logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Duchovný pastier
Autor : Karol Nečesálek
Rok : 1918
Číslo : 11-12
Názov článku : KATECHESKY PRE ŠKOLSKÉ VYUČOVANIE II. - O znamení sv. kríža.
Text článku : Z kresťanského pozdravenia ešte nedá sa celkom iste sú diť, že je voľakto kresťan-katolik. veď znám jednu osobu, ktorá bokí evanjeličkou a vždy ma pozdravovala pozdravením kresťanským: Pochválen buď Ježiš Kristus! A prečo by sa aj nebola mohla tak pozdraviť, keď faj evanjelici veria Vo vykúpenie skrze Pána Ježiša, a je to pekne, a slúži :o ku cti evanjelikom, chváliť Pána Ježiša.
Jesto ale jeden znak. po ktorom nás iste poznajú, že sme katolíci, ktorého znaku ľudia inej viery nerobia, čo by aj kresťania boli: a to je znak svátého kríža, keď sa prežehnávame. pri čom hovoríme: ..V mene Otca i Syna i Ducha Svätého." Kríž robíme dvojnásobné: veľký a malé tri krížiky. Veľký činíme tak. že pravou rukou značíme sa na čele. kým ľavá ruka spočíva na prsiach — odtiaľ ideme nadol až k srdcu na prsiach: napokon pravou rukou až k plecu pravému. Keď by sme mali v ruke kriedu, kým sa prežehnávame. a tou kriedou čiaraii po šatoch, videli by sme na prsiach nakreslený veľký kríž. Ten nás zase len na Krista Pána a dielo jeho umučenia upomína, že On nás vykúpi! svojou smrťou na kríži.
Značenie čela a tiahnutie ruky s hora na dol k prsiam znamená, že Pán Ježiš prišiel s hora s neba — dolu na zem. Tu nás učil, čo máme veriť, dúfať a činif. aby sme sa ľúbili Bohu.
Potom vedenie ruky s ľavého ramena na pravé znamená toľko. že Pán Ježiš za nás aj umrel, aby sme sa dostali nie medzi tých. čo budú stáf pri súde Božom na ľavici, ale medzi vyvolených Božích na pravici.
Keď kňaz pri omši svätej číta evanjelium, mäkkou čiastkou palca tčn (čo znači opäť človečenstvo Pána Ježiša) spraví krížik na začiatku sv. evanjeliuma v knihe: potom poznačí si čelo, ústa a prsia malým krížikom. Tri krížiky znamenajú tri Božské osoby, ktoré aj menujeme, keď sa prežehnávame.
Značenie krížikom na čele znamená, že to učenie, ktoré nám doniesol Pán Ježiš s hora. s neba. a ktoré obsahuje sv. evanjelium, chceme si v pamäti zachovať. V čele v hlave — je sídlo rozumu. pamäti. Že to učenie chceme veriť. Krížik na ústach znamená, že to učenie, ktoré chceme veriť, sme hodni aj ústami vyznávať. Krížik na prsiach zase má ten význam, že to učenie sv. evanjeliuma chceme aj v srdci zachovávať, t. j . dľa učenia Ježišovho chceme byť aj živí, aby sme cieľ nášho povolania kresťanského: večné blahoslavenstvo aj obsiahli. Prežehnávame sa pred modlitbou aj po nej. keď prídeme do kostola a vychádzame z kostola, pri čom kropíme sa svätenou vodou; keď odchádzame z domu. alebo prídeme domov. 1 kcJ ideme okolo kríža, cintorína, kostola.
Keď nás nešťastie má potkat, alebo potkalo: pri hrmení a blý skaní sa, a menovite keď nám hrozí nešťastie hriechu: keď sme v pokušení k zlému, vtedy dobre je urobiť na sebe sv. kríž. A viete prečo? Na kríži sa konalo naše vykúpenie!
Smrťou Pána Ježiša na kríži diabol je přemožený, jeho nadpanstvo nad ľuďmi zničené. Pán Ježiš keď umrel, zadosť učinil za hriech, zničil aj pokutu hriechu, smrť, keď vstal z mrtvých a zároveň akoby svojou smrťou diabla na kríž přikoval. Od smrti P. Ježiša diabol je akoby na reťazi uviazaný pes. Ako pes môže pohrýzť len toho. kto sa k nemu priblíži: tak sa to má i s mocou diablovou nad ľuďmi. Odkedy Pán Ježiš zomrel, diabol môže uškodiť iba tomu. kto sa mu svevcíne do moci dáva. Pred smrťou P. Ježiša bolo to ináč. Dľa svě dectví sv. evanjelia diabol i proti vôli človeka škodil a obsadol ľudí. lomcoval nimi. trieskal ich o zem. hádzal ich do ohňa alebo viedol do hlbočiny riek. aby sa utopili. Tak sa žalovali domáci jedného dia blom obsadnutého Pánu Ježišovi prv. než by ho On bo! od vplyvu diabolského oslobodil. Apoštolovia sťažovali si pred P. Ježišom, že oni nevládali zlých duchov vyhnať z posaulýeh ľudí. a On im na to: ..Pokolenie toto nedá --a ináč vyhnať, iba pôstom a modlitbou." Strašný ovšem boi to zjav. keď voľakoho obsadil diabol. Od smrti Pána Ježiša na kríži je tomu ináč. Diabol utratil predošlé panstvo nad ľuďmi, a od smrti P. Ježiša je akoby na kríž pribitý, tnk že ško diť viac nemôže, iba tým. ktorí idú k nemu blízko, dobrovoľne sa mu dávajú pod moc: a to sú ľudia zlej vôle. ktorí nechcú byť posluš nými P. Bohu a páchajú hriechy. Nad tými. pravda, diabol má moc ešte i teraz.
Z tohoto predneseného môžete súdiť, že diabol nie veľmi priateľským okom hľadí na kríž, čo viac. pred ním uteká, a práve preto sv. kríž je nám kresťanom katolíkom výbornou zbraňou proti nášmu úhlavnému nepriateľovi: diablovi: čím viac ráz hodíme na seba sv. kríž, tým sme bezpečnejšími pred vplyvom zlého dneha. A či ste čuli povrávať príslovie: "Tak sa ma bojí,ako čert svätenej vody," Prečo sa svätenej vody tak boji? Ponevač pri jej posviacani mnohými krízami zažebnáva kňaz diabla, aby neuškodil ľuďom, ktorí sa svätenou vedou kropit a pritom prežehnávať budú. A práve preto môžeme my kresťania katolíci byť na svätý kríž hrdí; poneváč v ňom podal nám P. Ježiš veľkú zbraň proti zlému duchu. Práve preto, žehnajme sa aj hodne často sv. krížom, a to nielen doma, ale kdekoľvek vo svete. Ďaleko buď od nás, aby sme sa pred inovercami hanbili za kríž a ostýchali sa žehnať pred nimi. Také počínanie platilo by za zradu, na Pánu Ježišovi spáchanú. My naopak máme byt hrdí na naše katolíctvo, ako bývajú hrdí zemani na svoj rod. a šľachtici na svoje šľachtictvo. My máme byť hrdí na náš znak katolíctva; na svätý kríž, znamenie to nášho spasenia: veď „v kríži je naša spása!" Kristus Pán vraví: ..Kto mňa vyzná pred ľuďmi, i Syn človeka vyzná ho pred Otcom, ktorý je v nebesiach": a opäť: ..Kto sa hanbí za mňa, za toho sa i Syn človeka bude hanbiť, keď príde v sláve Otca."
Pamätajte na sv. mučeníkov, ako oni vyznávali Pána Ježiša i uprostred najväčších nebezpečenství života. Už v Starom Zákone máme obodrujúci príklad 90-ročného Eleazara, ako si hájil svoje ná boženstvo a radšej podstúpil mučenícku smrť. než by bol jedol zo zakázaného bravčového mäsa, čo malo znamenať zaprenie viery svo.jej; A keď mu narádzali šetriť si šediny a len na óko aby ukázal, že ' jie bravčovinu, bárs aj ma! predložené dovolené mäso: on na to: ..Ani toho nespravím, abych nedal mládeži pohoršenia a táto si my slela, že starý ľdeazar pre zachránenie pár dní života zaprel vieru otcov a tým sklátila sa ich viera."
Na nás nik nečiní toľký nátlak, že by sme pre vyznanie nášho náboženstva: pre sv. kríž nejakú ujmu museli trpieť. Tým väčšia zbabelosť bolo by to. keď by sme sa ostýchali pred ľuďmi za svätý kríž. A je to hanba slúžiť najväčšiemu dobrodincovi? Naopak! povďačiiosf nás núti a tak i my z pevďačnosti uctime si sv. kríž! To je teda našou povinnosťou, veď je to povolaním naším katolíckym, aby sme. kým sme tu vo svete živí, česť a slávu Boha nášho roz širovali medzi ľuďmi a za to obsiahli blahoslavenství večné.
Žehnajme sa svätým krížom', a to tým viac. keďže Boh znamením sv. kríža mnoho divov a zázrakov činil so svätými, ako sa to v ich životopisoch dočítať môžeme.
Onen medený had vytýčený na žrdi, keď boli židia vyjdení z Egypta na pustatine a z trestu Boh poslal na nich hadov, aby ich štípáním usmrtili, onen medený had mal pod.obu kríža, hoci len predchrazoval Kríž Krista Pana. A už mocne účinkoval na toho, kto len s dôverou naň pozrel, tak že od uštipnutia uzdravený bol.
Svätá Kunegunda, cisárovná, mala zhorieť, a znamením sv. kríža udusila oheň. Sv. Ján apoštol znamením sv. kríža neškodným ucinil jed. ktorý mu nepriatelia nastrojili, aby ho vypil. Podobne i sv. Benedikt opát znamením sv. kríža vyhnul otráveniu. Tak že sa na nich vyplnilo predpovedanie P. Ježiša: "Tí ktorí uveria vo mňa, v mene mojom budú jedovaté nápoje bez uškodenia piť" A keď aj Boh vždy nečiní s nami zázrak pri prežehnaní, zato kríž vždy účinkuje blahodárne na duši, keď nám dopomôže k blahoslavenstvu večnému. Amen.