Text článku : | Dňa 27. novembra min. roku vydržiavaná v Pešti porada kňazov, sišlých sa ta z celej krajiny, ktorá vyriekla potrebu a preto uzavrela utvoriť organizáciu kňazov pod hore udaným menom. Vyvolený bol i predseda: Dr. Alexander Giesswein, tajomník a pokladník: Dr. Pavel Žiška, a výbor, ktorý má vypracovať stanovy spolku. Kto by z kňazov necítil potrebu a preto netešil sa tomu uzavretiu? Kto by tiež nedržal za potrebné pracovať, podujímať niečo pre napravenie hmotného postavenia nižšieho kňažstva? Menovite v terajších tvrdých časoch. Veď: Pomôž si človeče, i P. Boh ti pomôže! Avšak v prvom rade, alebo ešte väčšmi len hmotné postavenie prízvukovať, predsa nešlo by nám akosi k duhu. Či by to nebolo len telo bez ducha? Veď spomeňme si len na to Kristovo: Hľadajte n a p r e d . . . a na to, že apoštol, ktorý opatroval pokladňu, zradil Majstra. A od toho času až po dnes pre čo zavdáväjú kňazia najčastejšie svoje kňazské presvedčenie? Či nie je to túžba po „mastnejších" beneficiach? A hlásať, aby „stoličné výbory vyzývaly vládu, aby sa súrne starala o hmotné postavenie kňazov", sa nám už vonkoncom nepozdáva: Človeka obavou naplňuje už to, že učiteľov našich konfesionálnych škôl väčšinou štát platí. Či ten štát jedného dňa nemôže povedať: keďže učiteľov i tak ja platím, nechže sú i školy výlučne moje? A keď kňazov bude platiť, či nemôže povedať: načože je cirkevný majetok? A skutočne, len keby neboly také krikľavé rozdiely a keby boly zadržané cirkevné predpisy! „Omnino vero eis interdicit, ne ex reditibus Ecclesiae consangvineos, familiaresve suos augere studeant, cum et Apostolorum canones prohibeant, ne res Ecclesiasticas, quae Dei sunt, consangvineis donent", hovorí svätý snem Tridentský (Sess. XXV. de Ref. c. L), a sv. Alfonz zasa: „Certum est, quod beneficiarii tenentur sub mortali reditus superfluos suae sustentationi in usus pros aut in pauperes elargiri." (Lib. III. Tract. V.) A či nedostatok trpiaci kňazi nie sú pauperorum pauperrimi?! |