Garrigou-Lagrange, Reginald, OP.
Cesta dokonalosti podľa svätej Kataríny Sienskej
Z francúzštiny preložil R. ZÁLES, OP.
DOMINIKÁNSKA EDÍCIA V E R I T A S,
KOŠICE, 1946.
Nihil obstal: P. Reginaldus Dacik. OP.
Imprimi permittitur: Prague. die 16. III. 1946. P. Thomas M. Dittl OP. Prior Provincialis.
Imprimatur. Jozef ČÁRSKY. biskup, apošt. Admin.
Digitalizácia: Dominikánsky knižný klub, 2012
Sken a úprava: Ľubo Hricišin, azylový dom Štart, Žilina
V texte je ponechaná pôvodná gramatika i citácie Svätého Písma
Obsah
Cesta dokonalosti podľa svätej Kataríny Sienskej.
Ak je niečo v božích plánoch, čo nás má
zaujímať, tak je to cesta dokonalosti, určená od večnosti Bohom. Všetci
veľkí spisovatelia duchovného života opísali stupňovitý vývoj tejto
cesty. Medzi nimi niektorí mali zvlášť úzky vzťah s Prozreteľnosťou, ako
napríklad svätá Katarína Sienská. V nasledujúcich riadkoch odhalíme
aspoň hlavné črty jej svedectva, ktoré dostala z neba.
Y tejto otázke dávame jej prednosť pred ostatnými svätými, lebo svätá
Katarína Sienská má široký rozhľad o konkrétnej skutočnosti, ktorý dáva
možnosť ľahšie preniknúť jej duchovné rady pre osoby rozličného
povolania. Jej spôsob vyjadrovania zodpovedá všetkým, najväčším
realistom aj najväčším praktikom, a pritom jej reč neprestáva byť
povzdvihujúcou. Približuje sa k ním s výškou a jednoduchosťou Evanjelia.
Často sa hovorí, že medzi náukou svätého Tomáša Akvinského a náukou
svätej Kataríny Sienskej — vykladanou vo vytržení — je dokonalý súlad a
že je opísaná tak, ako nám ju podáva kniha nazvaná Dialóg.
Predmet, v ktorom sa súlad týchto dvoch náuk dopodrobna ukazuje, je
náuka o kresťanskom živote a o ceste, ktorá k nemu vedie podľa božích
plánov. My sa uskromníme len s týmito otázkami:
1. V čom spočíva kresťanská dokonalosť?
2. Je dokonalosť najvyšším príkazom, alebo len radou?
3. Stačí ku kresťanskej dokonalosti svetlo viery, alebo sa vyžaduje aj
svetlo daru múdrosti? A či toto svetlo je primerané ku stupňu božej
lásky alebo prirodzenej lásky k Bohu?
4. Aké očistenia sú potrebné podľa božích plánov na dosiahnutie
dokonalosti? Možno sa k nej dostať bez trpného očisťovania? Bez lásky
a bez trpezlivého znášania prekážok smyslov aj ducha?
5. Či všetky vnútorné duše sú povolané Prozreteľnosťou k vliatej
kontemplácii tajomstiev viery v svetle daru múdrosti a k jednote s
Bohom, ktorá vychádza z tohto nazerania a ktorá je rozhraním
mimoriadnych milostí, ako sú zjavenia a videnia? Okrem toho: či podľa
božích plánov vrchol pravidelného rozvinutia života milosti na zemi —
predohra života večného — patrí do poriadku asketického alebo
mystického? Či charakteristickým znakom tohto života je naša vlastná
činnosť podporovaná milosťou, alebo skôr naša súcosť prijať dary Ducha
Svätého?
Aby sme na tieto otázky dali primeranú odpoveď, budeme postupovať podľa
citátov prevzatých z Dialógu, kde sa priamo hovorí o tomto predmete.
1.V čom spočíva kresťanská dokonalosť.
Spočíva hádam v telesnom umŕtvovaní alebo v
cvičení sa v zbožnosti, alebo ešte lepšie v poznaní večných právd? Svätá
Katarína Sienská odpovedá so svätým Tomášom Akvinským (II—II. ot. 184.
čl. 1.), že dokonalosť podstatne spočíva v láske, najmä v láske k Bohu a
potom v láske k bližnému.
Táto náuka je jasne vyjadrená v Dialógu (hl. 1.), kde sa dočítame toto:
„Jestli sa pamätáš, nedávno som ti povedal — keď si prijala veľké
pokánie, hovoriac: Čo by som urobila, pre teba, o Spasiteľu? —
jednoducho toto: „Ja som ten, ktorý miluje krátke reči a veľké skutky“,
aby som upozornil i toho, ktorý sa uspokojí volaním ku mne: „Pane, chcem
niečo pre teba vykonať“; i toho, ktorý chce pre mňa umŕtvovať svoje
telo rôznym pokáním, ale bez zrieknutia sa vlastnej vôle a pri tom si
myslí, že je mi jeho obeta príjemná. Ja, nekonečný, hľadám skutky
nekonečné, čiže úmysel nekonečnej lásky.1 Žiadam teda, aby skutky
pokánia a iných telesných cvičení boly užívané ako prostriedky a aby v
náklonnostiach nezaujímaly predné miesto. Teda to, čo je nadovšetko
milované, nech sa mi obetuje ako konečný skutok. Ako slová zostávajú iba
slovami, jestli nevyvierajú z vnútornej náklonnosti duše, tak opravdivá
duša je len tá, ktorá chápe a rodí ctnosť v pravde; a to, že konečný
skutok je spojený s láskou, je zásluhou vnútornej ctnosti.
Bez duše a vnuknutia vnútorného života by zostala iba hmotná stránka
dokonalosti. Preto dodáva: „Nesmiete vidieť svoj cieľ v pokáni alebo
iných vonkajších úkonoch, ktoré — ako som ti už povedal — sú konečné.
.., ktoré načim niekedy zbúrať, buď z potreby alebo z poslušnosti (kým
život lásky k Bohu nesmie sa zbúrať). Tieto cvičenia sú prostriedky a
nie základy; páčia sa mi len vtedy, keď sa v nich vidí prostriedok a nie
základ ctnosti. (Tieto posledné slová ukazujú, že nesmieme upadnúť do
druhej krajnosti, zanedbávajúc telesné umŕtvovania, v ktorých sa cvičil
každý svätý).
„Ctnosť, pokračuje Dialóg, je zakorenená úplne v láske, osvietenej
svetlom opravdivej skromnosti. Bez lásky ctnosť stráca hodnotu.
Skromnosť ma miluje bez konca, bez miery, lebo som najvyššia a večná
Pravda. Preto láske, ktorú ma miluje, nekladie sa nijaká prekážka ani
zákonom, ani príkazom; ale blížnemu ju meria spravodlivo, podľa príkazu
lásky. Tak je to s láskou: nesmie sa nechať oklamať hriechom a podľa
práva má sa odplatiť za službu bližného. I keby hriech mohol vytvoriť
nejaké dokonalé dobro, nepochádzalo by to z pokornej lásky.
„Hľa, poriadok, ktorý žiada svätú pokoru. Duša tak riadi všetky svoje
mohutnosti, aby mi mužne a veľkodušne slúžily, a jej láska k bližnému je
hotová aj telesný život položiť za spásu duše, hoci tisíckrát, keby to
bolo možné. A vôbec sa netrápi a nesužuje, že nemá sily posilniť život
milosti iných.“
Hľa, v čom spočíva kresťanská dokonalosť: ponajprv v šľachetnej láske k
Bohu a potom v láske k bližnému. Pravda, táto láska k bližnému nie je
iba citová, ale skutočná, duševná.
Preto svätá Katarína Sienská rada hovorí, že láska oživuje ostatné
ctnosti;2 láska činí ich skutky záslužnými života večného;3 že je ako
matka všetkých ctnosti; že je svadobným rúchom služobníkov božích;4 a —
zasiata do zeme pokory — je podobná stromu, ktorý kvitne a prináša hojné
ovocie, ovocie života večného.5 Svätica často zdôrazňuje, že láska k
bližnému je neoddeliteľná od lásky k Bohu, že je jej lúčom, znakom,
istým dôkazom; a že túžba po spáse duší vnuká všetky ctnosti.6 Pripojuje
tiež, že nie je možné účinne milovať bližného iba pre Boha. „Láska k
bližnému je ako nádoba, naplnená u prameňa. Jestli sa odíde napiť od
prameňa, vyprázdni sa hneď. Keď však ju drží ponorenú v prameni, môže
piť vždy a zostáva vždy plná."7
Chcete, aby priateľstvo trvalo, chcete na dlhú dobu uhasiť smäd z tohto
poháru? Nechajte ho stále sa napĺňať u prameňa živej vody, ináč by
nepomohol vášmu smädu.
Je to presne tá istá náuka ako náuka bohovednej Sumy svätého Tomáša
Akvinského. Podľa neho dokonalosť spočíva v láske, ktorá oživuje všetky
ctnosti a sjednocuje nás s posledným cieľom — Bohom, pôvodcom milosti,
ktorá nás zase núti milovať nadovšetko Boha, viac ako seba, a ktorá nás
núti všetky bytosti milovať pre Boha.
Bez lásky nejestvuje večný život; aj veda, hoci sa týka priamo božích
právd, je úrodná iba spojením s Bohom v láske.8 Môže byť otrávená
pýchou, hovorí svätica, ale často viac dostáva svetla z modlitby ako zo
štúdia. A toto svetlo života, hoci veľmi, jednoduché, predsa je ostré,
je základ nazerania, ktoré sjednocuje a zúrodňuje vedu.
2. Dokonalosť a prikázanie lásky.
Dokonalosť, spočívajúca vo vysokej láske, je príkazom, alebo len radou?
Svätý Tomáš učí, že je najvyšším príkazom, pravda, nie ako látka alebo
vec bezprostredne na uskutočnenie, ale ako cieľ, ku ktorému musia kráčať
všetci kresťania, každý podľa vlastných schopností: v živote rehoľnom
alebo vo svete.9 Anjelský Učiteľ výslovne hovorí, že kresťanská
dokonalosť spočíva podstatne v dokonalom zachovávaní príkazov, najmä
príkazu lásky k Bohu a k bližnému a druhotne, prípadkove, spočíva v
uskutočňovaní troch rád, totiž chudoby,
dokonalej čistoty a poslušnosti, lebo tieto sú iba prostriedky k
istejšiemu a ľahšiemu dosiahnutiu dokonalosti lásky k Bohu. Takáto
dokonalosť je teda prístupná aj osobám žijúcim v manželstve, v svetskom
postavení, ako to ukazuje život mnohých svätých.10
Tu istú náuku nájdeme u svätej Kataríny Sienskej. Jej Dialóg svedčí o
tom, že najvyšší príkaz nemá hranice, a je vyjadrený takto : „Milovať
budeš Pána Boha svojho z celého srdca, z celej duše, z celých síl a z
celej mysle svojej" (Luk. 10, 27). Tento zákon nezaväzuje len po určitý
stupeň, nad ktorým jestvuje už len rada lásky; ale zaväzuje každého
kresťana k dokonalosti v láske. V Dialógu sa číta: „Vidíš, aká je úloha
tvojej duše. Musíš ma milovať bezhraničnou láskou."11 A sama svätá
Katarína zdôrazňuje, že hoci sa môžu zachovávať príkazy aj bez
uskutočňovania troch evanjelových rád, nie je možné dokonale splniť
príkazy bez ducha týchto rád, bez ducha odlúčenia od stvorenia, čo je
možné len z lásky k Bohu, ktorá má v nás stále rásť.
Svätica to vysvetľuje slovami Spasiteľa(hl. 47): „Ako rady sú viazané k
prikázaniam, tak nikto nemôže zachovať prikázanie bez zachovania rád.
Jestli sme pánmi nad svetskými bohatstvami, musíme byť pokornými pánmi,
nie nadutými, ako nad vecou požičanou, nevlastnou, lebo moja Dobrota vám
ich len prepožičia na užívanie. Užívajte ich s vedomím, že ste ich
dostali odo mňa a zachovávam ich len preto, lebo sú užitočné k vašej
spáse. Teda máte ich užívať... ; zachovávajúc ducha rád Evanjelia a
orezávajúc výhonky nezriadenej lásky."12 Máme ich užívať ako by sme ich
neužívali, hovoril svätý Pavol, To znamená „držať svetské dobrá v
panstve a nie oni nás v okovách", nie slúžiť im ako lakomý svojmu
pokladu. V celom živote sa máme riadiť podľa hviezdy večného života a
zväčšovať v sebe so dňa na deň lásku, ako to žiada najvyšší príkaz a ako
nám to dovoľuje sväté prijímanie, posilňujúc dušu podľa miery jej
túžby.13
Aj duša, žijúca vo svete mohla by nasledovať tento hlas a mohla by
dosiahnuť dokonalosť v láske k Bohu a k dušiam najčistejším a
najsilnejším, ba prijala by aj nespravodlivosti, pohŕdania, potupy,
výsmechy a prenasledovania — keby boly na ňu dopustené, hovorí svätica —
a to z úcty k Spasiteľovi a pre spásu duší.14
3.Dokonalosť a svetlo daru múdrosti v rozume
Spasiteľove návštevy.
Stačí na dosiahnutie tejto vysokej lásky, v ktorej spočíva kresťanská
dokonalosť, svetlo viery a ústna modlitba? Nie je potrebná tiež modlitba
rozjímavá, v ktorej Duch Svätý osvieti dušu svetlom darov?
Svätica hovorí: Modlitba je dôležitý prostriedok na dosiahnutie
dokonalosti.15 Skutočná modlitba, založená na poznaní Boha a seba
samého,spočíva v ohnivej túžbe.16 Ústna modlitba musí byť spojená s
rozjímaním, ináč by bola telom bez duše.17 A keď nám Boh vnuká modlitbu
rozjímavú, musíme nechaf modlitbu ústnu. Výnimku tvorí božské ofícium. V
Dialógu čítame: „Duša má pripojiť k slovám poznanie mňa a seba. Tak
môže prejsť z nedokonalej modlitby slovnej k dokonalej modlitbe
rozjímavej, jestli v tomto cvičení vytrvá. No ak sa obmedzuje len na
odriekávanie určitého počtu formúl, tým zanedbáva modlitbu rozjímavú, ba
takto nikdy sa k nej nedostane. .. Táto modlitba musí byť pozorná, nech
už dušu navštívim akýmkoľvek spôsobom. Niekedy ju zalejem svojím
svetlom, aby sa lepšie poznala a naozaj oľutovala svoje hriechy; inokedy
ju obdarujem svojou láskou. Inými slovami: predstavujem duši prítomnosť
svojej Pravdu rôznym spôsobom, ako sa mi páči alebo ako si to duša
žiada...
Akonáhle je duša odvrátená od blízkosti mojej návštevy, nech zanechá
ústnu modlitbu. Výnimku tvorí božské oficium, ktoré kňazi a rehoľníci sú
povinní odriekavať. Jestli cítia v hodine odriekávania tohto ofícia, že
ich duch je nadchnutý a pozdvihnutý túžbou, vtedy môžu sa modliť
oficium pred alebo po hodine rozjímania. Tak v cvičení a vytrvalosti
duša ochutnáva sladkosť opravdivej modlitby a nasýti sa krvou môjho
Syna. A preto niektorí majú účasť na Tele a Krvi Kristovej, hoci nie
sviatostne, ale predsa prostredníctvom svätej modlitby okusujú pôsobenie
božskej lásky, podľa sily túžby prosiaceho. Kto prinesie málo, málo
nájde. Kto prinesie mnoho, mnoho dostane. Čím viac duša sústreďuje —
skrze svetlo rozumu — svoje schopnosti a sjednocuje ich s mojimi, tým
viac ich poznáva. Kto viac poznáva, viac miluje a kto viac miluje, viac
okusuje!"18
Svätá Katarína jasne ukazuje, že rozum tých, čo prichádzajú k ceste
sjednotenia, je osvietený nadprirodzeným vlastným svetlom: „Ich rozum
smeruje ku mne, hovorí,19 aby rozjímali o mojom Božstve, a rozum
nasleduje vôľa, túžiaca po mojom spojení, v ktorom sa nasýti. Je to
cesta vliatej milosti, na ktorú uvádzam duše, ktoré ma milujú a
vyznávajú." To sa hovorí aj o svätom Tomášovi, že viac osvetlenia dostal
z modlitby ako zo štúdia.20
Je to vliaté nazeranie, o ktorom hovorí svätý Ján od Kríža, a ktoré
patrí všeobecne dušiam pokračujúcim a dokonalým.21 Svätica dodáva : „To
je to vliaté svetlo, ktorým boli osvetlení učitelia, vyznavači, panny a
mučeníci. A každý dostal z neho inou mierou, podľa požiadavky svojej
spásy a spásy bližného. .. Toto nadprirodzené svetlo sa dáva skrze
milosť pokorným, ktorí ho chcú prijať. .., pravda, pyšní sú tým svetlom
oslepení. Ich pýcha a tieň sebelásky sa skrývajú pred touto jasnosťou.
Preto neokúsia z Písma iba písmená, hoci sa v ňom neprestajne hrabú.
Nepoznávajú jadro, lebo im chýba svetlo, ktoré ho stvorilo a ktoré tiež
zjavuje smysel."22
Z toho vidieť, že toto svetlo života, ako dar múdrosti, dáva sa
pravidelne, ako povedal svätý Tomáš,23 podľa stupňa lásky. To chce
povedať aj svätica. „Týmto svetlom sa miluje, lebo láska nasleduje
rozum. Viac pozná, viac miluje a čím viac miluje, tým viac poznáva.
Láska o poznanie sa navzájom živia."24 Keď tí, čo písali o Rafaelovi a
Michelangelovi, nezanedbali nič pri prehlbovaní svojho predmetu, tak ani
my nesmieme zanedbať prehĺbiť Evanjelium a svätú omšu!
V hlave 28. čítame toto: „Radosť, ktorú pociťuje ten, čo nasleduje večný
hlas, nijaký jazyk nemôže vyjadriť, nijaké ucho nemôže počuť; nie je
oko, čo by ju mohlo vidieť, lebo ten už má predchuť dobra, ktoré je mu
pripravené v nebi."25
„Est quaedam inchoatio vitae aeternae — je akýsi začiatok večného života," povedal svätý Tomáš.26
Tento život sjednotenia je opísaný v hlave 89, v ktorej je tiež
rozdelenie medzi videním a zjavením, o čom bola reč v hlave 70. Y tomto
živote sa sjednocuje skutočné poznanie našej biedy a akési vyskúšené
poznanie nekonečnej božej dobroty. To sú, hovorí svätica,
najzákladnejšie a najistejšie piliere rozhľadu, ktorý sa bude zväčšovať
až do nášho vstupu do neba.27 Tento krásny obraz ukazuje, ako sú tieto
dve vyskúšané poznania — seba samých a Boha spojené; líšia sa od
poznania abstraktného a špekulatívneho.
Tak sme došli k srdcu skutočného duchovného života.
„Cvičením sa a pokračovaním v poznaní tohto života duša začína sebou
opovrhovať, začína seba nenávidieť, akonáhle prichádza ku skutočnému
poznaniu mojej dobroty; tu sa zapáli láskou. Od tej doby začína
sjednocovať a pripodobňovať svoju vôľu mojej vôli, ba zakusuje v sebe
radosť a celkom nové spoluutrpenie. Táto radosť je príznakom lásky.
Zároveň sa bičuje láskou za chyby, spáchané proti mne, a za škodu
spôsobenú bližnému. Zarmucuje sa, že nemôže dostatočne vrátiť úctu a
slávu môjmu menu ako by chcela, a v agónii svojej túžby jej jedinou
útechou je sýtenie sa pri stole svätého kríža, aby sa pripodobnila
dokonale pokornému a trpezlivému Baránkovi — môjmu Synovi!“28
Nazeranie, ktoré je zárodkom spojenia s Bohom, charakterizuje plnosť
dokonalosti kresťanského života, a je to nazeranie vliate, ako je to na
konci hlavy 60 a v hlave 61: „Keď moji služobníci zanechajú cestu
nedokonalosti a zamilujú si ctnosť, a keď vytrhnú koreň sebelásky...,
stanú sa mi tak milými, že sa im ukážem. Ba čo viac, ochutnajú a
poznajú, okúsia a pocítia moju lásku v hlbine svojej duši. Druhý prejav
mojej lásky vzniká v tej istej duši vtedy, keď ma vyzná pred sebou citom
lásky. Niekedy sa zjavím duši a dám jej pritom dar proroctva!"29
No z hlavy 70 vysvitá, že táto posledná milosť je mimoriadna.
4.Prozreteľnostné skúšky a sjednotenie s Bohom.
Toto sjednotenie s Bohom, o ktorom budeme
hovoriť, predpokladá umŕtvovanie alebo činné očistenie, ktoré konáme
sami, totiž: umŕtvovanie žiadostí tela, očú a pýchy. Predpokladá sa
hádam aj trpné očistenie, čiže trpezlivé a dobrovoľné prijatie utrpení?
Rozhodne ! Náuka svätej Kataríny je aj v tomto ohľade presná, keď hovorí
o pokušení, o utrpení a o rozličných druhoch pokánia, ktoré pochádzajú
buď zo sebelásky alebo z čistej lásky.
Duša môže vždy zvíťaziť nad pokušeniami ctnosťou. Boh nikdy nežiada
nemožnosť. Pokušenia môžu nám aj osožiť, a to tak, že odporujúc im,
lepšie ich poznávame, aj seba samých a dobrotu Boha, ba tým sa posilňuje
aj ctnosť.30
Konečne Boh posiela na nás utrpenia, aby nás očistil od chýb a
nedokonalostí a ukázal nám potrebu zdokonalenia sa v láske, lebo iba v
nej môžeme dýchať.31 Dobrovoľné prijatie týchto skúšok je skúšobný kameň
dokonalosti duše.32
Teda s kroka na krok, po očisťujúcich slzách sebelásky a služobníckeho
strachu, ktorý sa bojí viac trestu ako hriechu, duša končí slzami čistej
lásky, ako sa o tom hovorí v hlave 89. „Po premožení smyslovej lásky
(umŕtvovaním a po prvých skúškach), ostáva duchovná sebeláska po
duševných útechách, ktoré pochádzajú alebo priamo odo mňa, alebo od
ktoréhokoľvek stvorenia, milovaného z duchovnej náklonnosti. Preto, keď
sa skúšaná duša cíti opustená od toho, čo miluje, či už od útechy
vnútornej — pochádzajúcej odo mňa, alebo vonkajšej — pochádzajúcej od
stvorenia, a keď sa cíti na vrchole pokušení a ľudských prenasledovaní,
jej srdce strašne trpí. Podobne aj oči, ktoré sympatizujú s bolesťou
srdca, začnú plakať. To sú slzy lásky a utrpenia: duša sa rozlieva síce v
duševnom utrpení, ale toto už nepochádza zo sebelásky. Pokračujúc v
tomto poznávaní, začína sebou pohŕdať a to vždy dokonalejšie, a trápi sa
skutočne a vášnivo iba pre urážky spáchané voči Bohu a za stratu duši.
Jej oči sa zalejú slzami čistej lásky; a v tomto stave je šťastná a
strápená. Šťastná, lebo je sjednotená so mnou, okusuje víno božskej
lásky; a strápená pre urážky mojej Dobroty a Veľkosti, ktorú kontempluje
v poznaní seba a mňa. Avšak tento zármutok vôbec neprekáža životu
sjednocujúcemu.33 Nazýva sa zármutkom nášho Spasiteľa, ktorý sa spojil
na kríži s dokonalým pokojom.34
Tieto očisťovania, ktoré vedú na cestu sjednocujúcu, sú trpné
očisťovania, o ktorých obšírne rozpráva svätý Ján od Kríža; stačí si o
tom prečítať hlavu 24: Preto Boh odrezáva živé výhonky vinnej révy, aby
priniesly viac ovocia; a v hlave 43: o užitočnosti pokušenia; hlava 45:
ktorí sú tí, ktorých tŕnie neporaní; hlava 20: je možné páčiť sa Bohu
bez utrpenia trpezlive znášaného?
5. Záver: všeobecná výzva.
Čo z toho vyplýva? Citované texty jasne
ukazujú, že sjednotenie s Bohom, v ktorom spočíva pravidelná dokonalosť
kresťanského života, nie je len činným sjednotením, nie je len ovocím
našej osobej námahy, podporovanej milosťou, ale je to tiež sjednotenie
trpné, je to ovocie pôsobenia Ducha Svätého, božských vnuknutí
prostredníctvom siedmych darov, ktoré sa zväčšujú pomocou lásky.
Takto prichádza duša pravidelne ku kontemplatívnej modlitbe, k čítaniu
svätého Písma, k účasti na svätej omši; vždy viac a hĺbšie kontempluje
nekonečnú cenu obety kríža.
Prichádza ku kontemplatívnemu spôsobu uskutočňovania apoštolátu,
nestrácajúc nritom sjednotenie s Bohom, ba naopak, tým viac ho
zachováva, aby ho mohla dať aj iným.
Sú všetky duše povolané k tomuto životu? — Svätá Katarína neodpovedá na
túto otázku, vykladajúc v hlave 53 slová nášho Spasiteľa: „Kto má smäd,
nech príde ku mne a nech pije a potoky živej vody sa vylejú z jeho
útrob:' (Ján, 7, 37).
„Všetci ste povolaní, hovorí Dialóg, jak vo všeobecnosti tak jednotlivo
skrze moju Pravdu, môjho Syna, keď k vám volá plný horiacej túžby: „Kto
má smäd nech príde ku mne a nech pije."35 Tak ste povolaní ku prameňu
živej vody — milosti. Musíte preto trpieť s mojím Synom, ktorý je náš
most, a musíte ísť vytrvalo vpred aj cez tŕnie, hoci aj proti vetru a na
úkor vlastného úžitku; proti protivenstvám alebo nech je to už
čokoľvek. Vytrvajte dokiaľ ma nenájdete. Mňa, ktorý vám dá živú vodu
skrze Prostredníka — môjho jediného Syna. Prvá podmienka je byť smädným.
Lebo smädní sú povolaní: Kto má smäd, hovorí, nech príde a nech pije.
„Ten, kto nemá smäd, nevydrží na ceste, najmenšia námaha ho srazí k
zemi; strašné prenasledovania nie raz mu zohnú chrbát. Bojí sa, lebo je
sám. Preto je treba, aby ste boli smädní.
Akonáhle sa človek naplní láskou k Bohu a láskou k bližnému, zároveň je
spojený so skutočnými ctnosťami. A to preto, lebo duša smädí po ctnosti,
po mojej sláve a po spáse bližného: duša vstúpila na cestu, vedúcu k
prameňu živej vody. Keď príde k nemu, okúsi ju a zapadne do mňa, lebo
som oceán pokoja."36
Tú istú ideu vyjadruje svätá Katarína v hlave 26, len v inej forme. Tu
Boh jej hovorí, že načim prejsť cez most, ktorý spojuje nebo so zemou, a
tým mostom je Ježiš Kristus ako cesta, pravda a život. „Nohy
Spasiteľove, prebodnuté klincami majú ti byť stupňom k boku. To je druhý
stupeň, kde ti bude zjavené tajomstvo srdca. A duša, vidiac, ako je
milovaná, naplní sa láskou. Tým sa už pozdvihuje na tretí stupeň, čiže k
ústam plriým sladkosťou, kde nájde pokoj."
Napokon, aký je znak pre dušu, že dosiahla dokonalú lásku? Spasiteľ to
vysvetľuje svätej Kataríne, ktorá hovorí v hlave 74 a 79: „Zostáva mi
ukázať ti znak, podľa ktorého sa poznáva dokonalá duša. Je to ten istý
znak, ako u apoštolov po soslaní Ducha Svätého. Odídu z modlitby,
oslobodení od strachu, uskutočňujú moje slová, hlásajú náuku môjho Syna.
Neboja sa utrpenia, naopak, tieto im prinášajú slávu. Tí, čo trpia pre
moju slávu a čo smädia po spáse duší, tí bežia k stolu svätého kríža.
Chcú trpieť a pracovať v službách bližného. Títo radostne bežia na cestu
Krista ukrižovaného; nasledujú jeho náuku a nič ich nemôže zastaviť v
tomto behu: ani nespravodlivosť, ani prenasledovanie, ani radosti sveta.
Znášajú toto všetko nepremožiteľnou silou, so srdcom zapáleným večným
ohňom lásky, okusujúc a pocíťujúc ľúbeznú vôňu zachránených duší, hotoví
zniesť všetko pre duše. Jasný dôkaz, že taká duša miluje svojho Boha
dokonale a so záujmom. A keď títo dokonalí sa milujú, milujú sa pre mňa;
keď milujú bližného, milujú ho pre mňa, aby uctili a velebili moje
meno. V strede nespravodlivosti žiari trpezlivosť. Týmto som dal milosť
pocítiť, že som vždy s nimi, kým k ostatným sa vraciam — nie aby som im
vzal milosť, — ale pocit mojej prítomnosti. S dokonalými nekonám takto.
Stále som s nimi skrze milosť a zo skúsenosti, ktorú majú z mojej
prítomnosti." (hl. 78).
Je to zaiste zvláštne cvičenie lásky a daru múdrosti, ktorá nám dáva,
hovorí svätý Tomáš (II-II, ot. 45. čl. 2.), akési skúsenostné poznanie o
prítomnosti Boha v nás. Toto je skutočný život mystický, vrchol
pravidelného vývoja života milosti a predchuť večného života.
Tí, čo poznajú náuku svätého Tomáša o duchovnom živote, môžu vidieť, ako
sa jej podobajú v extáze povedané slová svätej Kataríny Sienskej. Sú,
myslím, výrazom tradičnej náuky, ktorá sa uspokojuje zdôraznením
významných miest svätého Písma. „Qui manet in caritate, in Deo manet, et
Deus in eo — Kto zostáva v láske, v Bohu zostáva a Boh v ňom" (1 Ján,
4, 16). „Unctio eius decet vos (de omnibus — Jeho pomazanie vás učí o
všetkom" (1 Ján, 2, 27). „Jestli sme dietkami, teda i dedičmi, dedičmi
božími, a spoludedičmi Kristovými; lebo keď i spolu trpíme, aby sme boli
i spolu oslávení" (Rim. 8, 17). „Lebo ste zomreli, a váš život je
skrytý s Kristom v Bohu. Keď sa zjaví Kristus, váš život, tedy aj vy
zjavíte sa s ním v sláve" (Kolos. 3, 3, 4).
Prekrútili sme smysel textu Dialógu? Naopak, môžeme povedať, že by sme
ho nemohli ani dokonale pochopiť. Ako povedal Rafael: „pochopiť znamená
vyrovnať"; a aby sme mohli dokonale pochopiť smysel citovaných textov,
museli sme byť ozbrojení takým duchom viery a takou láskou, akú mala
svätá Katarína Sienska.
Taká je cesta dokonalosti v plánoch Prozreteľnosti, určená od večnosti
Bohom pre duše, ktoré hľadajú svoj cieľ. Je to cesta, vedúca k prameňom
živej vody : „Keď je niekto smädný, nech príde a nech sa napije, a
potoky živej vody vylejú sa z jeho útrob!" „Voda, ktorú ja dám, premení
sa v ňom v prameň, vytryskujúci do života večného."37