čo je krivé, bude vyplestené. Rs. A drsnaté vyrovnané. V. Anjelom svojim Pán rozkázal o tebe. Rs. Aby nad tebou strážili po všetkých cestách tvojich. V. Pane vyslyš modlitbu moju. Rs. Á volanie moje príď k tebe. V. Pán s vami. Rs. I s duchom tvojim.
Modlime sa.

Bože, ktorý si synom izraelským ces prosried mora suchou nohou prísť dal, ktorý si trom múdremu cestu k sebe skrze hviezdu ukázal; daj nám, prosíme, cestu šťastlivú, a čas tichý; aby sme, tvojim svätým anjelom sprevádzaní, na to miesto, kam ideme a naposledy do prístavu večného spasenia, šťastlive sa dostať mohli.
Bože, ktorý si Abraháma, chlapca tvojeho z kaddejskej zeme Ur vyvedeného, na všetkých cestách putovania jeho neurazeného ochraňoval; prosíme, bys nás služobníkov, tvojich ochraňovať ráčil; buď nám Pane pri nastupovaní cesty podporou, na ceste potechou, v horku chládkom, na daždi a zime prístreším, v ukonaní vozíkom, v protivenstve ochranou, na klzkom palicou, na zlámanej lodi prístavom ; aby sme pod vedením tvojim šťastlive ta došli, kam sa vyberáme; a navrátili sa potom zdraví k svojim.
Nakloň sa k prosbám našim, Pane! a spravuj cestu služobníkov svojich k ích spaseniu: aby u prosried všetkých nehôd a nebezpečenství cesty a života toholo Tvojou pomocou stále ochraňovaní bývali.
Daj, prosíme, všemohúci Bože! aby ľud Tvoj na ceste spasenia kráčal, a napomenutia blahoslaveného Jána predchodca nasledujúc, dostal sa bezpečne k tomu, ktorého predpovedal, Pána našeho Ježiša Krista, Syna Tvojeho, ktorý žije a kraľuje v jednote Ducha Svätého Boh, po všetkie veky vekov. Rs. Amen.

V. Pokračujme v pokoji. Rs. Vo meno Pána. Amen.
Vystaví sa velebná sviatosť v monštrancii, zaspieva sa trikráť Svätý — a so „Sit Nomen Domini“ — dá sa požehnanie, velebnou sviatosťou a pohne sa processia.
Predcházat bude oddiel slovenský pod krížom, majúc svojeho vodiča infulovaného, assistentov, zástavy, kríže, sochy, pri speve slovenskom.
2.) Za týmto pôjde oddiel maďarský pod krížom od klerikov neseným, ktorý vyvedie kardinál prímaš, dajúc pred sebou niesť dve koruny, ktorými bude korunovať Matku Bolestnú Šaštínsku, a v jej materinskom Tône ležiaceho mrtvého Syna Ježiša Krista Pána Našeho. — Kardinála otáčať budú dvajá infulatí, predchádzal budú: rehoľníci kňazi v rochétach — kanonici a iní cirkevní hodnostári v mozétach; pred nimiž sa ponesie socha bl. P. M. od štyroch kňazov, v dalraatikách oblečených. Pod vedením processie budú sa spievať litánie loretánske. - - Jako na predku processie, pred krížom, tak tiež pred krížom 2-ho oddielu budú sa striedavé až po vyjitie z mesta bubny a trúby ozývať.
Povedie sa ale processia z chrámu sborového pres rynok a dlhú ulicu vedľa Jezuitského kollegium a za horňou bránou na príhodnom mieste sa pristaví. Tu sa poskladajú svätorúcha, schovajú koruny a socha nositeľná, a všetko toto sa na vozy položí. Každý ale oddiel bude mať dvoch lebo troch vodičov, rochétkou, štolov, a biretom odených; ktorí budú kráčať s ľudom, dohliadať k poriadku a striedavé spravovať spev a modlitby. Ktorí z duchovenstva a veriacich sa budú chcieť viezť, môžu sa; porúča sa však čím najsnažňejšie, aby obzvlášte kňazi vezúci sa na voze posvätné hodinky alebo ruženec v spoločnošti odriekali.
Keď sa, prechádzajúc preš obec, bude mať ísť vedľa kostola , vôjde sa do kostola, ku poklone najsvätejšej sviatosti oltárnej — kde po odspievaní Svätý, Svätý miestny farár alebo jeďen z vodičov dá požehnanie ciborium. Môže sa i v nektorej medzitymnej obci za celú hodinu alebo za pôľ hodiny odpočívať. — Naposledy, jeden z infulátov v Nádaši vovedie processiu do kostola, vykoná večernie modlitby , dá požehnanie ciboriom — a bude tu nočný odpočinok. Kardinál zostúpi vo fare, so svojim komonstvom a vozom s batožinou.

Dňa 7. septembra v Nádaši.
O 6. hodine odslúži malú sv. omšu, pod vyložením Najsvätejšieho jeden z hodnostárov s príslúhou dvoch kňazov. Po sv. omši o chvilu pohne sa processia a pôjde preš vrch k Jabloniek Odtiaľto, po obdržanom v kostole požehnaní s ciboriom, krátkom odpočinku, processia bude nastupovať ďalšiu cestu k Senici ; tuná, po obdržanom v kostole požehnaní, bude krátky obed. — Kardinál vôjde do fary, komonstvo ale jeho i s vozom s batožinou bude napredovať do mestečka Šaštína.
Zo Senice processia sa pohne neomylne o 2 hod. po poludní a pôjde na Boje a Báry a pristaví sa v mestečku Šaštíne, kde pripravené miestnosti alebo pristrojené šátory záujmu všetci kňazi s kardinálom prímasom, si odpočinú, a k vybavovaniu slavného vchodu do chrámu Matky Bolestnej do pontifikálnych šiat oblečení, s infulami na hlave, v pluviáloch dalmatikách, rochétach vôjdú medzi zvukom trúb a hrmením bubnov a pri prespevovaní pesničiek týmto poriadkom :
Vätší kríž ponesú kňazi medzi dvoma akolytmi; tento predchádzať budú hudobníci a nasledoval budú zástavy, kríže, sochy oddielov, — potom: kňazi v rochétach a 4 jahnovia ponesú sochu bl. P. M. medzi mnohopočetnými pochodňami a sviecami; za sochou pôjdu: hodnostári, kanonici v mozétach, za týmito právo pontifikálne majúci v pluviáloch a infulách, naposledy biskupi, — potom kanonik prednášajúci kríž arcibiskupský, a kardinál prímaš, s pomocou dvoch infulátov nesúci koruny na vankúšoch pre Matku Bolestnú a Syna Božieho určené. Pokračujúc, budú spievať litánie loretánske.
Do chrámu budú vchádzať hlavnou bránou bránou (pod väžami sa nachádzajúcou.). V prosried lode chrámovej celé duchovenstvo zastane a kardinál zaspieva: „ Velebí duša moja Pána.“ Pesnička táto sa na kruchte sprievodom hudby s jakousi velebnou ozvenou odspieva. Medzitým kardinál voľným krokom s duchovenstvom postupovať bude, nesúc vlastnýma rukama koruny , a tyto na konci „Velebí duša moja Pána“ zloží na stôl oltárny, -— a tu pokľakajú všetci na kolená;, kardinál bude predspevovať a duchovenstvo to isté opakovať, a síce budú sa na spôsob protispevu od duchovenstva spievať nasledujúce verše:
Vitaj naša Vládkyňa Kráľovná anjelská.
Vitaj Panno panien Dennica nebeská:
Vyslyš naše modlitby, srdcom čo dávame,
Prijmi to a požehnaj Matko Ta žiadame!
Jaheň spieva: V. Zdravas Maria milosti plná, Rs. Pán s tebou V. Učiň ma hodným chválil Teba Panno svätá! Rs. Daj mi sily proti nepriateľom tvojim.
Kardinál. V. Pane vyslyš atď. Pán s vami.
Modlime sa: Bože, ktorý si panenský dvor blahoslavenej Márie, abys v ňom býval, sebe zvolil ráčil; daj, prosíme, abysme pod tvojou ochranou slávnosti tvojej radostne prítomní byť mohli. Ktorý žiješ a kraľuješ atď. Rs. Amen.
Naposledy hlasom trochu pozvýšeným za kardinálom celé duchovenstvo kolenačky odrieka protispev; Pod ochranu Tvoju utíkame sa, svätá Božia
Rodička! prosby naše nezapovrhni v potrebách našich -— lež od všetkého nebezpečenstva vysloboď nás vždycky — o slavná a požehnaná Panno Maria, — Pani naša, Prostrednico naša, — Orodov nico naša — so Synom Tvojim nás smer, — Synu Tvojemu nás porúčaj — Synu Tvojemu nás obetuj! — Po odriekaní protispevu tohoto kardinál udelí slavné (skrze sit Nomen) požehnanie a bočnými dverami vyjdúc, sprevádzaný bude na svoju hospodu.
Ostatne porúča sa, aby sa jedenkaždý usiloval svedomie svoje skrze svätú spoveď očistiť, a aby v nasledujúci deň slávnostný sv. omšu slúžil a sviatosť oltárňu prijal.
O Matko Bolestná! Popraj mne s Tebou plakati, Krista vždy lutovati, Ďokuď v tele zostávam.

Na slavnosť Narodenia Panny Márie.
Je slavné korunovánie najsvätejšej Matky Bolestnej a Syna Ježiša.
1.) Od 5 hodiny ráno každú pôľ hodinu budú z prítomných kňazov dva a dva u bočných oltárov svätú omšu slúžil, a u druhých dvoch bočných oltárov od 6-ej hodiny budú dva k tomu ustanovení
kňazi sviatosť oltárňu podávať.
2. O 1/2 7 hodine po odzvonení (na menších zvonoch) bude sa slúžiť u hrubého oltára tychá sv. omša pod vyložením Najsvätejšieho so spevom nemeckým, po ktorej bude nemecká kázeň, ktorá nesmie vyše troch štvrtí hodiny trvať. Po kázni.
3. Okolo 8-ej hodiny zazvoní sa na tých istých menších zvonoch a bude sa slúžiť tiež pod vyložením tichá sv. omša so spevom madeirským; po tom bude kázeň maďarská.
4. Ku koncu maďarskej kázne zazvoní sa najvätsím zvonom (k slávnostnej bohoslužbe kroz kardinála vykonával sa majúcej) po prvýkráť — po jednej asi štvrti hodiny na to stredním zvonom po druhýkráť, a o 10 hodine (všetkými zvonami) sa vyzváňať bude. — Medzitým assistenti v sakrystii sa oblečú do svätorúcha — a po vyzváňaní s celým duchovenstvom von vyndúc v tichosti bočnými chrámovými dverami a vojdúc do farskej budovy dverami k chodišťu vedúcimi, pôjdu hore do komnát kardinálových, a odtiaľ tou samou cestou bočnými dverami pri hláhole všetkých zvonov (bez spevu), privedú arcibiskupa prímasa, vätšou kappou odetého, do chrámu. — Pri vchádzaní bude sa na chóre spieval: „ Ejhľa kňaz veliký ,“ — potom sa bude predhrávaí na varhanoch, pokuď kardinál nebude k slávnostnej sv. omši docela oblečený. — Na to
5. pristúpä všetci k oltáru; — pri pristupovaní za intónujúcim kardinálom budú spievať speváci klerici protispev; „ Nakloň sa Bože“ ; po ktorom kardinál požehná koruny , Matke Bolestnej a Synu Božiemu na hlavu sa položiť majúce. Na konci žehnania kardinál pokropí svätenou vodou a okúri koruny. Potom po odspievaní protispevu: Dcéery Sionské vystúpi hore schodami (v tom všetci poklakajú) a podanou sebe korunou vätšou bude korunoval Matku Bolestnú (pri ktorom slávnostnom úkone sa vystrelí z mažiarov), spievajúc trikráť: a) Svätá Maria — b) Svätá Božia Rodičko — c) Matko Bolestná; — na čo zakaždým odpovie duchovenstvo ;v ,, Oroduj za nás !“ — Potom bude JEŽISA na materinskom lône ležiaceho, spievajúc: JEŽIŠU Synu Boha živého ! — JEŽIŠU, v ktorý si bol pre nás trním korunovaný! — JEŽIŠU, ktorý si pre nás ranený! — Smiluj sa nad nami! (vystrelí sa z mažiarov.)
6. Po korunovaní — intonuje po druhý raz protispev: ,,Dcéry Sionskér sejde dolu schodami a zaspieva: „ Teba Boha chválime ,“ — ktorý chválospev speváci a hudobníci na chôre odspievajú a odhrajú, — opäť sa vystrelí z mažiarov, a na všetkých zvonoch (nakrátko) sa zazvoní. Po odspievaní V. Dohrorečme (Benedicamus) — a modlitby: Bo že, ktoréhožto milosrdenstvo.
7. Slúži kardinál prímas slávnostnú sv. mšu, po ktorej zložiac rúcho omšie vystúpi na kazateľnicu, bude mať kratšiu reč v jazyku slovenskom k ľudu.
8. Zostúpäc z kazateľnice, vezme na seba kappu, a vyndúc bočnými dverami von, bude od celého duchovenstva do komnát svojich nazpät sprevádzaný .
Po poludní o 4 hodine po odzváňaní, nektorý z hodnostárov vyvedie processiu na kalváriu, a ju na návrate dovedie k trojhrannej kaplnke (v ktorej pred jedným storočím obraz Matky Bolestnej sa zachovával) a predmodlí sa tu litánie loretánske s obyčajnými modlitbami, a hlavnou bránou vovedie processiu do chrámu, a odspievajúc Svätý, udelí požehnanie s velebnou sviatosťou (skrze Sit Nomen) a zatvorí slavnosť.
O Matko Bolestná !
Ty buď štítom, buď osvitom všem Maria kresťanom;
Poklid mieru, pravú vieru všem opatri zemšťanom!
Panno čnostná. Mať milostná, slyš Tvé chvály anjelské,
Vinných za to očisť v zlato, daj im dary nebeské!

V Ostrihome, dňa 1. augusta 1864.
Ján, kardinál arcibiskup, v. r.