logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Duchovný pastier
Autor : Karol Nečesálek
Rok : 1918
Číslo : 9-10
Názov článku : NA XIX.NEDEĽU PO SV.DUCHU
Text článku : NA SV.MICHALA ARCHANJELA.

„Nedávajte miesta diablovi."
Efez.4,37.

Sv.Pavel napomína Efezanov a nás v dnešnom čítaní:aby sme sa chránili každej lže,každého hnevu,každej nespravedlivosti,a s druhej strany aby sme ozdobovali dušu svoju bohumilými čnosťami,čo vyžaduje od nás veľkého namáhania,obeti a
boja.Nám prichodí bojovať s najstrašnejšími nepriateľmi,s kniežatmi tmy,s celým peklom.Nedivme sa teda napomenutiu sv.Pavla,keď nám radí vyhybovať:lži,hnevu,
nespravedlivosti a iným hriechom,aby sme sa obliekli v nového človeka čnostného á nedopustili,aby sa diabol nezahniezdil v duši našej.Ačkoľvek sme úbohí a slabí ľudia,od Boha na tento svet poslaní sťa na bojište,to však nesmie nás zroniť,tým menej smieme pochybovať v nemožnosť nášho víťazstva;lebo ačpráve nepriatelia pekla počtom i zručnosťou nás prevyšujú,okrem toho na moc a silu tak sú strašní, že sv.Jób neváhal tvrdiť:„Niet moci v prachu zeme,ktorá by sa im prirovnať mohla."Ničmenej máme i v nebi silné vojsko,mocné kniežatá,nepremožiteľných generálov,ktorí sú na pohotové,aby nám prispeli k pomoci.Co myslíte,NN.,koho postavil Boh na čelo tohoto vojska sťa najvyššieho generála?Je to sv.Michal archanjel,ktorého sviatok práve dnes slávime na pamiatku jeho slávneho víťaz
stva nad pyšným Luciferom.On je to,ktorý je nám na pohotové k pomoci,dokiaľ nám
s kniežaťom tmy bojovať prichodí.Keď sa pohanské knieža Nikanor ako to v II.kn.
Mach.čítať odhodlal napadnúť židov v sobotu,dobre si premysliac,že židia majú v sobotu zakázané pracovať:zjavil sa vo spánku Judovi Machabejskému Jeremiáš prorok a vravel mu:„Vezmi tento svätý a zlatý meč sťa dar od Boha,ktorým máš pokoriť všetkých nepriateľov svojich."Tento sen sa čoskoro uskutočnil,lebo Judáš Machabejský natoľko obodril svoje malé vojsko,že títo s veľkou udatnosťou bojovali,nepriateľa rozprášili a vydobyli veľké víťazstvo nad Nikanorom.
Kedykoľvek vidím obraz sv.Michala Archanjela s ohnivým mečom v ruke,a pekelného draka pod jeho nohami,pokorne vyslovím meno:Michal,čo toľko znamená,ako:„kto je
ako Boh?"t.j.kto je tak mocný,bohatý,krásny a dokonaly,ako Boh?Keď čítam slová,
ktoré stoja na meči sv.Michala napísané a keď rozmýšľam o nich:tak mi prichodí,ako bych počul hlas volajúci k nám:„Vezmi svoj meč a použi slová,ktoré stoja na ňom napísané."Týmito slovami sťa ohnivým mečom porazil som na hlavu Lucifera a jeho tovaryšov,a vyhnal som ich z neba a zahnal do večného ohňa.Týmto mečom,týmito slovami:„kto je ako Boh?"ktoré stoja na ňom napísané,môžeme i my zvíťaziť vo všetkých pokušeniach a duševných bojoch,a budeme môcť zahnať všetkých diablov i s ich prívržencami,aby sa v dušiach našich nezahniezdili.
Meč,trebárs i najväčší,ako bol Goliátov,môže málo vykonať,jestli je on nie v rukách silného muža.Vo vojnách proti Turkom bol známy hrdina menom Skander beg.Viac ako sto ráz srazil sa s Turkami a toľko ráz ich premohol.Vlastnoručne svojím mečom vyše 2000 Turkov poslal na druhý svet.Všetci Turci triasli sa pred ním;jaknáhle blesk jeho meča spatrili.Turecký sultán menom Mohamed II.po uzavretom pokoji žiadal si vidieť ten meč.Ale poneváč nič mimoriadného na ňom nevidel,ani neveril,že by to bol ten vychýrený meč.Na čo mu Skander beg.odpovedal:Meč poslaný je síce pravý meč Skander bega,ale niet tej výbojnej ruky Skander bega,ktorá ten meč máchala v povetrí,keď sekala hlavy,lebo mocný meč vyžaduje i mocnú ruku.Nepomerne mocnejší,silnejší je meč sv.Michala.Týmto
mečom:„Kto je ako Boh?"premohol mnoho tisíc diablov,poneváč práve vedy,keď pyšný Lucifer chcel povýšiť svoj trón v nebi,keď pravil:„chcem byť rovným Najvyššiemu",sprotivil sa mu Michal a porazil ho hlasom i mečom:„Kto je ako
Boh?"Týmto heslom osmelil svojich súdruhov anjelov tak;že títo ako voľakedy Skander beg pozdvihli meče svoje a rúbali do diablov,kým ich do priepasti pekelnej nezahnali.Ale ako som vravel:silnej ruky,pevnej viery,smelého ducha,
hrdinského srdca je treba,aby sme tým mečom:„Kto je ako Boh?"vo všetkých bojoch s diablom žiadúcne víťazstvo vydobyli.Pozrime,NN.,s akým vojskom nepriateľským prichádza k nám knieža pekelný Lucifer!akými zbrojami bojuje proti nám?
Z pravého krýdla bojuje proti nám skrze zkažený svet:z ľava ale skrze žiadosti tela;v prostriedku medzi nimi Lucifer sám.
1. Čo sa nášho boja so svetom týka,tento bojuje s nami onými zbrojami,akými kráľ macedonský Filip premohol a podmanil Grékov.Filip totiž poradil sa falošného bôžka Apollu,ako by si najľahšie mohol podmaniť Grécko,a dostal za odpoveď:aby
bojoval proti nim striebornou zbraňou.Týmto mu bolo dané na známosť,že bude treba najmocnejších podplatiť zlatom a striebrom a zaslepiť ich oči,aby si
ich naklonil.Celkom tak bojuje i svet.On sľubuje svojim sluhom zlato a striebro,česť,bohatstvá,ktorým sa mnohé duse zaslepujú;od Boha odťahujú a stávajú sa diablovi prístupnejšími,poddanejšími.Ale ako sa budeš chovať v tomto boji so svetom,keď ťa bude lákať svojimi bohatstvami?Kresťane drahý,vezmi meč
sv.Michala do ruky a volaj so živou vierou:„Kto je ako Boh?"Kto sa vyrovná bohatstvu priateľov Božích?Kto môže človeka opravdu šťastlivým učiniť,ako Boh sám?Čo je milosť a priateľstvo jedného smrteľníka proti priateľstvu a milosti nesmrteľného Boha?Aké opravdu bohatstvá môže poskytnúť svet,ktoré by stonásobne nebol v stave poskytnúť Boh?Ony sú osídlami,do ktorých tie duchaprázdné osoby padnú:„Tí,ktorí chcú byť bohatými,padnú do osidla satanáša",hovorí sv.Pavel.
Ďalej,čo sa týka cti a hodností,ktorými si svet natoľko vedie,ktorými svet nejedného omámi,tie sú podobné aprílovému vetru,alebo májovému kvetu,lepšie rečeno snehovému pelu,ktoré sa obratom ruky za okamih premenia a opadnú.Mnohý si domýšľa,že dosiahnul vrchol slávy,a hľa!čo chvíľa leží v blate hanby a nemilosti a musí si sťažovať s Jóbom:„A tak pre jeden raz pozbavuješ ma všetkého!"
Rímsky konzul Sejanus bol v najvyšších hodnostiach postavený v dome cisára Tiberia.On býval v paláci,ktorý čo do skvostu nebol za cisárskym.Jeho bohatstvá boly nevyčerpateľné.Jeho hodnosť bola po cisárovi tá najvyššia,tak že v neprítomnosti cisárovej on spravoval Rím a celú ríšu.Ale ako sklo,akokoľvek ligotavé a jasné,jedným úderom sa rozbije:tak i sláva Sejanova na cisárovej nevoli sa ztroskotala a zmenila v nemilosť,v ktorú upadol tak,že mečom kata dokonal.Nie ináč bolo tomu za cisára Antoniusa.Istý Plantianus patricius dal dcéru svoju cisárovi za ženu,a s jíou toľko vena:zlata a striebra,že,ako kardinál Baronius vraví,päťdesiat kráľovien mohlo by z toho svoju výbavu vyhotoviť.Jedenkaždý mal za to,že sa skôr zrúti nebo,než by tento mal do
nemilosti upadnúť.A predsa stalo sa!Plautianus v jednu hnevlivú chvíľu upadol v nemilosť cisárovu a s celou rodinou bol sťatý.I o ňom platilo to Jóbovo;„Pre jeden jedinký raz zahubíš ma?"O,falošný svete,len za to si ma pozdvihol,aby si ma tým hlbšie uponížif mohol?Celkom ináč platí Boh svojim služobníkom,ktorí mu verní ostávajú.On dáva majetky stále,odmeňuje nekonečne korunou večnej slávy,
ktorú nik neodníme od nich.Kto je teda ako Boh?Nemali by sme sa radšej pridŕžať meča sv. Michala?Takými nábožnými myšlienkami zapodieval sa i hrdinský bojovník Kristov,Tomáš Morus,veľký kancellár anglický.Keď bol silno pokúšaný,aby zaprel Krista a aby slúžil svetu,Morus nezaprel viery svojej a Henrikovi VIII.,kráľovi, ktorý sa postavil za hlavu anglickej cirkvi,odoprel prísahu poslušnosti vo
veciach náboženských. Pre toto nielen že bol pozbavený svojich majetkov a všetkých hodností,ale dostal sa mu za podiel i žalár,a konečne mučenícka smrť.A keď žiadne nahováranie kráľovo neprospelo odvrátiť ho od viery,poslali k nemu do
žalára jeho ženu Alojziu,aby tohto vyznavača viery prevrátila.Tu v žalári viac plačom než rečami narádzala mu,aby si nerozhneval kráľa,že sa môže dostať k predošlým hodnostiam,majetky mu môžu byť prinavrátené a v pokoji môže prežiť
ostatné dni života svojho.Morus pýtal sa Alojzie,koľko asi rokov mu sľubuje žiť v milosti kráľovej? Ona nato:„Najmenej asi dvadsať rokov."Na to odvetil Tomáš:„Moja milá Alojzia,čože ty tu vyprávaš o milosti kráľovej?to mi je milšia milosť Božia.Čo sa výprava o láske ľudí,tá je podobná,ľadu,ktorý sa pod nohami láme;ale priateľstvo Božie,to nám nik neodníme z pod nôh.Čo ty táraš o pôžitkoch dlhočizného života,o našich majetkoch?To nemá toľkej príťažlivosti,aby ja jednal
proti svojmu svedomiu a proti Bohu!Ó,ty bláznivá kupkyňa,Alojzia,keby si bola povedala dvadsaťtisíc rokov,to by sa dalo hovoriť,ale čo mi stojí priateľstvo pozemského kráľa za dvadsať rokov,žatým na veky si znepriateliť všemohúceho Boha?Musel bych ztratit rozum,keď bych chcel za majetky pominuteľné ztratiť majetky večné.Dajme tomu,že budeme dvadsať rokov živí,čo tiež nie je isté,a zato musel bych na seba uvaliť hnev večného Boha a v jeho nemilosti upadnúť do večného zatratenia?Ô,zlá obchodničko!myslíš,že tak zlý tovar tak draho zaplatím,
cenou vlastnej duše?To sa nestane nikdy!Boh mi je nekonečne milším nad kráľa,a pre česť Boha som ochotný i tisíc ráz položiť svoj pominuteľný život a zanechať celý svet."Tento chrabrý hrdina,NN.,učí nás opravdivému umeniu meča sv.Michala:
„Kto je ako Boh?"obratne užívať.Lebo čo je človek?Prach a popol.Ako bych mohol k vôli človeku obraziť Boha?Čo je Boh?Pán neba a zeme,ktorý ma môže zatratiť na večné veky.Kto je ako Boh?Azda ty,klamlivý svete,azda majetky tvoje,ktoré sľubuješ?Všetky majetky sú ničím!Kto je ako Boh?Bohatým som dosť,mám li Boha,cti opravdovej mám len vtedy,slúžim li Bohu.Nemôžem obsiahnuť väčšieho šťastia,ako keď u Boha budem blahoslaveným na veky.Na taký spôsob mečom sv.Michala premôžem svet a pravé krýdlo pekelného vojska vodcu je porazené.Na ľavom krýdle veliteľstvo vedú lichotivé chtíče tela so svojimi smyselnými pôžitkami.Tento nepriateľ bojuje silno,nie mečom a dýkou,ale voňavými kyticami,nie strašným ozbrojením,ale všetkými lákadlami úhľadnej postavy,všetkých päť smyslov.Tento ne
priateľ bojuje silno,a má silných vojakov,ktorých ešte málo ľudí premohlo.Vo sv.Písme máme toho skvelý príklad na Holofernesovi,na Samsonovi,Davidovi a na iných,ktorí po skvelých výbojných vojnách,po porazení nepriateľov,po premožení levov a medveďov konečne vnútorným nepriateľom,t.j.vlastnou náruživosťou telesnou klesli.Preto sv.otec Augustín vraví:„Medzi všetkými bojami,ktoré kresťan prekonať má,je najsilnejší proti vlastnému telu:boj o zachovanie čistoty."Toto všetko uvažujúc,nesmieme klesnúť na duchu,ani na srdci,ale musíme si predstaviť mnohých iných hrdinov obojeho pohlavia,ktorí mečom sv.Michala:„Kto je ako Boh?"bojujúc hrdinsky,zvíťazili i nad vlastným telom a jeho žiadosťami.
Jeden z takýchto hrdinov je bez pochyby egyptský Jozef,ktorý bol bujnou manželkou Putifárovou mocne pokúšaný,a musel si vyvoliť alebo utratiť nevinnosť a tým obraziť Boha,alebo sotrvávať v čnosti a uvaliť na seba žalár a prípadne
smrť.Keď sa videl osídlami obkolesený a žiadnych výhľadov nebolo na vyslobodenie,zvolal:„Ako bych sa ja mohol dopustiť niečoho takého pred tvárou Hospodina?"Upadol síce v nemilosť panej i pána,ale v tom okamihu bol nepriateľ premožený a Jozef ostal slávnym víťazom a naším vzorom,ako máme mečom sv.Michala šermovať,keď nás nepriateľ k smyselnosti svádza.K tomuto hrdinovi nevinnosti môže sa postaviť starozákonná Zuzanna,ktorá tiež zvíťazila nad dvoma starými šelmami,ktorí ju navádzali k hriešnemu skutku,lebo sa i ona viac bála Boha,než nepriazne týchto starcov.Myslela si sama v sebe:Kto je ako Boh?Kto mi môže poškodiť,keď mi je pomocníkom Boh sám?Podobný víťazný veniec dostal sa v Novom Zákone sv.Tomášovi Aquinskému,sv.Kazimírovi,Edmundovi,zo ženského pohlavia ale sv.Katarína,Agneška,Cecília,Euphrosina atď.,ktoré s mečom sv.Michala:„Kto je ako Boh?"dobre ozbrojení,všetkých nepriateľov svojej čistoty pobili šťastlivé,keď v najnebezpečnejších okamihoch pokušenia v úteku brali útočište svoje.Kto je ako Boh?vraveli.Ktorý ženích je taký krásny,ako Boh? Ktorý je taký stály a verný priateľ,ako Boh?Kde najde človek tak čisté a nevinné pôžitky,ako u Boha?Kto má väčšie právo a nároky na naše srdcia a zaslúži si,aby sme ho viac milovali,ako nekonečná láska Boha?Kto je ako Boh?Nad jeho krásou slnko a mesiac sa čudujú,
jeho tvár anjeli žiadajú vidieť.Čo je teda krása telesná v porovnaní s krásou Boha?Hromada blata,sňahom pokrytá.Co sú všetky pôžitky,ktoré z nečistej lásky vyvierajú?vraví sv.Efrem;pokrm pre ošípané,ktoré nie sú ani záživné,ani uspokojujúce,ako to zkúsil márnotratný syn.Kto teda niečo krásneho chce milovať,ten nech miluje nekonečne krásneho Boha,a s tou krásnou a čistou láskou sa i on krásnym a celkom čistým stane,vraví sv.Augustín.Kto sa bojí Boha a Jeho má vždy pred očami,ten premôže i vlastné telo s náchyľnosťami a náruživosťami,
ale i svodný svet.I sám Lucifer nemôže odolať tomu meču:preto chceme li peklo so všetkou jeho mocou premôcť,opakujme často v srdci i ústami slová:Kto je ako Boh?
a zkúsime,že všetky nástrahy sveta,tela a diabla samého nemôžu nám poškodiť,skôr
večne sa zelenajúci vavřínový veniec nám pripravia k večnému víťazstvu v nebesiach.Amen.