logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Kráľovná svätého ruženca
Autor : J. B.
Rok : 1927
Číslo : 6
Názov článku : Prečo je povinný každý podporovať missie?
Text článku : Missie! Tak často počuť spomínať toto slovo zvlášť v terajšej dobe. Záujem o missijnú otázku je veľmi rozšírený takmer vo všetkých vrstvách ľudu, takže teraz už je málo takých, ktorí by o missiach vôbec nič nevedeli. A celkom správne, lebo veď je to i svätá povinnosť každého kresťana - katolíka zaujímať sa o missie, missie podporovať. Povinnosť veľmi vážna, ktorá vyviera zo samej podstaty katolíckeho náboženstva, a ktorá práve preto nemôže byť považovaná ako povinnosť iba niektorých osôb, ktoré sa tomu výlučne venovaly.
Bárs by si to každý upovedomil a uznal, že je to jeho vážnou, ale pri tom milou povinnosťou, za ktorú — jestli by ju ľahkomyseľne zanedbal, a nevšimnul si ju — bude jednúc zodpovedný!
Keďže je to ale tak vážné, uvažujme o tom, prečo je každý povinný podporovať missie? Aby sme si na túto otázku dostatočnú odpoveď dať mohli, nemusíme ísť veľmi ďaleko pri hľadaní dôvodov. Pozrime sa na samé náboženstvo katolícke, ktoré vyznávame a uvidíme, že povinnosťou podporovať missie vyviera zo samého náboženstva katolíckeho. Asíce:
Náboženstvo katolícke je náboženstvo lásky. Láska tvorí v ňom najhlavnejšiu podstatu natoľko, že bez lásky — rozumiem lásku k Bohu a k bližnému — katolícke náboženstvo sa ani len pomyslieť nedá. Vec je celkom samozrejmá, zvlášť keď uvážime nasledujúce:
Láska tvorí hlavný príkaz v náboženstve katolíckom. „Toto je najväčšie a prvé prikázanie ... obsahuje všetok zákon ..." hovorí Kristus Pán o tomto príkaze. Ostatné príkazy nasledujú až potom; prvé prikázanie je láska. Prvé a najväčšie, natoľko, že len zachovanie tohoto zákona dá nadprirodzenú cenu i všetkým ostatným zachovaným príkazom, od zachovania tohoto zákona závisí obyčajne aj zachovanie ostatných a tento zákon obľahčí aj zachovanie ostatných.
Keď teda láska je hlavným, najväčším príkazom, základom, na ktorom spočívajú všetky ostatné príkazy, Božie a cirkevné, je zrejmé, že láska je základom aj celého náboženstva katolíckeho a tak je ono náboženstvo lásky.
Toto všetko potvrdzujú aj slová sv. Pavla, keď hovorí: „Keby som nemal lásky, nič nie som", t. j. keby som všetko možné čo najvernejšie zachoval, a tento zákon by som nezachoval, nič mi to neosoží, lebo som opomenul zachovať hlavný zákon, základ celého náboženstva katolíckeho.
Náboženstvo katolícke ani nemôže byť iným, ako náboženstvom lásky. Aká príčina, taký výsledok; aké semeno, taký strom, — a náboženstvo katolícke vyrástlo z lásky.
Založil ho ten, o ktorom sa hovorí: ,.Boh je láska", na základe tom istom „Boh je láska." — Založil ho ten, ktorý cez celý svoj život najviac kázal o láske, ba celý Jeho život bola činná láska. Lásku preukazoval, lásku si najviac cenil, lásku najviac odmeňoval, lásku najviac na srdce kládol i svojim učeníkom vo vážnej chvíli lúčenia po poslednej večeri: „Nové prikázanie vám dávam, aby ste sa vospolok milovali" — hovoril im vtedy Kristus Pán. A opäť ich prosí: „Zostaňte v mojom milovaní" — „prikazujem vám, aby ste sa milovali vospolok". — Na koniec i k Otcu nebeskému modlí sa za nich: „Otče... (daj) ... aby láska, ktorou si ma miloval, bola v nich." No, a jediná príčina, prečo im teraz už naposledy, hlavne lásku chce tak hlboko zaštepiť do srdca, nemôže byť iná, ako tá, že láska tvorí hlavný prvok v celom náboženstve katolíckom, ktoré On založil.
Náboženstvo katolícke je teda náboženstvo lásky, lebo založila ho Láska na láske, a okrem toho udržuje ho a prebýva v ňom sama láska vo Sviatosti Oltárnej.
Náboženstvo katolícke je konečne náboženstvo lásky, lebo láska — dľa vôle Kristovej — je i znakom jeho: „Po tom vás poznajú, že ste mojimi učeníkmi, jestli budete mať lásku jedni k druhým." — Skutočne láska to bola, dľa ktorej aj svet poznal kresťanov. ,.Hľa, jak sa milujú" — hovorili pohania o kresťanoch.
Zo všetkého tohoto vidno, že náboženstvo katolícke je opravdu náboženstvom lásky, že láska tvorí v ňom hlavný prvok, tak že bez lásky sa katolícke náboženstvo ani pomyslieť nedá, — a tým už zároveň je vlastne osvietená aj otázka :prečo je každý povinný podporovať missie, tá sama láska to totiž so sebou nesie a káže.
Káže to I. láska k Bohu.
Vlastnosťou lásky je, že ona chce, aby každý o milovanom vedel, jeho dobrotu uznal, a miloval ho tiež. Vieme to z vlastnej zkúsenosti, vidíme to na našej láske ku tým, ktorých milujeme. — Preto aj pravá láska k Bohu chce oboznámiť každého s dobrým Otcom nebeským, chce, aby ho všetci poznali, aby všetci uznali Jeho dobrotu a lásku, a aby Ho milovali.
Túto svoju náklonnosť najlepšie prejaví láska naša k Bohu práve na poli missijnom, keď sa usiluje poznanie pravého Boha, dobrého Otca všetkých, zaniesť medzi tých, ktorí o ňom ešte vôbec ničoho nevedia, aby Ho aj tí poznali a milovali.
„A to je život večný — hovorí Kristus Pán — aby poznali Teba, jediného pravého Boha a toho, ktorého si poslal, Ježiša Krista." (Ján I7, 3.) Ale či môžu poznať pohania P. Ježiša bez missionárov a bez našej spolupráce?

(Dokončenie prijde.)