C. CREVOLA Ježiš Kristus. naozaj vstal z mŕtvych.

Vydáva Posol Božského Srdca Ježišovho v Trnave 1944.

KATOLÍCKE SPISY — ČÍSLO 27.

C. Crevola:

Ježiš Kristus naozaj vstal z mŕtvych.

Vydal Posol Božského Srdca Ježišovho.

            Pôvodný titul tohto dielca: II facto storico della risurrezione di Christo. Napísal Constanzo  Crevola,  S. J. Preložil  Ján Popluhár,  S. J. — Rehoľná vrchnosť povolenie udelila v Bratislave dňa 6. apríla 1944, pod číslom  44/1944. Cirkevná vrchnosť v Trnave schválenie udelila dňa 17. mája 1944, pod číslom  3035/1944.

Kníhtlačiareň  Urbánek a spol. v Trnave.

Ak Kristus nevstal z mŕtvych, márna je vaša viera !

1. Korinťanom, XV, 17.

Svätý Pavol apoštol v prvom liste Korinťanom (hlava pätnásta, verš 17.) smelo a s mužskou otvorenosťou vyhlásil: ak Kristus nevstal z mŕtvych, márna je vaša viera. O niekoľko riadkov vyššie (vo verši 14.) povedal: ak Kristus nevstal z mŕtvych, márne je naše kázanie. A hneď (vo verši 19.) dodáva aj toto: ak iba v tomto (zemskom) živote máme nádej v Kristu, biednejší sme od všetkých ľudí.

A to je veru tak !

Ak Kristus naozaj vstal z mŕtvych, ako to predpovedal,  opravdu je Syn Boží v tom  smysle, v akom to tvrdieval. Ale aj naopak, ak nevstal z mŕtvych, hoci to veľa ráz predpovedal, bol obetou sebaklamu alebo rovno klamárom. Ak Kristus bol obetou sebaklamu alebo klamárom, nadarmo sme pokrstení v jeho mene, nadarmo sme uverili jeho učeniu, nadarmo sme dôverovali jeho slovu, nadarmo sme nosili a nosíme jarmo kresťanského života, ktorý vyžaduje od nás toľko obiet, zriekaní a — veru aj hrdinskosti. Ak Kristus nevstal z mŕtvych, sme naozaj najbiednejší a najnešťastlivejší ľudia na svete.

Kristovo vzkriesenie všetky časy pokladaly za hlavný dôkaz nášho náboženstva. V kresťanstve sa vždy všetko točilo okolo Kristovho zmŕtvychvstania. Keď apoštoli chceli jasne a nakrátko povedať, čo sú, povedali prosto: Sme svedkovia vzkriesenia Ježiša Krista ! (V Apoštolských skutkoch I, 22.)

Význam Kristovho vzkriesenia pochopili aj neverci a bezbožníci všetkých časov a preto vždy zúrivo napádali tento fakt, ktorý — ako to sami uznávajú — ak je dejinnou skutočnosťou, znamenal by triumfálne víťazstvo kresťanstva nad neverou.

Cieľom tohto sošitu je ukázať, že Kristovo vzkriesenie je naozaj jasne a neodškriepiteľne dokázaná dejinná pravda. — Chceme dokázať bezvýhradnú pravdivosť slov dejepisca Gfrôrera, ktorý sa obrátil z racionalizmu práve vedeckým skúmaním otázky Kristovho vzkriesenia: »Ak by som neprijal tieto fakty (skutočnosť Kristovho zmŕtvychvstania), nemám práva nijaký iný fakt starých dejín pokladať za dostatočne dokázaný; lebo niet inej historickej udalosti, ktorej dôkazy by sa  mohly čo len porovnať s nepodvratnými dôkazmi Kristovho vzkriesenia.« ( Stimmen  aus  Maria-Laach,  XXI, 123—125.)

Po tomto sa nečudujeme, že neverci sa silou-mocou namáhali Kristovo vzkriesenie vyhlásiť za rozprávku. Mnohí racionalisti v nedávnej minulosti hodili sa na srovnávajúce skúmanie starých náboženstiev, aby mohli dokázať, že viera vo vzkriesenie zakladateľa kresťanstva, Ježiša Krista, vyvinula sa zo starých povestí, mýtov východných náboženstiev, najmä z takzvaných tajomných kultov, mystérií. Ale tento pokus modernej kritiky nemôže sa ani tým chváliť, že by bol novým. Už v druhom storočí po Kristu žil neverec  Celsus. (Dozvedáme sa o ňom zo spisov cirkevného spisovateľa  Origenesa, lebo jeho spisy sa nám zachovalý.) A tento  Celsus tvrdil, že aj grécke povesti a bájky opisujú udalosti podobné Kristovmu vzkrieseniu. Tým chcel dokázať, že ani tomuto nesmieme veriť viac ako vymysleným gréckym bájkam. ( Migne  PG.  XI,  884.)

Našli sa aj takí moderní racionalisti, čo vznik viery v Kristovo zmŕtvychvstanie hľadali v starých povestiach asýrskych, sýrskych, egyptských, helenistických a podobných...

Zapamätajme si, že tieto násilné vymysleniny padajú samy od seba, lebo je jasne dokázané, že pramene, z ktorých poznáme fakt Kristovho vzkriesenia, sú naozaj pôvodné a absolútne (bezvýhradne) hodnoverné.

Okrem toho nedokázané tvrdenia racionalistov nemajú ceny aj pre tieto príčiny:

1. Kristovi apoštolovia boli prostí rybári, roľníci a robotníci židovskí. Odkiaľ by boli poznali staré pohanské báje ďalekých národov ?

2. Židia (a spolu s nimi aj prví kresťania) hrozili sa a mali v ošklivosti nielen tajné obrady pohanské, ktoré pokladali za diabolské výčiny, ale  do radu všetko, čo bolo pohanské. Stránili sa všetkých národov, čo  nepoznaly pravého Boha. Teda pohanské bájky ich  nelákaly.

Prví kresťania opovrhovali pohanské tajné obrady. Už  Tertulián napísal: »Kresťania vás opovrhujú !«

3. Mnohé dôkazy, ktorými sa racionalisti usilujú dokázať, že kresťanstvo vzniklo z pohanstva, sú také slabé, že sa im iba smiať môžeme (aj keby sme uverili, že sú úprimné). Tak napríklad  Jacillot meno Kristus odvádza od indického slova  Krishma. Ale všetkým jazykospytcom je známe. že  Krishma je slovo sanskritského pôvodu a znamená čierny, kým meno Kristus je grécky preklad hebrejského slova  Meshiah, ktoré znamená pomazaný. Výraz Meshiah poznali Židia dávno pred Kristovým narodením a označovali ním čakaného vykupiteľa. Odtiaľto pochodí aj naše slovo Mesiáš a má ten istý význam.

4. Ak by kresťanstvo naozaj bolo iba  pozliepané z iných náboženstiev ( cudzím slovom sa to povie: ak by kresťanstvo bolo synkretizmom ), nedala by sa vysvetliť absolútna jednota jeho učenia, ktoré je i dnes také isté, ako bolo na začiatku. Nevysvetliteľné by  boly aj prenasledovania. Prečo pohania prenasledovali kresťanov, keď kresťanská viera bola iba pokračovaním a zdokonalením pohanských náboženstiev ?!

       5.  Čo aké známe boly pohanské bájky, ktoré opisovaly skutky zďaleka podobné Kristovmu vzkrieseniu, pohanom sa nič nezdalo také hlúpe, ako vážne tvrdiť, že ktosi vstal z mŕtvych v takom  smysle, ako kresťanstvo hovorí o svojom Zakladateľovi. V knihe Skutkoch apoštolských (v hl. 26.) čítame, že rimanský prokurátor (správca) v Judei,  Festus spolu s kráľom  Agrippom  rád počúval slová svätého Pavla. Ale keď Apoštol začal rozprávať o tom, že Kristus vstal z mŕtvych,  Festus ho prerušil a zvolal: »Blázniš !« (verš 14.). Tie isté Skutky apoštolské v 17. hlave rozprávajú o tom, ako v gréckom meste Atény filozofi pozvali svätého Pavla, aby im rozprával o novej viere. Počúvali ho; ale sotva vyriekol slovo vzkriesenie, vysmialo ho celé  zhromaždenie. Potom ho už nechceli počúvať (verš 31. ).

Sám spomínaný  Celsus, ktorý tvrdil, že Kristovo vzkriesenie je to isté ako to, čo opisujú grécke povesti, takto zakončil svoje slová: »Je nemožné, aby dakto vyšiel z hrobu so svojim telom, ak bol naozaj mŕtvy !«

       6. Mysterické náboženstvo ( takto menujú cudzím slovom náboženstvá, ktoré ku svojim tajným obradom pripúšťaly len zasvätených) všetky uznávajú veľa božstiev. Ba ich mnohobožstvo ( ako to dokazuje napríklad  Tromp v knihe »De  revelatione  christiana« na strane 252 a na nasledujúcich) rástlo tým viac, čím viac sa rozrastala sekta.

Bôžikovia pohanských  mysterických náboženstiev sú postavy ako v bájkach, nemožno určili, kde a kedy žili. Kým osobnosť Pána Ježiša Krista je osobnosť dejinná. Vieme, kde a kedy sa narodil: v Betleheme Judskom, za panovania  rímského cisára  Tibéria  Augusta. Vieme, že žil veľa rokov v Nazarete, že zomrel pod  Pontským Pilátom a že o tri dni vstal z mŕtvych. Dejiny Kristove sú pevné od začiatku až do konca. Pohanské bájky sú neurčité a premenlivé.

To, že Kristus je osoba naozaj dejinná, okrem Evanjelií dosvedčujú aj  Tacitus (v knihe  Annales XV, 44),  Svetonius, Jozef  Flavius (v diele  Antiquitates XX, 9—1; XVIII, 3. 3. Ale o uvedenom mieste  Flaviusa mnohí pochybujú, preto kresťanská veda nestavia na ne.)

Ba historické jestvovanie Kristovo dokazujú aj najväčší nepriatelia kresťanstva v starom veke ( Celsus,  Julián Odpadlík); dokazujú, že Kristus, o ktorom hovoria Evanjeliá, naozaj žil a je osoba zaručene dejinná.

7. Neskrotená  zmyselnosť pohanských mystérií je v zjavnej  protive s kresťanskou mravnosťou, ktorá je veľmi čistá. Toto sú také  nezmieriteľné  protivy, že aj keby niektoré kresťanské obrady  boly  navonok v dačom podobné pohanským obradom, to nemôže zavážiť.

Túto námietku prinášame nie preto, že by mala dajaký rozumný podklad, ale preto, že ju naši nepriatelia často opakujú.

Ani tú námietku nemožno podoprieť rozumnými dôvodmi, ktorá tvrdí, že povesť o zmŕtvychvstaní Kristovom vznikla síce v lone samého kresťanstva, ale až v neskorších dobách. Táto mienka je neprípustná, lebo Evanjeliá, listy svätého Petra Apoštola a Skutky apoštolské, ktoré veda uznáva za odzrkadlenie apoštolských kázní a náuk, jasne ukazujú, že kresťanstvo vzkriesenie Kristovo od samého začiatku pokladalo za základ svojej viery. Svätý Pavol to povedal aj výslovne (viď 1. stranu).

HISTORICKÉ (DEJINNÉ) PRAMENE O KRISTOVOM VZKRIESENÍ A ICH HODNOTA.

Pramene, ktorými kresťanská viera dokazuje, že Kristus naozaj vstal z mŕtvych, sú štvoro Evanjelií, Skutky apoštolské a niektoré listy apoštolov, najmä sv. Pavla.

Rozumie sa samo od seba, že na prvom mieste stoja Evanjeliá. My sa tu budeme odvolávať skoro výlučne len na ne. Teda hodnota odpovedi o tom, či Kristus vstal z mŕtvych, závisí od toho, akú dejinnú hodnotu majú Evanjeliá. Preto sa pýtame ponajprv: Či sú Evanjeliá naozaj hodnoverným prameňom pre dejiny ?

Odpoveď na túto otázku má dve časti.  Každú z nich treba osobitne dokázať.

1. Evanjeliá, tak ako ich dnes máme, sú autentické, čiže po slovensky: naozaj ich napísali tí, ktorých voláme evanjelistami, niekoľko rokov po Kristovej smrti, a to Evanjeliá svätého Matúša, Marka a Lukáša medzi rokmi 40 do 70 po Kristu, Evanjelium podľa svätého Jána koncom prvého storočia.

2. Evanjelisti sú hodnoverní.

Evanjeliá sú autentické — pôvodné.

Odpoveď na prvú časť je veľmi ľahká. Zistiť pôvodcu nejakej knižky je práca  dejepisecká, preto nám treba pri nej pokračovať tak ako v dejepise. Keď hľadáme pôvodcov Evanjelií podľa dejepisných zásad, pôvodnosť Evanjelií (čiže to, že ich napísali tí, ktorým ich prisudzuje kresťanské podanie) je zjavná nad každú pochybnosť.1)

Cirkevní spisovatelia prvých storočí:

Irenej ( pôvodom z Ázie, bol biskupom v terajšom južnom Francúzsku v druhom storočí), žiak svätého  Polykarpa  (ktorý zas bol žiakom svätého Jána Evanjelistu);

Origenes  z Egyptskej Alexandrie (žil od roku 185 do 254);

Tertulián  (žil v strede III. storočia v Afrike) a mnohí iní svedčia, že  Evenjeliá sa rozšírily  a  boly prijaté v cirkvách Malej Ázie, Galie,  Itálie,  Rimanskej Afriky a  Egypta už vtedy, keď ešte žila prvá generácia kresťanov, to jest vtedy, keď ešte nemohlo byť pochybnosti o tom, kto napísal Evanjeliá.

1) Pre dôkladné štúdium tejto otázky prečítajte si dielo:  Ježiš a dejiny,  vydal Posol Božského Srdca Ježišovho v Trnave; tam sa dozviete aj o iných dielach z tohto oboru.

2. V spisoch prvých cirkevných Otcov nachodíme opisy vecí, ktoré sú predmetom Evanjelia. Týchto opisov je v ich kázňach toľko, že by sme z nich mohli  sostaviť skoro úplné štyri Evanjeliá. O týchto kázňach vieme, že  vznikly niekoľko rokov po Evanjeliách. Teda aj tieto opisy  evanjelivových udalostí sú mocným dôkazom pôvodnosti Evanjelií.

3.Učenci v najnovších časoch našli niektoré papyrusy, pochodiace celkom istotne spred  roku 150 (najvýznamnejší takýto papyrus nazvali Jánova Perla). Na týchto papyrusoch sa nám zachovalo mnoho miest najmä z Evanjeliá svätého Jána. Toto už samo o sebe by postačovalo na dôkaz autentickosti (pôvodnosti) štvrtého Evanjelia.

4.Zaručene vieme, že cirkevní Otcovia od samého začiatku kresťanstva čítavali a vysvetľovali verejne na  zhromaždeniach  Evanjeliá a že prostí veriaci dôkladne poznali sväté Písma. Preto mýlka alebo klamstvo v tejto veci  boly  predom  vylúčené.

5.Predstavenstvo Cirkvi sa úzkostlivo staralo, aby sa zachovaly pôvodné osnovy Evanjelií. Toto nám vysvetľuje, prečo biskupi prvých storočí tak neúprosne ničili podvrhnuté spisy, takzvané apokryfické čiže pôvodné Evanjeliá. Takýchto apokryfov, rozširovaných pod menom niektorého apoštola, bolo niekoľko už v prvom storočí. Istota, ktorá sa javí v počínaní cirkevného predstavenstva proti falošným spisom, ukazuje, ako jasne a bezpečne vedeli pôvodinu rozlíšiť od napodobneniny.

6.V prvých storočiach pôvodnosť Evanjelií uznávali aj sami nepriatelia kresťanstva. Príkladom je spomínaný  Celsus,  ktorý chcel bojovať proti kresťanom dôkazmi z ich kníh. Celsus  naše  Evanjeliá rozoznáva od apokryfov, ktoré vyhlasuje za falšované.

8.Vnútorný ráz Evanjelií pri odbornom skúmaní tiež ukazuje, že Evanjeliá sú pôvodné. Ich reč je taká bohatá na hebrejské prvky a vplyvy, že z gréckeho textu by sme ľahko mohli zostaviť  hebrejský. Štýl Evanjelií je  semitský.

Pokladáme za zbytočné ďalej sa zapodievať touto otázkou. Veď pre náš cieľ je dostatočne dokázané, že Evanjeliá sú autentické, čiže naozaj pôvodné.

Ako sa má zachovať osnova Evanjelií ?

Videli sme, že pôvodnosť Evanjelií možno dokázať nad všetku pochybnosť. Skôr, ako by sme prešli na druhú časť — čiže na to, aby sme dokázali hodnovernosť Evanjelií — najprv sa opýtame, či sa nám text (pôvodná osnova) zachoval neporušený. Za odpoveď na túto otázku nám môže slúžiť napríklad to, čo o tom píše učený  Páter  Vaccari v Náučnom slovníku Treccani  pod heslom Biblia:

»Text Nového zákona je v lepšom stave ako osnova Starého zákona; ba v takom dobrom stave, že nijaká iná kniha staroveku nemôže sa mu ani z ďaleka prirovnať. Skoro všetky spisy klasických svetských spisovateľov zachovalý sa nám len vo veľmi málo rukopisoch a aj z tých mnohé sú neskorého veku: najviac ak z IX. storočia. Kým Nový zákon sa zachoval v 17. kódexoch (rukopisoch) zo IV. stor., v 24 z V. storočia, v 37 zo VI. storočia a tak ďalej. Máme preklady Nového zákona z II. alebo III. storočia. Niektorí cirkevní spisovatelia doslova uvádzajú niektoré miesta Evanjelia už v II. storočí. Takto môžeme sledovať Evanjeliá až na sto rokov od ich vzniku. Čosi podobného darmo by sme hľadali u klasických spisovateľov  (Encyklopédia  Treccani,  zväzok  VI., stĺpec 888.)

K papyrusovým rukopisom, ktoré sú uvedené v citovanom článku, pristupujú papierové rukopisy nazvané  Beatty,  z ktorých niektoré pochodia z konca II. storočia, ostatné zo začiatku III.;  potom aj Jánova Perla, o ktorej sme už raz spomenuli, že je  zpred  roku 150.

Otázku o tom, ako sa nám zachovala pôvodná osnova Evanjelia, zakončime slovami Renana, o ktorom každý vie, že je naším nepriateľom: » Úprimnosť  Cirkvi v ničom nie je taká zjavná ako v tom, že mala úctu k osnove Evanjelia a že sa nepokúsila  zliať  ich dovedna alebo zavrhnúť z nich tri. aby sa oslobodila od očividných rozporov jednotlivých  Evanjelií !«

Evanjeliá sú hodnoverné.

Už sme dokázali pôvodnosť Evanjelií čiže to, že sa nám zachovalý podstatne tak, ako boly napísané. Teraz nám treba preskúmať, či hovoria pravdu. Niet pochybnosti o tom, že evanjelisti dobre poznali príhody Ježišovho života. Dvaja z nich, ako apoštoli, boli  z čiastky aj účastníkmi tých príhod. Druhí dvaja boli učeníkmi apoštolov, žili s nimi dlhé roky: teda aj sto ráz mohli od nich počuť všetko, čo sa stalo s Prorokom z Nazaretu.

Ale z druhej strany aj to vidíme, že evanjelisti pri opisovaní udalostí po Ježišovej smrti nestali sa obetami klamú, že neboli ľahkoverní, ba že všetko ťažko a veľmi opatrne prijímali.

Boli evanjelisti aj úprimní ? — Na túto otázku je veľmi ľahko odpovedať. Ich rozprava je najlepším dôkazom, ako úzkostlivo sa pridŕžajú pravdy. Úprimne vyznávajú aj svoje chyby a poklesky, akí boli nesvorní, ako sa hádali, ako opustili svojho Majstra, ako hanebne utiekli od neho, keď nastalo nebezpečenstvo. Nezabúdajme, že apoštoli sa k týmto slabostiam priznávajú v čase, keď sú už hlavami početných cirkví, keď používajú všeobecnú úctu. Napríklad Evanjelium, ktoré pod očami svätého Petra napísal svätý Marek, podrobne opisuje, ako Peter tri razy zaprel Krista, ako prisahal, že ho nepozná. A Marek bol oddaným žiakom svätého Petra, ktorý bol všeobecne ctený a uznávaný za hlavu Cirkvi.

Evanjelisti pri opisovaní utrpenia a smrti Kristovej nezamlčujú nijaké uponíženie, ktoré sa mu dostalo. Jeho muky opisujú tak vecne, ako by s ním necítili.

Evanjelisti jasne hovoria, že židovský národ, ku ktorému patrili aj oni, prestal byť národom vyvoleným. V ich slove cítiť spokojnosť pravdy, ktorá sa nebojí, že ju podvrátia, a preto nemá, čo skrývať alebo  opekňovať.  A túto pravdu vyznali i vtedy, keď pri tom museli ponížiť seba, svoj národ a (zdanlivo) aj svojho Majstra. Vyznali pravdu, lebo to pokladali za svoju svätú a nevyhnutnú povinnosť.

Farizeji a zákonníci, ktorí prenasledovali apoštolov až na smrť, ktorí ich chceli olúpiť o česť a dôveru u ľudu, nikdy ich neobvinili, že klamú.

Nemôžeme predpokladať, že by nás boli chceli oklamať tí, čo pre svoje učenie opustili rodinu, vlasť, zvyky a obyčaje, ktoré im  boly  také vzácne; tí, čo pre ohlasovanie evanjelia museli trpieť núdzu, prenasledovanie, ba aj život museli zaň položiť. Ako by mohli klamať tí, ktorí pre svoje učenie nemohli čakať nijakej svetskej výhody, lež iba prenasledovanie a smrť.

Kristus často karhal svojich apoštolov, že sú ťarbaví a že pomaly chápu jeho náuky. Preto neboli schopní sami od seba vynájsť učenie, ktoré sa veľmi protivilo tomu, v čom boli vychovaní, ktoré bolo tak ďaleko od zásad tohto sveta a ktoré sa tak veľmi protivilo zemským túžbam ich národa.

Zhrňme  nakrátko, čo sme doteraz povedali:

Evanjelisti sú svedkovia hodní našej dôvery, lebo:

1.Úprimne a prosto rozprávajú aj o svojich chybách a nedokonalostiach, aj o poníženiach a bolestiach, ktoré  postihly  ich Majstra:

2.Nijaký záujem ich nenavádzal na klamstvo;

3.Farizeji a zákonníci by neboli mlčali, keby im boli mohli dokázať, že klamú;

4.Pravdivosť svojich slov dokázali aj tým, že pre Kristovu náuku podstúpili smrť;

 

 

5.Ani keby boli chceli, sami od seba by si neboli vedeli vymyslieť velebnú osobnosť Bohočloveka a jeho čistú, vznešenú náuku.

Tu by niekto ešte mohol namietať: Nie je možné, že by sa okolo takej významnej osobnosti, ako bol Kristus,  neboly  utvorily  mnohé povesti a legendy.

Odpovedám: Okolo Krista sa naozaj vytvorily rozličné povesti, často aj čudné a nechutné. To sú takzvané apokryfné, podvrhnuté Evanjeliá. Tieto  vznikly  preto, lebo ľudskej slabosti a zemskému  zmýšľaniu  nepostačovaly  striedme  zprávy  pravých Evanjelií.

Čo svedčí Evanjelium o Kristovom vzkriesení

KRISTOVA SMRŤ.

Keď sme si dokázali, že Evanjeliá sú pôvodné a naozaj hodnoverné, skúmajme, ako dokazujú Kristovu smrť a vzkriesenie. Najprv si pozrime jeho smrť, lebo najprv tá musí byť istá, aby sme potom mohli hovoriť o ozajstnom zmŕtvychvstaní.

Kristovo utrpenie.

Mnohí lekári skúmali príčinu Kristovej smrti. My sa tu budeme opierať najmä o dôkladné štúdiá  Dr. Hynka  a  Dr. Barbeta.

Kristus Pán musel nezmerne veľa vytrpieť už pred ukrižovaním. Príčinou krvavého potu v Olivovej záhrade bola nevýslovná úzkosť. Lekári hovoria, že veda pozná niekoľko málo prípadov, keď veľká úzkosť telesná alebo duševná vyvolala krvavý pot. Po tejto úzkosti, ako sa vyjadruje Evanjelium. Božská Obeta nemala ani chvíľku pokoja od štvrtku večera až asi po pätnástu hodinu, v ktorej nastala jej smrť. Krista Pána preháňali od jednej súdnej stolice k druhej, posmievali sa mu, bili ho, bičovali, tŕním korunovali a ukrižovali ho.

Bičovanie.

Profesor Miklik na 299. strane svojej krásnej knihy »Umučenie Kristovo« uvádza starých pohanských spisovateľov, ktorí vo svojich dielach opisujú ukrutnosť bičovania. Bičovanie bralo úbohej obeti nielen česť a zdravie, lež často aj život, lebo sa stávalo, že od úderov sa  otvorily  aj vnútornosti. Mnohí bičovaní umierali na dereši, veľmi mnohí ostali žobrákmi na celý život.

»Keď pozeráme na nespočetné rany, ktorými je doslova posypané celé telo Božského Spasiteľa, treba sa nám čudovať, že nezomrel už za týchto múk. Chápeme, že mal od čoho tri razy padnúť na krížovej ceste. A veríme Evanjeliu, ktoré nám hovorí, že bolo treba prinútiť Šimona  Cyrenejského,  aby pomáhal Spasiteľovi vyniesť kríž na Kalváriu. (Marek XV, 2.) Katani sa báli, že im Kristus Pán umrie na ceste.«

Ukrižovanie.

Trest smrti ukrižovaním bol veľmi rozšírený u Rimanov.  Marcus  Licinus  Crassus dal ukrižovať na tisíce otrokov, keď sa vzbúrili na popud  Spartacusa.  Za obležania  Jeruzalema  a po páde mesta dobyvateľ  Titus dal toľko Židov ukrižovať, že na šírom okolí nebolo dosť stromov. Dnes, keď už toľké storočia netrescú týmto trestom, ťažko si vieme predstaviť, aká strašná bola smrť na kríži. Hľa, čo hovorí o tejto veci  Dr. Hynek:  »Koľkú závideniahodnú vedomosť praktickej anatómie (telovedy) museli mať tí  rímski kati, čo priam za časov Kristových vykonávali svoje strašné remeslo ! Pribíjali ruky práve v tých miestach, kde nielen veľmi silné zápästné väzy, predné i zadné, všetky tieto kôstky zlievajú temer v jednoliatu masu, ale i tam, kde pod dlaňou je utvorený nadmieru silný väz ( ligamentum carpi transversum volare ), ktorý udrží  ľahúčko i bremeno celého tela. A pod spodný okraj tohto väzu vbitý klinec drží skalopevne a znemožňuje zároveň prípadné vytrhnutie klinca z rany, čo nikde inde nemožno zaručiť.« (Dr. Hynek: Golgota a veda, str. 48, Bratislava 1936.)

Odsúdenec visel na svaloch a umieral — ako končí Dr. Hynek — >-od tetanických kŕčov a od zadusenia.«

Bratislavský univerzitný profesor  Dr. Ladziansky  objavil, že dlho trvajúce vypätie ramien, ako to býva pri ukrižovaní, veľmi obťažuje dýchanie, lebo napína bránicu tak, že už toto samo zapríčiňuje udusenie a otravu,  cyanozu.  Okrem toho, keďže telo viselo pribité na drevo na zápästí, váha tela zapríčiňovala strašné kŕče na celom tele, pochodiace od úplnej tetanizácie presilených svalov. »Sval, keď je veľmi unavený a podráždený, reaguje (odpovedá) na toto ohromné vysilenie bolestnými  kŕčmi od  tetanického zranenia. »Kŕče u ukrižovaných  začínaly sa vo svaloch predlaktia, ktoré sa nadarmo pokúšaly udržať neúmernú váhu zaveseného tela; potom nasledovaly kŕče v ranených svaloch a po tých na hrudníku, na chrbte trupu, na bruchu a konečne na dolných končatinách. Prirodzene, že obeh krvný tým viazol. A aj dýchanie bolo značne zaťažené. Tým pridružil sa nový zdroj kŕčov: vnútorná  asfixia, t. j. nedostatočné okysličovanie predovšetkým tkaniva svalového. A toto všetko sa dialo pri úplnom vedomí odsúdenca, ktorý nemal ani chvíľočku oddychu. Od neprestajných kŕčov prichádzala aj horúčka, zapríčinená veľkým vyčerpaním svalovej energie. V prípadoch smrti od  tetanického zranenia zistili, že teplota môže vystúpiť až na 44 stupňov Celzia.

Z tohto môžeme usudzovať, v akých strašných bolestiach umieral Kristus Pán; pri úplnom vedomí trpel ukrutné kŕče, ktoré sa  rozšírily aj na bránicu a na všetky sťahujúce a rozpínajúce svaly hrudného koša: a práve striedavé sťahovanie týchto svalov umožňuje dýchanie. — PRÍČINOU SMRTI BOLO UŠTRNUTIE A ZASTAVENIE SRDCOVÝCH FUNKCIÍ. Udusenie, zapríčinené nedostatkom vzduchu a miestnou nákazou pľúc ukazovalo sa aj navonok bledosťou, ktorá sa po smrti mení v sinalosť. V tomto zjave nachodíme aj potvrdenie Izaiášových slov (LIII, 5): »Jeho sinkami sme uzdravení«, a výrok svätého Petra (1. list, II, 2): »Ktorého sinkami ste uzdravení...«

Keďže sme zistili, že príčinou smrti na kríži je práve zavesenie, ako možno vysvetliť, že mnohí ukrižovaní žili na kríži až dva, tri dni, ba niektorí ešte dlhšie ?

Isté je, že kati mali spôsoby, ako skrátiť alebo predĺžiť muky ukrižovaného. Napríklad nohy ukrižovaného priklincovali (vedľa seba, nie jednu na druhú) takže ukrižovaný nevisel celkom, lež sa opieral. V takomto prípade odsúdenec umieral od vysilenia a od smädu.

Iný spôsob na oddialenie smrti, ale už nie taký účinný, bolo upevniť kus dreva kolmo na rameno kríža tak, že ukrižovaný sedel na ňom ako by na koni. Rimania hovorili tomu: equitare  in  cruce. Takto  boly svaly oveľa menej zaťažené a aj smrť prichádzala neskôr. V iných prípadoch, keď išlo o to, aby sa poprava čím skôr skončila, boly  ukrižovaným dolámané hnáty drevenými alebo železnými drúkmi. Takto sa účinky zavesenia na kríži veľmi skoro  dostavily.

Z Evanjelia jasne vysvitá, že kati polámali hnáty lotrov, ktorí boli ukrižovaní spolu s Kristom Pánom.

Spasiteľ pred pribitím na kríž podstúpil ukrutné bičovanie, ktoré, samo mohlo byť dostatočnou príčinou smrti, preto bol už taký vysilený, že umrel už po troch hodinách na kríži... Keďže  sa blížil  Sabbat, deň sviatočný, a podľa židovského zákona odsúdenec nesmel v ten deň ostať na kríži, kati polámaním hnátov urýchlili smrť dvoch lotrov, ktorí prežili Pána Ježiša.

Ježiš naozaj zomrel.

Videli sme, ako Pán Ježiš po krvavom pote a po ukrutnom bičovaní zomrel na kríži. Keď už bol mŕtvy, jeden z vojakov, ktorí prišli urýchliť smrť ukrižovaných, vzal kopiju a  prebodnul  ňou jeho srdce. Od tohto bodnutia by bol Pán Ježiš  istotne zomrel, aj keby dotiaľ nebol býval už mŕtvy. Rana  kopiou  otvorená bola toľká, že Tomáš mohol do nej vložiť svoju ruku. (Sv. Ján XX. 24—29.)

Svätý Ján poznamenáva, že z rany Ježišovej vyšla krv a voda. Táto okolnosť, ktorá pre lekárov dlho bola nevysvetliteľná, je teraz už objasnená vedeckými výskumami Dr. Barbeta. Z jeho výskumov vieme, že voda, ktorú spomína svätý Ján, nebolo inšie, ako vypot, zapríčinený prudkým  zánetom  srdečníka.  Z toho vysvitá, že kopija prenikla až k srdcu.

Zákonníci a farizeji boli o smrti Ježišovej takí presvedčení, že ho dovolili  zložiť s kríža a pochovať. Uspokojili sa tým, že k jeho hrobu postavili stráž. Urobili to preto, aby apoštoli nemohli ukradnúť telo Kristovo a potom rozchýriť, že vstal z hrobu. Nenávisť zákonníkov a farizejov a ich starostlivosť prekaziť každú možnosť vzkriesenia, sú najistejšou zárukou, že Spasiteľ, keď ho sňali s kríža, bol absolútne mŕtvy.

O smrti Ježišovej boli presvedčení aj jeho priatelia a Matka. Neboli by dovolili pochovať ho, keby boli mali aspoň iskierku nádeje, že ešte žije.

Pochovanie tiež bolo také, že aj keby Ježišova smrť bola bývala len zdanlivá (zamretia), bola by zapríčinila smrť. Lebo Židia svojich mŕtvych najprv do istej miery balzamovali: namazali ich voňavými olejmi a balzamami: potom ich zamotali do veľkej plachty, zviažuc ich na rukách, nohách a na krku. Toto je istotne viac súce usmrtiť živého, ako na to, aby vzkriesilo mŕtveho.

Dôkazy Ježišovej smrti môžeme nakrátko takto zhrnúť:

a) Fyzické príčiny.

1.Krvavý pot v Olivovej záhrade, bičovanie a ukrižovanie  boly  viac ako dostatočná príčina smrti.

2.Kopija, ktorá prerazila až k srdcu, bola by ho vo chvíli usmrtila, keby dotiaľ bol ešte žil.

b) Svedectvá svedkov.

3.Nepriatelia, ktorých nenávisť urobila opatrnými, boh istí o jeho smrti.

4.Stotník bol Pilátovi zodpovedný za vykonanie popravy. On je úradným svedkom Ježišovej smrti.

5.Matka a priatelia by neboli dovolil, pochovať Ježiša, keby neboli celkom istí, že je mŕtvy.

Zdanlivá  smrť ? — Márna domnienka.

No čo by nasledovalo, keby sme pripustili — hoci je to vonkoncom nemožné — že Pán Ježiš zomrel len zdanlivo ?

Nič !

Vojaci, ktorí mali strážiť Ježišov hrob. aby ho neukradli, neboli by mu dovolili ujsť, keby sa bol prebral zo zdanlivej smrti. A potom Pán Ježiš by bol musel odvaliť ohromný kameň, ktorým bol hrob privalený. A keby už aj po hroznom mučení bol mal sily na to, kameň by bol urobil taký hrmot, že by sa vojaci boli museli zobudiť, aj keby boli naozaj spali. A konečne, čo by bol osožilo Pánu Ježišovi, keby bol prišiel k apoštolom taký zúbožený ?

Títo apoštoli boli takí bojazliví, že opustili svojho Majstra len čo zbadali vojakov. Potom sa zavreli do večeradla »zo strachu pred  Židmi. Či by pri pohľade na jeho dokaličené a umučené telo zrazu boli dostali smelosť postaviť sa verejne proti hnevu kňazských kniežat... Odkiaľ by boli nabrali radosť, keď sa k nemu verejne priznávali, hoci ich zato väznili a bičovali ? ... »Išli, radujúc sa, že boli hodní pohanenie utrpieť pre meno Ježišovo.« (Skutky apoštolské V, 41.) Ako by boli mohli pred súdom svedčiť o jeho vzkriesení: »Nemôžeme nehovoriť, čo sme videli a počuli ?« (Skutky IV. 20.) Ako by boli mohli konečne aj život položiť, aby dosvedčili pravdivosť jeho zmŕtvychvstania ?

 

DÔKAZY JEŽIŠOVHO VZKRIESENIA.

Prázdny hrob.

Svätý Matúš v 28. hlave svojho Evanjelia hovorí, že ráno prvého dňa v týždni anjel odvalil kameň, ktorý bol na Ježišovom hrobe. Zjav tohto anjela bol ako blesk a jeho rúcho bolo biele ako sneh. Stráž sa naľakala a ušla. Bežala oznámiť kňazom, čo sa stalo. Kňazi sa poradili dať vojakom veľa peňazí a prikázať im, aby hovorili, že zaspali na stráži. »Povedzte, že kým ste vy spali, prišli učeníci a odniesli ho. Keď sa táto reč dostane do ušú vladárovi, prihovoríme sa za vás.« Strážcovia vzali peniaze a robili, ako im kázali. Evanjelista o tom poznamenáva: Táto bájka sa rozširuje medzi Židmi až do dnešného dňa. Svätý Justín (koncom prvého storočia) v spise ...Rozhovor s  Trifonom... zaznamenal, že Židia po celej  Rímskej ríši posielali ľudí, aby touto šepkanou propagandou očiernili kresťanov. Svätý Augustín výmysel farizejov nazýva nešťastlivým klamstvom a poznamenáva: »Keď spali, ako môžu byť svedkami krádeže ? — Keď nespali, prečo neprekazili krádež ?«

O tejto veci  Bonelli  toto poznamenáva v desiatej konferenčnej reči svojho diela »Ježiš Kristus — Boh -Človek «: »Vojaci, ktorí dostali rozkaz strážiť, spia ! Všetci spia ? A apoštoli vedia, že vojaci spia ? Ako, že vojakov nezobudili kradnúci apoštoli ? A kameň, ktorým bol hrob privretý, nezahrmotal ? A potom, kto to povedal, že vojaci spali ? Oni sami ? A sú aj spiaci svedkovia ?... Koľko otázok, toľko hlúpostí, ktoré treba pripustiť tomu, kto chce byť — racionalistom !«

Preto medzi modernými racionalistami bolo málo takých, čo obnovili obviňovanie apoštolov z krádeže  ( Reimarus ).

Ale zato sa pýtajme, aká príčina by bola mohla pohnúť apoštolov, aby ukradli mŕtve telo svojho Majstra ? Azda preto, že ho milovali ? Nuž ale, keď Ježiš nevstal z mŕtvych, oklamal ich a hanebne zradil ? Opustili pre neho svoje rodiny a všetko, čo mali. Vystavili sa prenasledovaniu farizejov. Ježiš im také nádherné veci sľuboval: dostanete sto ráz toľko a život večný. A teraz jeho smrťou je všetkému koniec. Ba len teraz malo nastať pre nich najväčšie prenasledovanie so strany farizejov, nenávisť ľudu, ktorý ich pokladal za spoločníkov pomäteného alebo klamára. V týchto okolnostiach tí istí, čo utiekli od neho, keď ešte žil: ten Peter, ktorý ho tri razy zaprel a ktorý aj falošnou prísahou potvrdil, že ho nepozná... či by sa títo istí ľudia, teraz, keď je ich Majster už mŕtvy, teraz, keď sú najväčšmi zronení a ubití, práve teraz opovážili postaviť proti vojakom ? Či by sa opovážili vystaviť trestom, ktoré hrozia tým, čo polárnu úradnú pečať ? A  čo mohli očakávať od svojho podvodu ? Väzenia a smrť — nič iného. Kto by bol uveril týmto úbohým a opovrhovaným rybárom ?

A či farizeji aj nechtiac nedokazujú, že neveria svojmu klamstvu ? Prečo nedali chytiť údajných  zločincov ? Prečo ich nežalovali pre porušenie úradnej pečate ? Veď tak ľahko by im to bolo bývalo ! Miesto toho, keď sa dozvedeli, že všade s veľkým zdarom ohlasujú Ježišovo  zmŕtvychvstanie,  uspokojili sa tým, že sa im pohrozili veľkými trestami, aby mlčali. A neopovažujú sa opakovať výmysel o vykradnutom hrobe. Úbohí apoštoli ! V čase, keď podľa farizejov mali vylúpiť hrob svojho Majstra, sú dobre schovaní — ako výslovne poznamenávajú evanjelisti: zamknutí vo večeradle, lebo sa boja farizejov. Niet u nich ani vôle, ani možnosti, ani záujmu vykonať taký nerozumný zločin.

            »Ale keby sme ustúpili ešte väčšmi, keby sme pripustili, že apoštolom a učeníkom sa podarilo, všetko jedno ako, odstrániť Ježišovo telo, takže pri ohlasovaní jeho zmŕtvychvstania nemusia sa obávať, že ho dakto nájde a odhalí ich podvod — bolo by to veľkorysé sprisahanie niekoľkých chlapov a žien. Či to môžeme o nich predpokladať, keď poznáme, akí slabí boli doteraz ? Ťažko ! Aby sme uverili, že sú schopní chcieť oklamať celý svet, museli by sme o nich predpokladať, že sú všetci, chlapi i ženy, zločinci bez svedomia a hanby. Ale ako si to môžeme myslieť o týchto nevzdelaných, ale poctivých  Galilejčanoch ? Kto má ešte aspoň štipku zdravého rozumu, nemôže sa pustiť do takéhoto nebezpečného a podlého skutku, z ktorého nekynie nijaký osoh ani keď sa podarí. Apoštoli a ženy, hoci boli nevzdelaní, museli predvídať, že je nemožné oklamať celý svet židovský i pohanský, a že aj ich stihne ten istý osud ako ich Majstra, ak nie horší. O tom nemohlo byť pochybnosti. Ako by sa teda predsa boli dali na tento bláznivý čin ? A či od prvých Turíc až po smrť ostatného apoštola, ostatného svedka a účastníka tohto sprisahania — nik sa nepreriekol ? Nikoho z nich nehryzlo svedomie ? Nik sa nedal zlákať odmenou ? Nik z nich nebol indiskrétny ? Nik z nich nevyzradil toto hanebné sprisahanie ? Či po tom  nezostaly  aspoň dajaké stopy ? Všetci zomreli, zväčša v ukrutných mukách, lebo ohlasovali, že Kristus vstal z mŕtvych. Či by boli mali silu umrieť, keby boli vedeli, že nemajú pravdu ? Boli by vedeli obetovať pokoj, česť, svedomie, život, slovom všetko pre Krista, ktorý ich oklamal ?

Našli sa aj takí, čo tvrdili, že prišlo zemetrasenie, kôra zemská sa pukla a v trhline zmizlo Kristovo telo. Nuž a potom prečo nezmizla aj plachta, do ktorej bola zavinutá Kristova mŕtvola ? Prečo ju našli pekne poskladanú ?

Potom boli aj takí, čo hovorili, že Ježišovo telo odniesol  Jozef  Arimatejský. Ale čo bol Jozef: priateľ Ježišov (ako hovoria Evanjeliá) — alebo nepriateľ ? Ak bol jeho priateľ — máme ten istý prípad, ako u sv. Apoštolov. Ak mu bol nepriateľom — prečo sa neozval a nepovedal, čo je pravda, keď sa rozchýrilo, že Ježiš vstal z mŕtvych ? Prečo neurobil koniec tejto komédii ? Tak, či onak: ani on by nebol mohol vziať Ježišovo telo lebo hrob strážili vojaci.

Tertulián hovorí, že za jeho časov kolovala aj táto verzia: »Ježišovo telo vzal záhradník, aby mu tí, čo prídu pozrieť hrob, nepošliapali šalát, ktorý bol na blízku. Ponechávame cteným čitateľom posúdiť túto geniálnu myšlienku.

VZKRIESENÝ PÁN JEŽIŠ SA ZJAVUJE.

Poznámky k rozprave Evanjelií.

Všetci štyria evanjelisti nám naširoko opisujú umučenie Pána Ježiša Krista. Ale ani jeden z nich neopísal všetky podrobnosti. Každý z nich opísal čosi, čo nespomínajú iní, a vynechal, čo poznamenali ostatní.

Takto sú opísané aj iné príhody zo života Pána Ježiša. To je konečne celkom prirodzené, keď ide o svedkov, nezávisiacich od seba. Dajte si od niekoľkých vierohodných osôb opísať dajakú významnú, ale komplikovanú udalosť s mnohými podrobnosťami. Každá osoba vám okrem podstatných vecí. ktoré všetky podajú rovnako, povie aj niekoľké podrobnosti, ktoré ju zaujaly a na ktoré sa v tej chvíli rozpamätá. Jedna osoba vám povie podrobnosti, ktoré ostatné nezbadaly, a zamlčí to, čo všetky ostatné pokladaly za potrebné spomenúť. Takto dostanete viac menej úplnú zprávu, ktorá však v niektorých bodoch (predpokladáme, že každá osoba povedala pravdu) bude sa zdať, že si protirečí. Ale to sa bude zdať len nám, ktorí nie srne očitými svedkami príhody. Ale trpezlivým a opatrným skúmaním zistíme, že svedkovia si neprotirečia, lež sa doplňujú.

Tak isto sú opísané aj zjavenia vzkrieseného Pána Ježiša Krista. Z jednotlivých  zpráv ľahko si zostavíme hlavné rysy tejto udalosti. Hľa, ako sa to prihodilo.

Apoštoli boli smutní, nastrašení, vôbec nemysleli na možnosť, že by ich Majster vstal z mŕtvych. V nedeľu ráno prišla k nim Magdaléna a potom niektoré ženy z ich sprievodu a tvrdily, že Ježišovo telo už nie je v hrobe; že im anjeli zvestovali jeho vzkriesenie; ba že aj sám Vzkriesený sa im ukázal a potešoval ich.

Apoštoli ženám vôbec neuverili. Ich slová pokladali za ženské rozprávky a blúznenie. To, že apoštoli nechceli veriť správe o zmŕtvychvstaní Ježišovom, je výslovne poznamenané vo svätom Písme u sv. Lukáša (24, 11):  »A  videly  sa im tie slová ako blúznenie a neverili im«, a u svätého Marka (1G, 11): »A tí, keď počuli, že žije a že ona ho videla, neverili.«

Len Peter a Ján išli sa presvedčiť, čo je pravdy v slovách žien o prázdnom hrobe. Peter sa vrátil zadivený, ale nie presvedčený.

Hlavné zjavenia.

Večer toho istého dňa sa Ježiš zjavil učeníkom, idúcim do neďalekej osady menom  Emaus. Títo učeníci cestou sa žalovali, že Ježišova smrť zmarila ich nádeje (Marek, XVI, 12—13; Lukáš, XXIV, 13—35).

Opis tohto zjavenia je veľmi krásny. Ale, aby sme nezväčšovali tento zošit, odporúčame  ctenému čitateľovi, aby si ho na udanom mieste prečítal z Evanjelia.

Medzitým sa Spasiteľ zjavil aj Petrovi. Toto zjavenie je naznačené iba u svätého Lukáša, ktorý hovorí, že apoštoli na slová  vrátivších  sa  emauských  učeníkov odpovedajú: »Pán naozaj vstal a ukázal sa Šimonovi« (XXIV, 34).

Toho istého večera sa Spasiteľ ukázal aj apoštolom, zhromaždeným vo večeradle (Marek, XVI, 14; Luk., XXIV, 36— 43; Ján, XIX, 23). Aby zdolal ich nedôveru, ukázal im svoje rany a dovolil, aby ho ohmatali. Keď ani tomu neverili, pýtal si od nich jesť a rozdal im zvyšky.

Ale Tomáš, jeden z dvanástich, nazvaný  Dydimus, nebol prítomný, keď sa zjavil Ježiš. Keď prišiel, všetci mu radostne zvestovali: Videli srne Pána. Ale on im odpovedal:

...Ak len neuvidím na jeho rukách jazvy po klincoch a nepoložím svoju ruku do rany jeho boku, neuverím !«

O osem dní aj Tomáš bol prítomný, keď sa Ježiš ukázal apoštolom; až teraz uveril.

Evanjelium nám zaznačilo aj iné zjavenia. Jedno sa odohralo na brehu  Tiberiadského jazera, keď Peter, Jakub, Tomáš,  Natanael a iní lovili ryby. Spasiteľ aj tento raz jedol. A tu udelil Petrovi sľúbené prvenstvo medzi apoštolmi. — Potom sa zjavil na jednom  Galilejskom vrchu. — Ostatný raz sa Pán Ježiš ukázal svojim v Jeruzaleme.  Správa o tom sa nachodí u svätého Marka, svätého Lukáša a v Skutkoch apoštolských.

Okrem týchto zjavení sa Pán Ježiš ukázal viac ráz a rozličným ľuďom, ako poznamenávajú Skutky apoštolské (hl. 1): Dosvedčoval sa im živým po svojom umučení mnohými dôvodmi, keď po štyridsať dní zjavoval sa im a hovoril o kráľovstve Božom.« Pod vetou »rozprával im o kráľovstve Božom« a »Vtedy osvietil im mysle, aby porozumeli Písma (ktorú čítame u sv. Lukáša, 24, 45), treba rozumieť všetky ostatné náuky, čo nie sú napísané vo svätom Písme, ale sa nám zachovalý v ústnom podaní.

Na štyridsiaty deň po zmŕtvychvstaní Pán Ježiš vstúpil na nebesá. Ježišovo nanebovstúpenie  nám opisuje prvá hlava Apoštolských skutkov.

Stali sa apoštoli obetami halucinácie ?

Mnohí moderní nepriatelia kresťanstva tvrdia, že pomocou halucinácie možno vysvetliť vieru v zmŕtvychvstanie Ježišovo, účinkovanie apoštolov, ba aj celé kresťanstvo.

Halucinácia je výplod chorobnej fantázie, obrazotvornosti, ktorá najprv po dačom túži, najprv úfa dačo, potom si to predstavuje a na koniec verí, že to má alebo vidí.

Apoštoli nič neúfali, nič nečakali. Zvesti o vzkriesení Ježišovom sa vysmiali. Keď sa im Vzkriesený ukázal, mysleli si, že vidia mátohu. Neuverili mu, dokiaľ sa hmatom nepresvedčili, že je to naozaj on, dokiaľ nejedol pred nimi. Ježiš ich musel dôkladne presvedčovať, že vstal z mŕtvych: najmenej tri razy jedol s nimi, podal im  zbytky svojho jedla, aby verili, že ho vidia. Apoštolom sa nepodarilo presvedčiť Tomáša. Tomáš uveril len keď mu Pán Ježiš splnil podmienku: keď mohol nahmatať jeho jazvy a keď mohol položiť ruku do rany jeho srdca. Ba ani ženy  neboly  ľahkoverné. Keď Magdaléna zbadala, že hrob je prázdny, myslela, že Ježišovu mŕtvolu dakto odniesol. Keď sa jej Ježiš ukázal, povedala mu: »Pane, keď si ho ty odniesol, povedz mi, a ja si ho vezmem. Len keď ju Ježiš oslovil, spoznala , s kým hovorí.

Neveru apoštolov si ľahko vysvetlíme, keď vieme, že aj oni práve tak čakali zemského, bojovného mesiáša, ktorý obnoví zemské kráľovstvo, ako aj ostatní Židia. Úfali, že Mesiáš ich oslobodí spod  rimanského  jarma. Úfali, že sa stanú prvými ministrami v jeho novom kráľovstve. Umučenie a žalostná smrť ich Majstra zmarila im všetky nádeje. Je síce pravda, že im Pán Ježiš pred svojou smrťou predpovedal svoje umučenie, smrť i svoje vzkriesenie, lež tie slová sa im  zdaly  také čudné, nepochopiteľné, že si ich vysvetľovali len ako dajaké podobenstvo. Evanjelisti poznamenávajú, že apoštoli Ježišovu predpoveď nechceli brať doslova.

Preto nijakého základu a oprávnenia nemá tvrdenie racionalistov, podľa ktorých Ježišovi učeníci z proroctiev Starého zákona vedeli, že Mesiáš musí zomrieť a vstať z mŕtvych, potom ich. vraj, táto myšlienka natoľko opanovala až si namysleli, že videli živého toho, čo v skutočnosti bol navždy mŕtvy.

Monsabré o týchto racionalistoch poznamenáva: »Dosť povrchne čítali Evanjelium. lebo pri trocha pozornosti boli by sa mohli dočítať, že apoštoli sa priam preto tak tvrdošijne protivili uveriť, lebo sa báli halucinácie, preludu ! Na zvesť svätých žien rozhodne odpovedajú: marí sa im ! »A videli sa im tie slová ako blúznenie a neverili im !« (Luk., XXIV., 11).

 »Nech mi nik nehovorí — píše  Bonomelli v diele, ktoré sme už niekoľko ráz uviedli — že dejiny poznajú viac podobných halucinácií. Ak ide o prípady historicky zaručené a nie dajaké básnické vymysleniny, každému treba súhlasiť, že zjavenia vzkrieseného Krista sú celkom iného druhu, ako spomínané halucinácie !«

Halucinácie sú chorobné zjavy, ktoré mávajú osoby s veľmi živou fantáziou a tie, čo bývajú skoro stále vzrušené. To, chválabohu, nemožno povedať o apoštoloch. Boli to ťažko pracujúci ľudia, čo žijú na slobodnom povetrí, majú sa dobre, a keď bude treba odhodlane prebehnú obrovské vzdialenosti, a zanesú dobrú zvesť evanjelia až do posledných končín sveta. Okrem toho halucinácia je čisto subjektívny, osobitný zjav u jednotlivca, mení sa podľa nátury, rozumových schopností a podľa ostatných vlastností toho, čo na ne trpí. Nuž a svedkovia vzkriesenia, hoci ich je veľmi mnoho (až do 500) a hoci sú rozličnej povahy, jednako vždy vidia, toho istého Krista; ich svedectvo je predsa rovnaké.

Konečne, ani najživšia halucinácia nepostačuje na to, aby stráženú mŕtvolu vedela ukradnúť z hrobu.

»Keby vysvetľovanie Kristových zjavení pomocou halucinácie malo aspoň aký-taký základ — čítame znova u  Bonomelliho — museli by sme sa zrieknuť každej dejepisnej istoty, každého vysluhovania spravodlivosti, ktoré sa opiera o dokumenty a výpovede svedkov.   

Proti svedectvu apoštolov a prvých učeníkov, svedčiacich o Kristovom zmŕtvychvstaní, ešte azda to možno  namietať, že si nezasluhujú dôveru, lebo sú neučení.

Nuž, tu nejde o nijaké neviem aké neprístupné vedecké jemnosti, v ktorých mienka neškolených ľudí nemá ceny. Tu ide o to, že istý človek, ktorý bol usmrtený a pochovaný, ožil. Toto možno očami vidieť. Presvedčiť sa o tomto — na to postačuje päť zdravých zmyslov, a tie mali apoštoli také, ako učení doktori, ak nie oveľa lepšie a zdravšie. Keď pri súdoch ide o fakta, o krádeže alebo vraždy, výpovede nevzdelaných si práve tak cenia ako svedectvá učených. Konečne, nie všetci Kristovi učeníci boli nevzdelaní. Svätý Matúš bol predstavený daňových úradníkov, svätý Lukáš bol lekár, Nikodém bol členom Synedria, židovskej najvyššej rady, Jozef Arimatejský bol predný šľachtic. Listy svätého Pavla prezrádzajú bystrú myseľ a veľkú učenosť. (Tu poznamenávame, že zjavenie sa vzkrieseného Krista Pána svätému Pavlovi len preto neuvádzame, lebo sme si vybrali dôkazy iba z Evanjelií. Zmŕtvychvstanie Kristovo je hlavným bodom Pavlovho učenia !)

Ani nadprirodzená povaha vzkriesenia Ježišovho nemôže ospravedlniť tých, čo váhajú prijať svedectvo apoštolov: vzkriesenie je nadprirodzené len v príčine, a nie vo výsledku. Telo vzkrieseného Krista Pána bolo viditeľné a hmatateľné.

Ani samo účinkovanie apoštolov nemôže byť výsledkom sebaklamu.

Boli to ľudia prostí, nevzdelaní, zastrašení, bojazliví, sebeckí, a zrazu sa stali smelí, výreční, hrdinskí. Celému svetu ohlasovali Kristovu náuku; smelo odpovedali pred súdnymi stolicami; smelo, vedome a radostne podstupovali smrť pre najvznešenejšiu vec. Pre sebaklam sa tak ľahko neboli dali odsúdiť !

Apoštoli sa dokonale presvedčili, nadobudli si istotu, že nemajú do činenia s mátohou, ale s ozajstným a živým človekom. A túto istotu položili za základ svojho účinkovania ! Svätý Peter to jasne vyslovil vo svojich kázňach (ktoré spomínajú Skutky apoštolské) a svätý Pavol vo svojich listoch.

A ostatné námietky ?

Malé rozmery tohto zošitu nám nedovoľujú odpovedať na všetky racionalistické námietky proti zmŕtvychvstaniu Pána Ježiša. Mnohé z nich sú také smiešne a úbohé, že si nezasluhujú odpovede; ani jedna námietka nepostačuje vyvrátiť dôkazy vzkriesenia, ktoré sme priniesli. Preto si dovoľujeme radiť ctenému čitateľovi, ako si má počínať, keď počuje dajakú novú námietku proti zmŕtvychvstaniu Pána Ježiša. Toto si vy voľte za zásadu: Dokiaľ dôkazy zmŕtvychvstania nie sú podvrátené (a tie sa nikdy a nikomu nepodarí podvrátiť), dotiaľ daktorá  menejvýznamná okolnosť alebo podrobnosť môže sa načas zdať pochybnou, ale samo jadro a podstata veci ostáva nad všetku pochybnosť istá.

ZÁVER.

            Kresťansko-katolícka viera opiera sa o nevyvrátiteľný dejinný fakt, ktorým Boh overil poslanie Bohočloveka Ježiša Krista a oznámil nám, že si praje, aby sme si ho uctievali tak, ako nás učil ten istý Ježiš Kristus. Toto je jediný prostriedok páčiť sa Bohu a dosiahnuť posledný cieľ. Preto kresťansko-katolícke náboženstvo nespočíva na cite, ale dôkazoch, ktoré sú pravdivé dnes ako včera a vždy. Cieľ kresťanstva je privádzať ľudí k nadprirodzenému životu, ktorého plnosť dosiahneme v budúcom živote. Niet inej cesty k tomuto cieľu ako tá, ktorú nám ukázal Ježiš Kristus, a to je jeho jediná a pravá katolícka Cirkev.

Preto katolícka Cirkev je potrebná všetkým ľuďom všetkých časov a miest. Lebo všetkým ľuďom dal Boh ten istý cieľ: dosiahnuť večný život, a to po tej istej a jedinej ceste: po ceste Kristových príkazov.

OBSAH:

Ak Kristus nevstal z mŕtvych, mánia je naša viera  !                                                                                            3

Historické (dejinné) pramene o Kristovom vzkriesení a ich hodnota .                                                                11

Evanjeliá sú autentické — pôvodné                                                                                                                  12

Ako sa nám zachovala osnova Evanjelií ?                                                                                                        15

Evanjeliá sú hodnoverné.                                                                                                                              .  17

Čo svedči Evanjelium o Kristovom vzkriesení ?                                                                                               21

Kristova smrť                                                                                                                                                .  23

Kristovo utrpenie.                                                                                                                                             23

Bičovanie.                                                                                                                                                         24

Ukrižovanie                                                                                                                                                        24

Ježiš naozaj zomrel.                                                                                                                                           28

Zdanlivá smrť ? — Márna domnienka                                                                                                              31

Dôkazy Ježišovho vzkriesenia.                                                                                                                        33

Prázdny hrob                                                                                                                                                   33

Vzkriesený Pán Ježiš sa zjavuje                                                                                                                         39

Poznámky k rozprave Evanjelií                                                                                                                        39

Hlavné zjavenie                                                                                                                                               .41

A  ostatné námietky ?                                                                                                                                      48

Záver                                                                                                                                                               51

SOZNAM KATOLÍCKYCH SPISOV:

č 1. Riadenie božie.

č. 2. Zlatý kľúč do neba.

č. 3. Večné pravdy.

č. 4. Opatera božia a modlitba.

č. 5. Štvrté prikázanie.

č. 6. Prevrátený svet.

č. 7. Odhodená perla.

č. 8. Pobožnosť k B. Srdca Ježišovmu.

č. 9. Ako sa krešú svätí.

č. 10. Opravdivý ctiteľ P. Márie nezahynie.

č. 11. Cesta do neba.

č. 12. Margitka apoštolka.

č. 13. Krásna doba mladej lásky.

č. 14. Nebeská rosička.

č. 15. Voda sv. Ignáca.

č. 16. Pravá cesta k blaženému manželstvu.

č. 17. Svätý Judáš  Tadeáš.

č. 18. V ďalekom svete.

č. 19. Príručka pravej pobožnosti k P. Márii.

č. 20. Malé tajomstvo.

č. 21. Cena posväcujúcej milosti.

č. 22. Svätá hodina na česť smrteľného zápasu Krista Pána.

č. 23. Poisť si večné spasenie,

č. 24. Dajme Boha deťom,

č. 25. Nerob to !

č. 26. Poistný ventil.

č. 27. Ježiš Kristus naozaj vstal z mŕtvych.