logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Duchovný pastier
Autor : Dla J.R.Lobry spracoval: J.B.
Rok : 1918
Číslo : 1
Názov článku : KATECHETIKA. VÝKLAD CREDA.
Text článku : Je Boh; jaký pojem máme mať o ňom.

„Verím v Boha."

Povinnosť nás kňazov,pastierov duší vašich,je ohlasovať vám slovo Božie,vašou však povinnosťou,N.N.,je poslúchať ho,usilovať sa ho porozumět a podľa neho žiť. Viera naša v krátkosti je obsažená v Apoštolskom vyznaní viery,ktoré vám dnes začnem vykladať.Prvé jeho slová znejú:Verím v Boha.Slová tie môžu znamenať: Verím v slovo Božie,a zaiste len duša pyšná môže zavrhovať slovo Božie.Slová tie môžu ďalej znamenať:Mám dôveru k Bohu,dúfam v neho.Všetci vieme,že Boh je naším Otcom,a že s dôverou sa máme odovzdať do jeho prozreteľnosti.Avšak určitější a presnejší význam slov„Verím v Boha" je:Verím,že je Boh,že je svrchovaný,najvyšší Pán neba i zeme,ktorý je naším Stvoriteľom a Otcom,ktorý spravuje celý svet a jednúc spravedlivých odmení a hriešnikov potrestá.(K Žid.XI.6.)Na túto pravdu obrátim dnes vašu pozornosť.Dobre viem,že vám nemusím dokazovať,že je Boh.Vám dostačí,keď sa opýtate sŕdc vašich,aby ste vedeli,že je Boh a že ho máte milovať.A predsa nebude snáď bez užitku,keď poviem o tom niekoľko slov,aby som vás vo viere ešte viac utvrdil a pravý pojem o tomto najvyššom Pánovi vo vás vzbudil.Teda:
1. je Boh a
2. jaký pojem máme mat o tomto Bohu,ktorý nás stvoril a riadi svet.Tieto dve myšlienky budú základom dnešnej reči.1.Znovu hovorím,N.N.,že vám nebudem dokazovať,že je Boh,Stvoriteľ neba i zeme,ktorý Prozreteľnosťou svojou riadi celý svet.Vy to viete,vy to veríte a vlastné vaše srdce vám o ňom zretedeľnejšie hovorí,než by boly vstave hovoriť všetky dôkazy,ktoré bych mohol uviesť.A predsa vraj boli,a až podnes sú,mnohí nevedomci,ktorí tvrdia,že neni Boha a
že v celom všehomíre panuje len náhoda.Pomenoval som ich nevedomcami,ačkoľvek by som mohol použiť ostrejšie slovo a povedať,že sú to väčšinou ľudia bezbožní, nemravní.Pochopíte to hneď.Zlodej nemá rád svetskú spravedlivost a sudcov,
poneváč už viackrát bol odsúdený.Podobne i ten,kto sa pretvaruje,že v Boha neverí,nemá ho rád,poneváč vie,že ho jednúc Boh súdiť bude.Nie je nič ľahšieho, N.N.,jako stať sa nevercom,človekom bez Boha.Stáva sa to takto.Človek poškvrní svoje srdce hriechami,pýcha,nenávisť,lakomstvo a smilstvo sa ho zmocní,v tom smutnom stave ostáva dlhší čas a už potom chce si nahovoriť,že niet Boha.Takí ľudia túžia po tom,aby tak bolo,jako zlodej si praje,aby nebolo žandárov,ale márna je túžba ich.Preto skoro pri každej smrti ukáže sa pravý stav ich duše,a jestli Boh im k tomu času dopraje,v slzách vyznávajú,že alebo z pýchy,alebo aby svoje svedomie ohlušili a umlčali,zapierali Boha,ale vieru v túto najvyššiu Bytnost zo svojho srdca vykoreniť predsa neboli vstave.Raz podobný neznaboh chcel dokázať,že niet Boha a že človek vyrástol zo zeme jako hríby v našich lesoch a viac po dobných hlúpostí,nad ktorými sa usmievame my,ktorí máme
vieru.Vidiac však,že múdrosť jeho sa ostatným neľúbi,ba že sa mu do očí smejú, rozhorlil sa:„Nemyslel som, — povedal, —že v tejto spoločnosti,kde sú samí vzdelaní ľudia,budem sám,ktorý neverí v Boha." „Odpusťte, — odpovedala domáca pani,— nie ste sám,tento psík tiež neverí,ale on sa s tým aspoň nechlubí."
A, Bože môj,aký si dobrý!Nezadlho zomrel tento úbohý neverec ako dobrý kresťan a umierajúc prosil za odpustenie,že snád mnohých pohoršil.Prijal sv.sviatosti a vyznal,že z pýchy pretvaroval sa byť neznabohom a zapieral Boha.Pochopujete teda,N.N.,jak nesmyseľní sú,ktorí zapierajú najvyššieho Boha!Keby tu stál len jeden z nich,povedal by som mu:Rozhliadni sa po tomto krásnom chráme;viď tie mú­
ry,stojace na pevných základoch.Pozri na okná pravidelne rozdelené,aby prepúšťaly svetlo do tejto svätiny.Všimni si tých pilierov;základ ich je primeraný výške stĺpov a ťarche,ktorá na nich spočíva.Hľaď na tie kamene,jak pečlivé sú otesané,vidz tú smelú klenbu,ktorá sa vznáša nad touto budovou a dodáva jej velebnosti.Pozri len oltár,plný súmerných rozmerov.Všimnul si si všetko?Dobre si všetko prehliadnul,obzrel?Čo myslíš?Ozaj veríš,že púha náhoda otesala tie kamene,súladne ich rozostavila,vynechala tie otvory,okná,vyzdvihla tie piliere,vybudovala tú klenbu?Na žiaden pád,ty v tom vidíš dielo šikovného staviteľa a rozumných robotníkov.A teraz,úbohý priateľu,vyjdime von;pozri iné divadlo.Zahlaď sa na stebielko trávy,prehliadni si kvety tak rozmanité,vidz tie stromy a ich plody,pozri na zvieratá a rôzne postavy ich,tak primerané ich prirodzenosti. — A potom nedívaj sa len k zemi.Vidíš to nebo,ten nesmierny priestor,ktorý nás obkľučuje,vidíš tú klenbu,posiatu v noci milionmi hviezd a
ožiarenú vo dne plameňmi krásneho slnka,ktoré osvetľuje a oplodňuje našu zem? Opovážíš sa povedať,že to všetko povstalo samo sebou?Jestli smieme vyhlásiť za blázna toho,kto by tvrdil,že tento chrám je dielom náhody,o čo väčší blázon
je ten,kto tvrdí,že krásny všehomír je jej dielom?Ozaj,dielom náhody by bolo slnko,mesiac?!Ozaj,dielom náhody by bol ten jazyk,ktúrý k vám hovorí,to oko, ktoré vás vidí a ktorého ústrojnosť obdivom naplňuje človeka?!Ale viďte N.N.,
povedzte sami,či nenie blázon,kto neverí,že je Boh.2.Áno,Boh je.Ale čo je Boh? Ako si ho máme představit?Boh,N.N.,je bytnosť nekonečne dokonala,tak vysoko po­
vznesená nad naše slabé myšlienky a nad náš úbohý rozum,že je nám nemožné ho pochopiť.Oh,kráso večná,ktorá na veky budeš obdivom anjelov a blaženosťou svätých,ani v nebi,keď sa nám dáš videť z tvári do tvári,nebudeme v stave úplne pochopiť,čo si?!Povedzte,N.N.,či môžete vyčerpať malou nádobou vodu veľkej rieky alebo mora?Nie veru!A tak je to i s naším rozumom;je obmedzený,má svoje hranice a Boh je nekonečný;žiadne stvorenie nemôže ho úplne.pochopiť...A predsa, nemôžeme-li pochopiť Boha tak,ako je,môžeme si učiniť o ňom aspoň akýsi pojem podľa toho,čím nenie.Boh nenie slnko,mesiac alebo iné stvorenie.Boh je najdokonalejšia duchovná bytnosť.Mnohí kresťania,ačkoľvek majú vysoký pojem o Bohu,ačkoľvek veria v Boha,ačkoľvek veria v nekonečnú dokonalosť jeho,predsa utvorujú si o ňom predstavu,pravde nezodpovedajúcu.Keď slyšia hovoriť o oku Božom,o ruke Božej,myslia si,že Boh má jako človek oči,ruky,nohy.To je hrubý
omyl.Nie,N.N.,duch je púhy duch a v ničom sa nepodobá človekovi alebo inej telesnej bytnosti.Keď ho za príkladom Písma sv.pripodobňujeme človekovi,vtedy ľudskou našou mluvou podľa možnosti chceme vysloviť niektoré vlastnosti Božie.
Hovoríme-li na pr.,že ruka Božia stvorila človeka a utvorila telo jeho z hliny zeme,boľ by to hrubý omyl,keby ste si predstavili Boha,že on ako dajaký umelec-sochár formuje z hliny rukami sochu.Nie,nie,ruka Božia — to znamená jeho všemo-
húcnosť;pod okom Božím rozumieme jeho vševedúcnosť atď.boh nemá ľudskej podoby, je čistý duch.A teraz,N.N.,shrňme do niekoľko slov-vývody celej dnešnej reči a viďme prakticky,čo z nich nasleduje.Je Boh jediný,nekonečne dokonaly;pohľad na všehomír - dostatočne nám ukazuje jeho jestvovanie,súcnost.A Bohom nenie slnko, alebo iný tvor;je čistý duch,nemajúci tela,a trebárs aj,hovoriac o ňom,niekdy užívame slová:Božie oči,ruky,nohy,činíme to len k vôli lepšiemu porozumeniu. Vedieť,však a božskou vierou veriť máme,že Boh nemá podoby ľudskej,ani podoby nejakého iného tvora.Prosili raz slávneho pohanského mudrca,aby povedal,čo je božská prirodzenosť.Vyžiadal si tri dni na rozmýšľanie.Po troch dňoch prosil o novú lehotu (termín),a tak činil pres celé mesiace.Vladár,ktorý tú otázku mudrcovi predložil,vyslovil nad týmto odkladaním svoju neľúbosť a vyzvedal sa po príčine.„To je preto, — odpovedal mudrc, — lebo čím viac chcem preniknúť a pochopiť božskú prirodzenosť,tým nesmiernejšou,nekonečnejšou a nepochopiteľejšôu mi pripadá."Pravdu mal tento pohanský mudrc,ale mne sa predsa lepšie ľúbi odpoveď,ktorú v tomto ohľade dal istý kresťanský rytier sv.Ludvíkovi,kráľovi francúzskemu.„Povedz mi,čo je Boh?"pýtal sa svätý kráľ.A rytier prostodušne odpovedal:„Boh je niečo dobrého, že sa niečo lepšieho ani myslieť nedá."Áno, Bože môj,ty si to najlepšie;si tak dobrý,tak dokonaly,že žiaden rozum na svete nenie vstave predstaviť si,jako ďaleko siahajú tvoje božské dokonalosti.Ale predsa,ačkoľvek ich nechápeme,chceme v nich veriť celým duchom svojím a
všetkými silami svojimi,jako v nich verí tvoja sv.cirkev katolícka;chceme ich milovať,jako ich milovalo toľko svätých,ktorí tu na zemi boli tvojimi vernými služobníkmi.Oh,Bože,svrchované dobrý a nekonečne milosrdný,daj,aby sme tu žili
takým životom viery,žeby sme zaslúžili jednúc videť ťa z tvári do tvári vo svetle blaženej večnosti.Amen.