logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Duchovný pastier
Autor : Dľa J.B.Lobry spracoval:J.B.
Rok : 1918
Číslo : 2
Názov článku : KATECHETIKA.VYKLAD CEDRA..
Text článku : (Pokračovanie.)

II.
Je len jeden Boh;naše povinnosti k nemu.
„Verím v Boha."

Posledne ukázal som vám,N.N.,že je Boh,najvyšší Stvoriteľ tohoto sveta,a Bohom tým nenie ani slnka,ani žiadne iné stvorenie.Pridal som tiež,že si nesmiete myslieť,že má Boh telo,údy,slovom,že má akúsi podobu ľudskú,ako si to myslí niektorý v náboženstve málo vzdelaný kresťan.Aký pojem máme si utvoriť o Bohu?
Čas mi nedovolil vám dať vysvetlenie,ktoré je predsa potrebné.Podávam ho teraz a beriem ho zo spisov sv.Augustína.„Túžil som vedieť,aký je môj Boh,ktorému som povinný klaňať sa a milovať ho.Pýtal som sa zeme a každej bytnosti,žijúcej na jej povrchu:Ste vy mojím bohom?A odpovedaly:Nie,my všetci sa meníme,ale Boh sa nemení.Pýtal som sa mora a všetkého,čo ono v svojom lone kryje:Si ty mojím bohom?A oceán svojím šumom odpovedal:Pri všetkej svojej hlbokosti a nesmiernosti nie som bohom tvojím.Pozdvihnul som zraky k nebesiam a zvolal:Žiariace hviezdy na oblohe,mesiac tak ľúbezný a slnko tak žiarivé,ste vy snáď mojím bohom?A hviezdy zažiarily na odpoveď:Sme len stvorenia toho Boha,ktorého srdce tvoje hľadá;vyprávame slávu jeho,lebo on to bol,ktorý nás stvoril.Tu",pokračuje sv.učiteľ,„som sa pýtal duše svojej a pochopil,že je vôňa nad všetky vône,
svetlo,v ktorom je pohrúžený celý všehomír,súlad, nad všetky súlady a sladkosť nad všetky sladkosti."Ano,N.N.,pokiaľ ho tu na svete chápať môžeme,javí sa
nám morom svetla,moci,šťastia,rozkoše.Tak ho jednúc uvidíme v nebi,dostane-li sa nám šťastia tam dôjsť.Dnes bych vám rád ukázal,že tento Boh,o ktorom hovorí
sv.Augustín,že tento Stvoriteľ všehomíra,že toto svetlo duší,je Bohom jediným,a naznačil bych vám,akú úctu mu vzdávať máme.Teda:
1. je len jeden Boh,a
2. aké povinnosti máme k nemu.
Tieto dve myšlienky vysvetlím obšírnejšie.

1.Je ten jeden Boh.Azda vás prekvapuje,že sa chystám dokazovať,že je len jeden Boh.Tú pravdu vy znáte a pevne v nej veríte.Keby som sa najmenšieho z vašich dietok o tom pýtal,odpovedalo by bez váhania:Je len jeden Boh a nemôže ich byť viacej.Lež,milovaný Pane Ježišu,buď na stokrát blahoslavený,lebo len Ty si učením svojím tak povzniesol zdravý úsudok ľudí a ducha kresťanského;Ty si nás naučil poznať pošetilosť modlárstva a mnohobožstva!Viete,najmilejší,že pred príchodom Ježiša Krista to tak nebolo?Že okrem národa židovského táto pravda,
zdánlivé tak jednoduchá,bola neznáma celému svetu.Áno,medzi pohanmi,medzi tými millionmi ľudí,ktorí žili pred narodením Dieťaťa betlehemského,boli by ste ťažko našli dvoch alebo troch z najmúdrejších,ktorí neverili a neučili,že je viac bohov.Tak zarytí boli pohania do svojej modloslužby,že usmrcovali veriacich,
ktorí nechceli veriť v množstvo bohov. „Obetuj našim bohom!"volal sudca na sv.Prokopa„Bohom?"odpovedal tento statočný kresťan,„ja znám len Boha jediného,
ten je Bohom pravým a len jemu prinášam obety."A meč mu sťal hlavu.A predsa Boh sám zjavil,že je len jeden,lebo povedal Mojžišovi:„Ja som,ktorý som."Žiaľ však,že pohania túto pravdu porozumieť nechceli,a koľko ráz sa zdalo,že zanikne tá pravda i v dušiach potomkov Abrahamových.Bolo treba poučenia Spasiteľa,aby poznal celý svet,že je Boh len jeden.Čítajte evanjelium,s akou určitou jasnosťou hovorí o jednote Božej.Vždy nájdete toto sv.meno v jednotnom čísle,a svätý Pavel,vyslovujúc akoby obsah celého svätého evanjelia jedinou vetou, hovorí:
„Jeden Pán,jedna viera,jeden krst."(Efez.4,5.)Ostatne,nahliada sám rozum túto pravdu tak jasne,že ťažko nám pochopiť,ako mohlo ľudstvo túto pravdu tak dlho
popierať.Aby rodina bola dobre vedená,musí mať jedinú hlavu;ak sa zbúri matka alebo deti proti dôstojnosti otcovej,nastane rozklad.Myslite si Jaké hospodárstvo,kde by každý smel rozkazovať—aký zmätok,aké hádky!Jeden zakazuje,
čo druhý nariaďuje;jeden rozkazuje,druhý poslúchnuť nechce.A tak by bolo i so svetom,keby bolo viac bohov;my však vidíme a cítime,že jediný Boh rozkazuje všetkému stvoreniu a ho riadi.Preto je taký poriadok,taký súlad,taká sjednotenosť vôle.A tento storaký súlad,ktorý sa nám zjavuje vo všehomíre,jasne
svedčí,že len jediný Pán riadi celý svet,že je Boh jeden,Boh pravý.
2. Viďme teraz,aké povinnosti máme k tomuto Bohu jedinému a najvyššiemu.Máme
a) len Jemu sa klaňať,
b) Jeho nado všetko milovať,a
c) slúžil mu nezlomnou vernosťou.

a) Že len tento Boh jediný má právo na našu úctu a oddanosť,je taká pravda,ktorú zaiste všetci pochopujete.Lež v živote mnohí ľudia činia si iných bohov,modly, aby sa im klaňať mohli.Klaňať sa znamená uznávať Boha za najvyššieho Pána,od ktorého vo všetkom závisíme.A včuľ, povedzte sami,či niet dosť ľudí,ktorí v zlate,striebre,v majetku a v bohatstve vidia najvyššieho pána,ktorému všetko treba obetovať?Pozrite lakomca,ako prehliada bohatú žatvu,složenu v sýpkach, pozrite,ako vychudlými prstami preberá peniaze,ktoré požičiava na úžernícke úroky a zamyká potom do svojej pokladnice!Opýtajte sa ho:Bratre,kde je ten boh,ktorému sa klaniaš,na ktorého najviac myslíš,ktorý je predmetom lásky tvojej a ktorého najväčšmi ctíš a velebíš?—Keby úprimne hovoril,kľaknul by pred svojou pokladnicou,objal by ju, pritisnul by ju k srdcu i v nej svoje zlato,striebro a bankovky a zvolal by:Toť toto je môj Boh jediný!—Rozumiete už,N.N.,že i medzi nami sú modlári,t.j.takí ľudia,ktorí sa klaňajú iným bohom,než nášmu jedinému pravému Bohu?

b) Povedal som ďalej,že máme nadovšetko milovať Boha,ktorý je naším jediným najvyšším Pánom.A koľko modlárov by som tu zasa mohol uviesť.Tu je opilec,ktorý za ničomný pôžitok dáva svoju dušu;tam je prostopášník,ktorému hanebná vášeň je milšia,než Boh;inde je zasa zblúdila dievka,ktorá zapomínajúc Boha,svojho Stvoriteľa,žije len svojmu svodcovi.I vy,matky kresťanské,nie ste čisté od toho hriechu modlárstva,ktorý stvoreniu dáva prednosť pred Stvoriteľom.Boh vám káže,
aby ste milovaly dietky svoje;jeho dobrotivosť vliala do sŕdc materinských tú nevysloviteľnú nežnosť a lásku k dietkam,ktorú ani najhrubšia nevďačnosť detí nie je v stave vyhubiť.Áno,matky,Boh chce,aby ste milovaly dietky svoje;ženy,Boh káže,aby ste přechovávaly lásku oproti manželom svojim,ale zároveň i to prikazuje,aby ste i jeho milovaly,a to nado všetko,viac než ktorékoľvek storenie.Teraz už,keď pre lásku k deťom zanedbávate služby Božie,robíte zo svojich dietok modly,ktoré zaujímajú v srdciach vašich prvé miesto;toto miesto však,pamätajte na to,patrí Bohu.Len tá matka je v pravde kresťanská,len tá nemiluje modlářsky svoje deti,ktorá môže úprimne povedať,čo hovorievala sv.Ludvika:„Dieťa moje,ty vieš,že ťa milujem,ale Boha milujem viac,než teba,
a preto radšej bych ť;:videla mrtvého u svojich nôh,než aby som sa dožila,že si sa dopustil trebárs len jediného smrteľného hriechu."Manželka musí spásu svojho manžela vyššie ceniť,než všetko ostatné šťastie,vyplývajúce z manželského spolužitia.Ktorá zo žien by bola v stave učiniť,čo učinila sv.Natália?Keď katania pre kresťanskú vieru mučili jej muža sv.Hadriana,stála tá neohrožená kresťanka pri ňom,povzbudzujúc ho a odvahy mu dodávajúc,ba—k tomu odsúdená súc—pri hroznej poprave svojho manžela svätica ešte i držala ruky a nohy jeho.A predsa ona milovala nevýslovné toho druha svojej-mladosti,ale milovala ho v Bohu a nie viac než Boha;viera a pobožnosť tešila sa tým,že jej manžel bude korunovaný svätožiarou mučeníckou.Hľa,N.N.,i pri všetkej láske k svojim drahým môžeme vo všetkých okolnostiach dokázať Bohu,že ho milujeme nadovšetko!

c) Konečne povedal som,že našou treťou povinnosťou k Bohu jedinému je verne mu slúžiť,t.j. poslúchať ho ako najvyššieho nášho Pána,plniť verne jeho prikázania,podrobovať sa vo všetkom svätej vôli jeho.Čas mi nedovoluje,aby som obšírne vyložil všetky tieto myšlienky.Uvediem však príklad,na ktorom uvidíte,
ako sa máme Bohu klaňať,ako Ho máme milovať a Jemu slúžiť,a ktorý bude akoby súhrnom tejto reči.Asi pred tristo rokmi žila v Dijone mladá vdova,matka štyroch dietok.Manžel jej v plnom kvete skrze akési nešťastie prišiel o život.Súc mladá,
krásna,bohatá a z najprednejšieho rodu v krajine,bola by ako mnoho iných snadno mohla po druhý raz sa vydať;ale Boh zmocnil sa jej srdca,a ona,súc verná vnuknutiam milosti,rozhodla sa,milovať len Boha,slúžiť len jemu a odovzdať sa mu v obeť ľúbeznú.Chystala sa opustiť svet a všetko,čo jej na svete bolo drahé.Otec jej,ctihodný starec,pritisnul ju k svojim prsiam a povedal s nežnou výčitkou:
„Odvážila by si sa,dcéro moja,opustiť svojho starého otca?"„Áno, otče,Boh to chce."„A mňa",zvolal mladučký jej syn,zavesiac sa jej okolo hrdla,„mňa by si tiež opustila?"„Áno,synu môj,taká je vôľa Božia."A srdce jej pritom pukalo,a
prúd si?vyprýštil sa jej z očú.„Dobre",zvolal syn,„neodídeš leda cez moje telo!"
a položil sa naprieč na prah dverí.Srdce matkino chvíľu váhalo;na okamženie sa zdalo,že prirodzená láska zvíťazí.Ale Boh je silnejší;s očami k nebu obrátenými
prekročila táto hrdinská kresťanka telo dieťaťa svojho.A predsa táto žena,ktorá z poslušnosti k Bohu opustila svojho starého otca a prekročila telo dieťaťa svojho,bola matkou nadľudský obetovavou,bola dcérou najnežnejšou...bola to sv.Johanna de Chantal,zakladateľka mníšiek Navštívenia.N.N.,od nás Boh takých obetí nežiada;kiež by nás však tento príklad poučil,ako máme ctiť a milovať Boha jediného,najvyššieho Pána,ktorému buď česť a chvála na veky vekov.Amen.