logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Duchovný pastier
Autor : Dľa Segneri-ho Dr.B.
Rok : 1918
Číslo : 4
Názov článku : ŠESŤ PÔSTNYCH KÁZNÍ. III. O očistci.
Text článku : „Pane,nemám človeka,„
zakalí sa voda,vpustil ma do rybníka.“
Jan 5,7.

V sv.evanjeliume,a síce u sv.Jána čítame,že v Jeruzaleme za časov Krista Pána nachádzal sa istý rybník,zvaný Eethsaida,ktorý mal vlastnosť,že v istých časoch sostupoval do neho Anjel Pána,a hýbala sa voda,a kto naj samprv sostúpil do rybníka po zmútení vody,uzdravený býval od akejkoľvek nemoce.Preto pod prístrešiami okolo rybníka ležalo množstvo neduživých,slepých,kulhavých, uschlých,očakávajúcich pohnutie vody. I prišiel sem raz P. Ježiš a našiel tam človeka,ktorý už osematridsaf rokov ležal tam v nemoci svojej,a opýtal sa ho: „Chceš-li zdravý byť?" A odpovedal mu nemocný:„Pane,nemám človeka,aby,ked zakalí sa voda,vpustilma do rybníka."I sľutoval sa nad ním P.Ježiš a uzdravil ho.
NN.,osud tohoto poľutovaniahodného nemocného upomína ma na stav tých nešfastlivých duší,ktoré pozbavené všetkej pomoci,hrozné muky trpia v očistci.Ó,jak dlhotrvajúca je táto ich hrozná nemoc!Tam nie tridsaťosem rokov,ale sto,dvesto,tisíc,ba mnohé snáď až do dňa posledného súdu trpia,
trpia nevysloviteľné muky,a trebárs s veľmi máľučkom dalo by sa im odpomôcť,predsa nenachádza sa nikto,kto by myslel na ich vyslobodenie.Z lásky k tým v očistci už trpiacim dušiam a z lásky ku vám, ktorí pre svoje hriechy veľmi ľahko tie muky zakúsiť môžete v budúcnosti,umienil som si dnes — dľa svojich slabých síl — vylíčiť vám hrôzu očistcových múk,a to cieľom dvojnásobným,aby som vás pohnul k milosrdenstvu,žeby ste sa usilovali pomôcť dušiam v očistci,a po druhé,aby ste hrôzami očistca pohnutí boli k tomu,žeby ste sa skrze pokánie a polepšenie.života usilovali vyhnúť hrozným mukám očistcovým.

TRETIA KÁZEŇ PÔSTNA

Vedzte teda,NN.,že vaši milovaní bratia a sestry v tak poľutovaniahodnom postavení sa nachádzajú,že s ich postavením všetky hrôzy hladu,moru,vojny a zemetrasenia ani len z ďaleká porovnať sa nedajú.Dal by P.Boh,aby ste sa o tej
hrôze nikdy osobne presvedčiť nemali príležitosť,ale úfam, že mne,ktorý ju,nie síce na základe osobnej zkušenosti,ale na základe mnohého čítania a učenia vám predstavujem,uveríte.Chcete-li teda aspoň z daleka vidieť hrôzyplné miesto toto?
Predstavte si hlboko v nútri zeme strašný žalár,ktorý na ukrutnosť múk v ničom sa nedelí od pekla,leda v tom,že tam nepočuť bohorúhania a preklínania,ako v pekle;predstavte si náramne tmavú noc,v ktorej hrozne hustá mhla panuje a
strašnú tmu len kedy-tedy oslepujúce blesky hromy pretŕhajú,zem sa neprestajne trasie a z jaskýň ozýva sa zavýjanie a škrípanie zubov ohavných potvor.Ale toto všetko je len slabučký tieň očistca,lebo ako sv.Augustín hovorí:„Očistec je o
veľa trapnější,než všetky muky tohoto sveta,ktoré len vidieť,cítiť a myslieť môžeme." Teda všetky muky sveta tohoto boly by pre duše v očistci pravým dobrodením,opravdivým liekom oproti tým mukám,ktoré trpia.V očistci také muky panujú,že keby ste doniesli do očistca škripce,korbáče,ohnivé kliešte a
iné ukrutné nástroje,aké len kedy svet vymyslel na trápenie ľudí,duše očistcové by všetky za vami utékaly a radšej by si volily byť naťahované na tých škripcoch,bité tými korbáčmi a trhané tými ohnivými kliešťami,než znášať muky očistcové.V očistci taký zápach panuje,že keby ste tam doniesli hnijúce
a červami už načaté mrtvoly,všetky duše by ta pospiechaly a radšej by voňaly tento zápach,než zápach očistca.V očistci duše taký smäd trpia,že keby ste doniesli do očistca krčah otravy,všetky duše očistcové by za vami utékaly a rady by sa občerstvily tou otravou a pily by ju ako ten najvýbornejší nápoj,len aby zahasily svoju hroznú žízeň očistcovú.Slovom,všetky,i tie najukrutnejšie muky tohoto sveta by dušiam vočistci boly poľahčením proti tým mukám,ktoré tam znášať
musia.A hľa,NN.,takéto muky čakajú na vás,jestli len za hriechy vaše na svete tomto zadosť neučiníte,a takéto muky trpia tam snád vaše zomrelé dietky,vaši zomrelí rodičia,vaše zomrelé manželky alebo manželia,vaši prarodičia,vaši pria
telia.A vy im predsa nepomáhate,aby ste ich odtiaľ vyslobodili?!Niet silnejšieho ohňa nad ten, v ktorom topia zlato,striebro,železo a iné kovy.Predstavte si,aký to musí byť oheň,aby sa v ňom zlato alebo striebro na tekutinu roztopilo. A hľa,
duše v očistci pálené sú v takomto hroznom ohni, lebo napísané stojí o nich v Písme sv.u Malachiáša proroka:„Očistí synov Levi a vyzkúsi ich, ako zlato a striebro v ohni." Aké hrozné a boľastné musia byť tieto muky!Dľa učenia učiteľov cirkve oheň očistcový je výťah,essencia všetkých ohňov tohoto sveta.

a muky očistcové sú essencioiu všetkých múk tohoto sveta.Vy viete, čo je essencia.Keď dáme len asi liter octovej essencie do hodného súdka-okovnáka vody,všetka voda na ocot sa obráti.A teraz už predstavte si,že by anjel s neba sostúpil a všetky muky a boľasti tohoto sveta,ako hlavybôle,zubobôle,boľasti hostca,lámky,kŕčov,boľasti opálenia atď.dovedna smiešal a z toho vytiahol by essenciu,Bože môj,aká hrozná,strašná boTasť by z toho povstala!A hľa,takáto boľasť čaká na vás v očistci,jestli len za hriechy vaše na svete tomto zadosť
neučiníte,a takéto boľasti trpia duše vašich milých zomrelých.Preto ony vzdychajú so Žalmistom Pána:„Smilujte sa nado mnou,smilujte sa aspoň vy priatelia moji."A vaše srdce je predsa zatvrdnuté a bez milosrdenstva proti ich hla proti ich volaniu?Či ešte môžem viac povedať od toho,čo som už povedal
o mukách očistcových?Áno,môžem,NN.,to trápi hrozne duše v očistci,že ony majú pred očima nebeskú otčinu svoju,ale do nej dostať sa nemôžu.Ony vidia blaženosť,slasti,rozkoše a slávu nebeskej vlasti,ale len z väzenia.Jak náramne ich to musí trápiť!K tomu ešte prichádza, že nevedia,kedy budú vy slobodené z väzenia svojho,a táto neistota ich ešte väčšmi raní!Ony sa topia v mori slz svojich.Aby Pán Boh trest Adamov obťažil,ako hovorí Písmo sv.,„rozkázal mu,aby blízko,naproti raju býval."To chcel tým P.Boh,aby Adam,keď bude v potu tvári zem obrábal!a trápiť sa,vždy mal pred očima ztratený raj,a tak trápenie jeho tým
zväčšené bolo.Ale,Bože môj,čo je zemský raj porovnaný s rajom nebeským?A duše v očistci,vidiac tento nebeský raj,trápia sa,horia,žížnia a túžia po tom nebeskom raji a nemôžu sa ta dostať.Ó,jak blažené by boly,keby im niekto otvoril toto väzenie a ony by došly do nebeskej slasti!Tam ich trápenie premenilo by sa v blaženosť,ich väzenie v panovanie.Aby ste túto ich boľasť pochopiť mohli, predstavte si toto.Jeden otec rodiny tu v svojej otčine velíkú biedu musel trpieť.Aby sebe a svojej rodine pomohol v nádeji lepšieho zárobku, vysťahoval
sa do Ameriky.Ale nádeje ho sklamaly. Tam prácu nenašiel a preto i on i rodina jeho veľkú núdzu ďalej musel trpieť. Avšak v tom postavení zrazu dostal by od ženu zprávu, aby sa hneď vybral domov,lebo jeden bohatý strýc zomrel a poručil im pekný dom,mnoho rolí a peňazí,tak že už odteraz v šťastí a blaženosti žiť môžu. On by sa i vybral domov, ale v Brémách by ho policajti chytili a do väzenia uvrhli.Aké trpké by bolo postavenie toho človeka,keďže on vie, že doma ho šťastie a blaženosť čaká a on sa musí trápiť v žalári.A hľa,NN.,duše v
očistci vedia,že v nebeskej otčine čaká ich blaženosť a šťastie nevysloviteľné,
ktoré sa s blaženosťou tohto sveta ani len porovnať nedá,ony musia trpieť v žalári očistcovom!A vy,ktorí ich môžete odtiaľ vyslobodiť,alebo aspoň ich muky zmenšiť,predsa sa odvraciate od nich.Jak necitné by muselo byť srdce vaše!Pomôžte im teda,lebo ony samy sebe pomôcť nemôžu.Ich ruky a nohy sú v hrozných putách sviazané.A či tak ťažko by vám to padlo pomôcť im?Či by to bola tak hrozná obeta od vás?Keby tak váš syn mal ísť na vojnu,a vy by ste celkom iste vedeli,že mu tam obe nohy odstrelia a následkom toho hrozné muky bude musieť trpieť,či by ste všetko možné nepodujali,aby ste ho od vojny oslobodili?Či by ste nepochodili a neprosili všetkých pánov,ktorí by ho oslobodiť mohli,či by ste si neodtrhli aj od úst,len aby ste mali na výdavky s tým spojené?A hľa ,vaši milí v očistci trpia o veľa hroznejšie muky,než je odstrelenie nôh,nemôžete im teda pomôcť,aby ste ich od týchto múk oslobodili?Vám však je ľúto tých niekoľko krajciarov,aby ste dali omšu svätú odslúžiť,alebo pomodliť sa za dušu v očistci. A či im nemôžete pomôcť i bez všetkých tých obetí?Či nemôžete za ich vyslobodenie obetovať vaše vrúcne modlitby?Či nemôžete obetovať za ne jedon-alebo dvojdenný pôst?Či nemôžete obetovať za nejednu sv.spoveď,jedno prijímanie,alebo aj plnomocné odpustky,ktoré žijúci kresťania získať a za duše v očistci obetovať môžu?Učiňte to,NN.,lebo Pán Poh tresce každé nemilosrdenstvo,spáchané-na spolublížnom.Čujte,aký trest Poži zastihnul pre nemilosrdenstvo cisára Mauritiusa!Cisár tento bol práve na vrcholci slávy svojej,keď sa šťastie od neho odvrátilo.Nepriatelia jeho shodili ho s trónu a za cisára vykričali nepriateľa jeho,Phokasa.Aby ušiel pred pomstou,Mauritius s celou svojou rodinou sadol na loď,aby ušiel.Ale nepriaznivé vetry loď jeho nazpät k brehu zahnaly.Tu ho chytili nepriatelia a napred ženu a deti jeho pred jeho očima a potom na koniec jeho samého zavraždili.A prečo dopustil Pán Boh tento hrozný trest na neho?Odpovie nám dejepis.Mauritius ešte ako cisár mal vojnu s Cajanusom avarským kráľom,v ktorej ho tento premohol a mnoho vojakov jeho do zajatia vzal.Cajanus žiadal za vymenenie vojakov istú summu peňazí,ale Mauritius odoprel vyplatiť ju a radšej nechal svojich vojakov pozabíjať od nepriateľa.Hľa,pre toto nemilosrdenstvo potrestal ho P.Boh.Nechceme-li si zaslúžiť i my podobný trest Boží,usilujme sa vykúpiť duše našich milých zo zajatia očistcového.Usilujme sa to učiniť tým väčšmi,lebo zato budeme mať hojnú odmenu.Skrze nás z očistca vyslobodené duše potom pred trónom Božím budú za nás orodovať!Kristus Pán nás napomína:„Čiňte sebe priateľov z mamony neprávosti,aby vás prijali do stánkov večných."Dľa výkladu učeného Bellarmina,Kristus Pán
tu pod priateľmi rozumel duše z očistca vyslobodené,tie za nás budú sa primlúvať u Boha, aby sme sa aj my za nimi do stali do neba.Teda usilujte sa získať sebe priateľov medzi du-


sami z očistca vyslobodenými,lebo neučiní-li toho,Pán Boh i vás tak potresee,že keď zomreté a do očistca sa dostanete,vaši potomci nebudú pamätať na vás a nechajú vás dlho trpieť v očistci.Aby sme však tomu vyhli,predovšetkým starajme sa už na tomto svete vyhnúť mukám očistcovým.Každá dobre sriadená láska začína sa u seba.A preto,keď sme dosiaľ o tom vyprávali,ako možno vyslobodiť duše z
očistca,uvážme teraz,že čo máme my činiť,aby sme alebo úplne vyhli hrozným mukám očistcovým,alebo keď už do nich upadneme,aspoň ich sebe znesiteľnejšími učinili.Sú mnohé cesty k dosiahnutiu tohoto cieľa.Najbezpečnejšia je ovšem:
varovať sa hriechov,ktoré tie muky očistcové zapríčiňujú.Ale keď sme už do hriechov upadli,jesto spôsob aspoň zmenšiť muky očistcové,a tento nám odporúča Písmo sv.u Syna Sirachovho:„Pred skonaním čiň spravedlnost",t.j.učiň zadosť
spravedlnosti Božej za spáchané hriechy už na tomto svete,a síce skrze mrtvenie a sebazaprenie tela,skrze skutky pokánia.Tým cieľom svedomité vykonajte pokutu od duchovného otca v spovedi uloženú;odcudzil-li si niečo,alebo učinil škodu blížnemu,vynahraď spáchanú krivdu;zachovávajte prísne cirkevné pôsty,ale okrem toho i sami sebe ukladajte dobrovoľné sebazaprenie.Mnohé príležitosti sa k tomu naskytujú.Môžete si aspoň niekedy odoprieť od seba aj dovolené požívanie jedál,
opojných nápojov,môžete aspoň niekedy udeliť almužnu chudobnému,môžete trpezlivé znášať urážky a krivdy od druhých vám zapríčinené,môžete od Eoha ňa vás dopustené trápenia,chudobu,nemoce,nešťastia trpezlivé a s odovzdanosťou do
vôle Božej znášať, môžete ísť aj z ďalších kopaníc v nedeľu do chrámu i v nepriaznivom počasí a v ťažšej ceste,a všetko toto môžete obetovať P.Bohu ako zadosťučinenie za hriechy vaše.Takéto dobrovoľné sebazaprenie zmenší tresty očistca,lebo dľa sv.Tomáša Aquinského:„Odďaľuje staré a chráni proti bu
dúcim hriechom."Tstý taliansky kráľ mal veľmj nádherne zariadený palác.
1 zavolal raz jedného rehoľníka k,sebe a ukázal mu celú nádheru svojho paláca. Povodil ho po izbách svojho paláca a ukázal mu drahé,zlatom a drahými kameňami vykladané izb'ené náradie,skvostné obrazy a sochy,nádherné rúcha.Potom za
viedol ho do záhrady alebo parku svojho, kde boly pekné kvety,tienisté stromy,rybníky a všetko tak zariadené, aby len pohodlnosti vyhovelo.Keď mu to už všetko kráľ ukázal,zvedavý bol,čo na to povie rehoľník.A ten,chcejúc poučiť 0kráľa,povedal:„Vaša jasnosť!Jestli nejaký cit povstal vo mne pri pohľade na túto nádheru,tak je to cit sústrasti a útrpnosti proti vašej jasnosti!Lebo myslím na to,jak hrozné a neznesiteľné budú pre vašu jasnosť muky očistcové,keď na svete tomto k takejto pohodlnosti a nádhere privyknete!"Nuž,NN„i ja s týmto múdrym napomenutím tohoto re-
hoľníka končím dnešnú kázeň moju,i ja napomínam vás,čiňte pokánie,nepovoľujte telu a bujným žiadostiam jeho,ba naproti tomu mŕtvite telo,zapierajte seba,aby ste aspoň čiastočne zadosťučinili už na svete tomto za hriechy vaše a tak vyhli
alebo aspoň zmenšili si hrozné tresty a muky očistcové. Amen.