ŽIVOT sv. ANDREJA a BENEDIKA SLOV. PUSTOVNÍKOV.

S OPISOM MIEST, ICH ŽIVOTOM POSVÄTENÝCH.

Dľa rozličných prameňov.

podáva:

Dr. JOZEF V. BUDAY,

kanonik, poslanec.

S povolením najd. ordinariátu nitrianského.

(ODTISK TRETÍ.)

1924

Nákladom Spolku sv.Vojtecha,Trnava

Číslo podielových kníh 135.

Cena: 3 Kčs.

ŽIVOT SV. ANDREJA A BENEDIKA SLOV. PUSTOVNÍKOV.

S OPISOM MIEST, ICH ŽIVOTOM POSVÄTENÝCH.

Dľa rozličných prameňov podáva:

Dr. Jozef V. Buday.

kanovník, poslanec.

S povolením najd. ordinariátu Nitrianského.

(Odtisk tretí.)

Číslo podielových kníh 135. Nákladom Spolku sv. Vojtecha.

1924

Tlačou Kníhtlačiarne Spolku sv. Vojtecha v Trnave.

            Staré, často dokázané prísloví hovorí, že príklady tiahnu, totiž, že dobrý príklad človeka akoby núti, aby aj on dobre činil. A skutočne i nebeský náš Spasiteľ Ježiš Kristus učil nielen božským svojím slovom, ale i vznešeným svojím svätým životom. A v tomto nasledovali ho i Jeho vždy verní učeníci, apoštolovia a svätí vyvolení Boží. Známo je, že apoštol národov, sv. Pavel, povedal o sebe: Budí e nasledovníkmi mojimi, jako som ja nasledovníkom Kristovým. Zaiste i Pán Boh z tejto príčiny každej krajine, každému kraju, každému národu a v každom čase vzbudil a vzbudzuje svätých a Cirkev sv. katolícka ich úctu rozširuje, aby ľudia ich svätý život, pekné ctnosti nasledovali. To je opravdivá úcta svätých.

            I slovenskému národu dal Pán Boh takých svätých, čo vznešený príklad k nasledovaniu. A títo svätí sú Andrej Svorad a Benedik, s ktorých životom oboznámiť láskavých čitateľov je úlohou prítomných riadkov.

            Život našich svätých vo veľkej čiastke je zahalený rúškom tajnosti. Mnoho z ich života je neznáme, zaiste hlavne preto, že viedli nie vynikajúci dáky život, ale skromný, ponížený život mníšsky a pustovnícky. Hoci však málo vieme o ich živote, predsa dosť, aby sme obdivovať mohli veľkú ich svätosť a povzbudení boli k nasledovaniu z ich života svätého toho, čo v okoličnostiach nášho života nasledovať sa dá.

            Už meno jedného nášho svätého, Svorada totižto, rozlične predchádza v starých spisoch. Starí spisovatelia menujú ho Zoerardom, Zorardom, Swyradom, Suirardom a Svoradom. Druhé meno svoje, Andrej, obdržal čo kláštorné meno, keď vstúpil do rehole. Podobne rozlične sa menujú jako svätí. Jedni starí spisovatelia menujú ich svätými mníchmi, druhí svätými pustovníkmi, zase iní sv. Andreja Svorada vyznavačom, sv. Benedika ale mučeníkom, hoci on nie mučeníckou, ale prirodzenou smrťou sošiel so sveta tohoto. Hneď však udáva i príčinu, že vraj možno preto, lebo učeník a súdruh jeho podstúpil smrť mučenícku, ale i sám Andrej Svorad — jako dolu nižšie uvidíme — takou prísnosťou trýznil telo svoje, že celý jeho život bol neprestajným mučeníctvom. My sme z tých mnohých pomenovaní ponechali názov pustovníkov z tej príčiny, že tento názov je u nás všeobecne prijatý.

            Úcta našich svätých krajanov už v nastarších dobách, nezadlho po ich smrti sa rozšírila a síce u nás na Slovensku a v Poľsku. To dosvedčujú starodávne spisy minulých časov a ešte dôraznejšie tie pamiatky, ktoré nábožní ctitelia vystavili na tých miestach, ktoré naši svätí životom i smrťou posvätili. Tak v Uhorsku najstarší a zároveň až dosiaľ najdokonalejší ich životopis napísal Maurus, biskup pätikostolský, ktorý ako školský chlapec našich svätých videl a s nimi sa shováral. Úctu našich svätých u nás dokazuje i tá okoličnosť, že oni od pradávna sú patrónmi biskupstva nitrianskeho. na ktorého území žili, zomreli a od Privinú, slovenského vojvodu, už v 9. storočí postavenom [1] a od blahoslavenej Gizelly, manželky sv. Štefana, prvého kráľa uhorského, opravenom a okrášlenom sídelnom chráme telesné ich ostatky pochované sú, prečo i sídelný tento chrám niekedy menovaný bol bazilikou sv. Andreja Svorada a Benedika.[2]

            Úcta ich však rozšírená bola už za starodávna nielen na Slovensku, ale i v Poľsku. Ba ďaleko, asíce asi na 8 míľ cesty od Krakova stála niekedy i kaplnka, udajne na tom mieste, kde sv. Svorad pustovnícky život viedol, prv, než sa presťahoval do Uhorska. O tomto aspoň svedčí zázračná udalosť, opísaná v živote sv. Bogumila nasledovne: „Roku Pána 1569. dňa 16. júla, keď sa svätí sviatok svätého (totiž Andreja Svorada, o ktorom predbežne v spise je reč), za časov Žigmonda, kráľa poľského, shromaždené bolo veľké množstvo ľudu, aby prítomní boli na službách Božích a seba odporúčali pod mocnú prímluvu svätého muža (Andreja Svorada) v kostole, ktorý bol vystavený na mieste, kde svätý muž prv než odišiel do Uhorska, niekoľko rokov sa zdržoval. Tu modliaci sa katolícky ľud rušitelia verejnej bezpečnosti a slobody Cirkve svätej opovážlivou surovosťou napadli a z kostola vyhnať sa usilovali. Ľud medzitým vrúcne vzýval o pomoc svätého muža: Svätý Andreju Svorade, služobníku Boží, ochráň Cirkev pre bezbožnými luteránmi, nepriateľmi viery katolíckej. A hľa, vzývaný svätý sa zjavil s ohnivým mečom a kacírov vyhnal; mnohých z nich oheň strávil, mnohí oslepli a niektorý týmto zázračným trestom nazpäť privedení boli do lona Cirkve sv. katolíckej. Pamiatku tejto udalosti hlása až po dnešný deň kameň pri vchode kostola, na ktorom stopy nôh sv. Andreja viditeľné sú."[3]

            Keď takto úcta našich svätých hneď od počiatku i u nás na Slovensku i v Poľsku rozšírená bola, nenie sa čo diviť, že mienky i starších i novších spisovateľov ohľadom miesta ich narodenia sa rozchádzajú. V tejto veci isté sa zdá byť, že sv. Andrej Svorad rodom pochádzal z Poľska. Až na jednoho starodávneho spisovateľa, Antónia Bonfiniusa ,totiž, ktorý hovorí, že sv. Andrej Svorad prišiel do Uhorska „z tej čiastky Dalmacie, ktorá je nazvaná Policnou", všetci ostatní svedčia a výslovne hovoria, že pochádzal z Poľska, čo potvrdzuje aj to, — ako sme videli — že úcta jeho tam valne bola a je rozšírená, o veľa väčšmi, než úcta sv. Benedika. Ale pokým všetci spisovatelia o sv. Andrejovi Svoradovi jednomyseľne tvrdia, že pochádzal z Poľska, potiaľ osobitne o sv. Benedikovi výslovne to žiadon netvrdí, ani najstarší a najdokonalejší životopisec ich, spomenutý už Maurus, biskup, ba naopak jedno staré Martyrologium (kniha, obsahujúca soznam mučeníkov) zreteľne nazýva ho „Považanom" („S. Benediktus Vageus, eremita in Hungaria" [4]Z týchto príčin d ľa našej skromnej mienky nám sa jedine správnym zdá ohľadom pôvodu našich svätých stanovisko „Nábožných Výlevov", ktoré o sv. Svoradovi hovoria, že „sa narodil v stranách k Poľsku patriacim", ale o sv. Benedikovi, že „splodený bol na stranách trenčianskych". Potvrdzovať túto domnienku zdá sa aj tá okolnosť, že na Pováži väčšmi je rozšírená úcta sv. Benedika než Andreja-Svorada. Že to už i v starých časoch tak bolo, dokazuje list P. Ladislava Vida, rektora niekedy jezuitského kláštora v Trenčíne, v ktorom píše, že na okolí Trenčína a Skalky uctievaný a spomínaný býva len sv. Benedik („Populos Trenschinii in Skalka solius Benedicti nomen circumfert").[5] Tohoto príčiny môžu byť síce aj iné, ale zaiste aspoň pravdepodobné je, že ľud na Považí preto uctieva väčšmi sv. Benedika, lebo ho považuje i dľa pôvodu za krajana svojho.

            A jako ohľadom miest ich narodenia, tak rozchádzajú sa mienky spisovateľov i ohľadom toho, ktorej rehole členovia boli naši svätí. Až tri rehole závodia o to, aby dokázaly, že k nim patrili naši svätí, a síce: Benediktíni, Pavlíni a rehoľa Kamaldulenských. Nám sa zdá, že boli Benediktínmi. Dejepisne je totiž isté, že za časov našich svätých mali Benediktíni na Slovensku už viac kláštorov, čo sa však o Pavlínoch a Kamuldulen-ských dokázať nedá. Krem toho r. 1224. Jakub I., biskup nitriansky, na Skalke založil kláštor pre Benediktínov, vzdor tomu, že v tom čase už i druhé dve rehole u nás rozšírené boly, čo zaiste učinil preto tak, lebo i on považoval svätých za príslušníkov k tejto rehole.

            Keď sme už takto, — nakoľko sa dá a naše slabé schopnosti to doviedly, — rozlúštili, čo je v živote našich svätých záhadného, pristúpme k tomu, čo istého vieme zo života jej ich.

            Za časov sv. Štefana, prvého kráľa uhorského, sv. Andrej Svorad vstúpil do kláštora sv. Hypolita na vrchu nitrianskom Zobore a od opáta Filipa prijmúc i rehoľné rúcho i kláštorské meno Andrej, horlivé napomáhal bohumilé snahy sv. Štefana v rozširovaní kresťanstva. Uprostred tejto horlivosti o rozširovanie kresťanstva umienil si sv. muž tam na Zobore sám seba premáhať, nebezpečenstvám hriechu vyhýbať a službám Boha sa posvätiť.

            Lež neskôr, obľúbiac si samotu a život pustovnícky, ktorý si nad všetok hluk sveta vážil, rozžehnal sa so starým Zoborom a pospiechal na trenčiansku Skalku, kde v tichej samote s takým trýznením tela na prácach, modlitbách a pôstoch sotrvával, že v štyridsaťdennom pôste so 40 orechami bol spokojný. Jak krásny a výstražný príklad dal on týmto všetkým rušiteľom pôstov a nemiernosti! I my postami a miernosťou máme premáhať zlé náchylnosti a krehkosti tela i pokušenia k hriechu. K pôstom a k miernosti máme však dodať i zbožnú modlitbu a pracovitosť. I tento príklad zanechal nám sv. Andrej-Svorad. On po vybavených skrušených modlitbách hladom zmorený berie sekeru do ruky a pospiecha do hôr, aby pracovitosťou medzi sebou a hriechom nepremožiteľné hate vystavil.

            Raz, keď tiež týmto cieľom v hore pri rúbaní dreva soslabnutý zamdlel, pristúpil k nemu anjelskej krásy mládenec a preniesol ho do jaskyne jeho. Tu z blaženého vytrženia prebratý prísahou zaviazal svojho učeníka, Benedika, aby neprezradil videnie, kým služobník boží svet tento neopustí.

            „Márnosť nad márnosti a všetko márnosť", hovorí múdry Šalamon. Komu je Boh čiastkou, ten jedine Boha hľadá. Pokým mnohí ľudia drahý čas nenavrátiteľných dní, ba i celé noci v zábavách, v hodovaní, v kartách, v krčmách pri nemiernom pití márnia, vtedy pravý služobník Boží v nábožnosti pohrúžený celé noci na modlitbách sotrváva a len maľučký a to taký odpočinok dopraje svojmu telu, že sa to viac podobá trýzneniu. — Po ťažkých prácach denných totižto ukladal sa sv. Andrej Svorad na odpočinok do jedlého dubového, vydlabanéha a do kola tŕnim ohradeného kláta, nad ktorým visela obruč, so štyroch strán veľkými kameňmi obťažená, aby takými prístrojmi v spánku hlavu nakloniac urazený sa prebudil, hore vstal, spravedlivosť nebeskú vyhľadal a duchovno-telesný dobrobyt svojich rodákov modlitbou a prácami napomáhal. (Tak ho predstavuje starobylý obraz na chodbe nitrianskeho semenišťa.)

            Kedyže povstaneme zo sna hriechov i my?! My často nedbajúc vznešený príklad nášho svätého patróna, tak sa mu vďačíme, že v bahne hriechov sotrvávame.

            Pozrime, jak pekná je smrť spravodlivého?! On krátko pred smrťou svojou utiahol sa zase do kláštora zoborského. Pri sklonku svojho života hladí do tej šerej budúcnosti a vidí blažené odpočinutie, ktoré ho po toľkých trápeniach očakáva. Ozbrojac teda ešte raz ducha svojho nezlomnou vierou, výstrahu dajúc okolostojacim a napomenúc ich, aby bez prítomnosti Filipa opáta nebol vyzlečený, najkrásnejšou smrťou spravodlivých zomrel r. 1009.

            A tu teprv sa ukázalo to jeho mučeníctvo, ktorým on svoje náruživosti krotil. Na vyzlečenom totižto svätom tele našli železnú, hlboko do mäsa vraštenú retiazku, ktorej polovičku kresťanský vodca Gejza sebe vyprosil a v najväčšej úctivosti zachovával. Hľa, také neobyčajné bolo sebazaprenie, hrdinská bola vytrvanlivosť sv. Andreja Svorada. Hľa, tak vznešený príklad zanechal on nám, zvláštne kresťanským mládencom a pannám, aby trýzniac a zapierajúc svoje hriešne telo, nepodľahli pokušeniam, svádzajúcim ich k smyselným telesným rozkošiam, ale nepoškvrnení zachovali svoj vznešený veniec panenskej čistoty. Na svete tomto, i tak nevidíme len dychtenie a túžbu po chatrných veciach, po márnosti a rozkošiach telesných. Sv. Andreja Svorada však vidíme vše opovrhovať a práve preto do nebies vystupoval. So slzami v očiach hľadí za ním do nebies vystupujúcim jeho milujúci učeník sv. Benedik, oplakáva v ňom svojho majstra a učiteľa. Ale čo sa stalo? Život a nábožná smrť sv. Andreja Svorada tak dojímavo na sv. Benedika pôsobila, že zanechal pohodlnejší život v kláštore zoborskom a utiahol sa na Skalku do jaskyne, životom učiteľa jeho posvätenej, kde po trojročnom bohabojnom živote korunu mučeníctva si vydobyl.

            Sv. Benedik bol od svojich rodičov nábožne a po kresťansky vychovaný, hneď v svojej mladosti takou túžbou zahorel po kresťanskej dokonalosti, že zanechal rodičov a príbuzných a pospiechal ta, kde ho neukojiteľná túžba po rehoľníckom živote tiahla, do kláštora zoborského. Mnohé blažené dni strávil tam ako rehoľník; najblaženejšie dni jeho života ale boly tie, v ktorých sv.. Andreja Svorada poznávať, s ním obcovať a jeho učenie poslúchať mohol. Ale tieto blažené dni dlho netrvaly. Sv. Andrej Svorad zanechal Zobor, rozlúčil sa so sv. Benedikom, svojím učeníkom a utiahol sa na Skalku, aby započal od rehoľníckeho prísnejší život pustovnícky. Učeník však nemohol zabudnúť svojho majstra, lež napriek ťažkej a dlhej ceste často putoval na Skalku, aby sa so svojím učiteľom potešil. Všetko sa míňa; pominuly sa i tieto šťastlivé dni. Sv. Andrej Svorad zomrel a zanechal na tomto svete svojho učeníka v jeho žiali. Aby teda sv. Benedik aspoň z čiastky uľavil svojej boľasti, presťahoval sa zo zoborského kláštora do jaskyne skalskej, kde ho všetko upamätovalo na jeho učiteľa. Tu on nasledoval vznešený vzor svojho majstra, tu pokračoval v jeho diele, napomáhajúc modlitbou, pôstom, prácou a dobrým príkladom duchovný dobrobyt svojich rodákov. Ale lakomí ľudia za toto jeho veľké dobrodenie hrozným zločinom sa mu odplatili. V nádeji nejakej koristi r. 1012. napadli ho pohanskí lúpežníci, zavraždili a života pozbavené telo z vysokej skaly do rozvlneného Váhu hodili.

            Ale všemohúci Boh svojho verného služobníka neopustil, ba práve po jeho smrti ho najväčšmi oslávil. Oslávil ho nielen že jeho sv. dušu mučenícku prijal do lona osláveného učiteľa, ale i jeho telesné pozostatky za jeden úplný rok vo vode neporušene zachoval. Po jednom roku nábožní ľudia mŕtve telo sv. Benedika vyzdvihli z vodného hrobu, nad ktorým každodenne poletoval veľký orol, s veľkou slávnosťou do Nitry preniesli a k telu sv. Andreja Svorada pochovali v sídelnom chráme sv. Emeráma, aby tí, ktorých pravá nábožnosť tu na zemi svätými sväzkami spojovala, spojení boli i v hrobe, ba i v nebeských stánkoch. Mŕtve telá ich tam boly pochované v drahocennej striebornej schránke až do časov Matúša Cáka. ináč i Trenčianskym nazvaného, ktorý nitriansky sídelný chrám o jeho drahocennosti olúpil a mŕtve telá našich svätých rozptýlil. Teraz už len niektoré pozostatky ich sa nachádzajú v nitrianskom sídelnom a v skalskom farskom chráme, kde na výročitý deň ich sviatku k verejnej úcte vystavené a pútnikom bozkávať dávané bývajú.

            Krom spomenutých už, po smrti našich svätých stály sa aj iné zázraky. Hodnoverne dokázané je, že istý zbojník od súdruhov svojich ubitý a zomrelý, v jaskyni skalskej bol vzkriesený. Podobne sa dokázalo, že v Nitre na smrť odsúdený a na šibenici odpravený zločinec zázračnou rukou sv. Andreja Svorada z väziek smrti bol vymotaný. Starí spisovatelia spomínajú ešte aj iné zázraky, ktoré ale, poneváč ich hodnovernosť dokázaná nie je, mlčaním pominieme.

            Svätý život, zázraky, ktorými ich P. Boh oslávil, a tie dobrodenia, ktoré nám preukázali, nech nás pohnú k vrelej úcte našich svätých. Uctievajme ich hlavne nasledovaním ich šľachetných ctností: modlitby, pôstov, miernosti, čistoty, práce a opovrhovania svetských rozkoší a radostí. Však keď uctievame našich svätých krajanov, vtedy nasledujeme len pekný príklad našich nábožných predkov. 2e úcta našich svätých už od starodávna v celom Hor. Uhorsku rozšírená bola, dokazuje to, že obrazy a sochy jejich nachádzajú sa nielen v Nitre a na Skalke, ale aj na východných stranách nášho Slovenska, ako v pútnickom kostolíku na vŕšku sv. Rozálie pri Košiciach. Tam pod obrazom sv. Andreja Svorada je tento nápis: „Sv. Zorard na vrchu Zobor pri Nitre pod svätým Štefanom, kráľom Uhorska, viedol život pustovnícky." Pod obrazom sv. Benedika však: „Sv. Benedik, učeník sv. Ondreja Zorarda, skrz pohanských zlodejov ťažko ranený, zo Skalky nad Trenčínom do Váhu shodený, zomrel smrťou mučeníckou."

            Obrazmi našich svätých je ozdobený aj diplom členov Spolku sv. Vojtecha. Z novších časov ich obrazy sa nachádzajú ako nástenné maľby v chráme trenčianskom a bošáckom.

            Nábožní predkovia naši však uctili a pomníkmi ozdobili aj miesta, kde naši svätí žili a zomreli.

            Tak na počesť týchto dvoch svätých vystavil Szelepcsényi, biskup nitriansky, na vrchu Zobore, kde ako reholníci žili, napred chrám a potom roku 1691. Jaklin, podobne biskup nitriansky, kláštor pre mníchov Kamaldulenských, ktorý však už zaniknul a väčšinou v rumoch leží.

            Takto neostala bez náboženských pomníkov ani Skalka, miesto, ktoré oni pustovníckym životom posvätili. Už roku 1224. dal vystavať biskup nitriansky, Jakub I., pri jaskyni, v ktorej sv. Benedik bol zavraždený, kláštor, a na skale, s ktorej jeho mrtvé telo do Váhu hodené bolo, kostol. Kláštor i kostol oddaný bol mníchom Benediktínom, ktorí ním vládli až po osudnú porážku uhorského vojska pri Moháči. V búrlivých časoch totiž kláštor i majetky jeho sobraly válčiace vojská, pokým zase roku 1644. Ján Pušky, biskup nitriansky, na naliehanie Juraja Lippayho, arcibiskupa ostrihomského, a usrozumený s kráľom Ferdinandom, neodovzdal ho správe otcov Jezuitov. Jezuiti vládli kláštorom až po zrušenie spoločnosti svojej, kedy kláštor — ako aj ostatné ich majetky — prešly do vlastnosti študijnej základiny (fundus studiorum), ktorej rákladiny vlastnosťou sú až po dnes. Po zrušení spoločnosti Ježišovej zostal kláštor i kostol opustený, až oba upadly v rumy. Roku 1853., hlavne pričinením Ľudevíta Stáreka, opáta-farára trenčianskeho, z rumov zachované a obnovené bolo, čo sa ešte zachovať dalo. Obnovený kostolík 17. júla r. 1853., na sviatok to našich svätých, posvätil spomenutý už opát-farár trenčiansky, ku ktorej slávnosti sišlo sa veľké množstvo pútnikov, ktorým kázal Ondresík, kurát od sv. Anny, podobne z Trenčína. V našich časoch zachované je a ku službám Božím slúži len: veža s malým, od Jána Krajčíka, kanonika nitrianskeho darovaným zvonom, klenutinou a kupolou ozdobený a k úcte sv. Benedika zasvätený kostolík v rumoch starého kláštora ležiaci v zemi pod týmže. Do kostolíka tohoto vchádza sa zo dvoru kláštorného dvermi do vytesanej skaly vmurovanými dlhou jaskyňovou chodbou. Nad oltárom vidieť obraz, zhotovený pred osemnástimi rokmi akademickým maliarom Jozefom Hanulom, ktorý nám živo predstavuje sv. Benedika od lúpežníkov v jaskyni napadnutého. Nad týmto obrazom umiestený je druhý menší, ktorý Andreja Svorada v prázdnom dube so sopiatyma rukama modliaceho sa vyobrazuje. Povšimnutia hodní sú dvaja, s oboch .strán oltára umiestení, rezbársky umele zhotovení anjeli ľudskej veľkosti. Kostolík má i chórus i malú sakristiu, v ktorej je vyložená kniha na podpisy mien navštevovateľov tohoto posvätného miesta. Z kostolíka vedú dolu schody do kaplnky blahosl. Panny Márie a do hrobu Krista Pána. Pri hrobe vo výklenku medzi dvoma lampami stojí do zeme zasadený kríž s nasledujúcim nápisom pod obrazom Ukrižovaného:

Bože!

K tebe som volal v chudobe Tijs obživil mna

Teba som vžíval v potrebe Tijs vislišal mna

K tebe som volal v nemoci Tijs uzdravil mna

K tebe som sa utikal v prenasledovaní Tijs ohajil mna

Tebe som žaloval tesnosti Tijs potešil mna

V burlivich hroziacich časoch Tijs zachoval mna

O prijmi v milosti presčedri Otče a ochranca môj

citi me vďačnosti

Ktere Tij venuje nehodni Služebnik Tvoj

A buď i dale Otec a ochranca môj.

            Podobne z horného kostolíka ide sa do úzkej, dlhej a tmavej jaskyne, na ktorej konci umiestená je kamenná socha sv. Benedika v rúchu pustovníckom, ako so složenýma rukama svätý ruženec odriekáva.

            Výročitá púť býva tu v nedeľu pod oktávou 17. júla, sviatku to Andreja Svoráda a Benedika. Pútnické prôvody, alebo ojedinelí pútnici prichádzajú sem v ten deň: z Opatovej, Orechová, Hornej a Dolnej Súce, Nemšovej, Trenčína, Turnej, Teplej, Pruského atď., ba i zo súsednej Moravy, slovom, z celého okolia.

            O zveladenie tohoto pútnického miesta namáhali sa všetci miestni farári posledných časov, ╬ Pavel U h r i n zadovážil oltárny obraz sv. Benedika a opísal toto pútnické miesto i složil piesne k naším svätým. Dôst. p. Ján Hevera zakročil u vlády maďarskej, aby zo študijného fondu renovovaný bol nad Váhom v rumoch stojaci veľký dvojvežový kostol sv. Benedika a bývalý kláštor. Ohľadom prvej žiadosti, žiaľ, nedošiel cieľa, ale druhá sa splnila aspoň natoľko, že rumy kláštora sa opravily, aby medzi nimi chodiť nebolo nebezpečné. Veľké zásluhy má o opravu kaplnôk v rumoch kláštora sa nachádzajúcich potom p. Jozef Púchovský, farár na Skalke.

            No medzi všetkými najväčšie zásluhy má o toto sväté miesto najdôst. pán biskup nitriansky, Dr. Karol Kmeťko, ktorý hneď po svojom vysvätení za biskupa podujal sa za Bohu a národu milú vec, z rumov znovu postavil chrám sv. Benedika, ležiaci na tej strane skaly, s ktorej voľakedy bezbožní zbojníci telo nášho svätca do Váhu shodili.

            Hneď po svojom vysvätení vydal výzvu k slovenskému národu, aby mu svojimi príspevkami bol na pomoci v uskutočnení tohoto šľachetného cieľa, a národ keď videl jeho veľkú obetavosť, poslúchol jeho arcipastierske slovo; tak naši rodáci v Amerike, ako i Slováci tunajší poskladali svoje korunky a haliere [6] a uskutočnil sa veľký, všetkými starými r odo lubmi tak túžobne očakávaný cieľ, vystavil sa chrám sv. Benedika, nášho slovenského patróna, na Skalke.

            Dňa 12. júla 1924. bola jeho posviacka. Zo širokých- ďalekých krajov Slovenska sišli sa tam Bohu- a roduvení Slováci, mohlo ich tam byť do 25—30-tisíc, aby pri posviacke tejto našej národnej svätyne boli prítomní. Chrám posvätil pán biskup nitriansky, po čom prehovoril tak on ako iní rečníci zástupu o význame dňa a našich svätých patrónov Andreja a Benedika.

            A stojí už chrám, krásne vystavený a z vnútra v staroslovenskom štýle upravený, aby hlásal slávu našich národných svätých, našich slovenských patrónov.

            Ročite putuje ta viackrát do roka, ale hlavne v nedeľu po 17. júli (deň sv. Andreja a Benedika) roduverné katolícke slovenské obecenstvo, aby tam pri tom chráme a pri starobylej jaskyne našich svätých, dalo im svoju úctu a pomodlilo sa za náš milý, ešte vždy v útrapách postavený národ, by Boh všemohúci chránil ho od všetkého zlého, poprial mu dobrobytu tu na zemi a kedysi každému z nás večného spasenia tam hore v nebi.

Modlitba.

            Bože! ktorý nám narodeniny svätých mučeníkov Svojich, Andreja a Benedika sláviť dovoľuješ: daj, aby sme sa vo večnom blahoslavenstve z ich spoločnosti radovali. Skrze Pána nášho atď. Amen.

Piesne a básne o sv. Andrejovi - Svoradovi a Benedikovi.

I.

Spievajme o krajanoch,

Našich v nebi patronoch,

O svätom Ondrejovi

A o Benedikovi.

Márnosti sa vzdialili

A púšť sebe zvolili;

Najprv horu zoborskú

A potom skrýš podskalskú.

A tu žili v zbožnosti

A cvičili sa v ctnosti,

V rozjímaní, modlení,

V ustavičnom bedlení.

Pôst konali v prísnosti

A v najväčšej ostrosti;

Žiňou telá své kryli

A tak seba trýznili.

Ondrej Zorard zoborský,

Prísny to mních kláštorský,

Na štyridsať denný pôst

Toľko orechov mal dosť.

Prázdny dub si vyhľadal,

S klincami povykladal;

Doňho obruč zavesil,

Na ňu skaly povesil.

V noci, keď sa modlieval,

V dube tom vždy sedával

Modliac sa bez prestania

Bohu slúžil bez spania.

Jednúc hladom zmorený,

Ťažkou prácou zomdlený,

Zamdlel, keď rúbal drevo,

Skloniac hlavu na ľavo.

Anjel k nemu pristúpil,

Jeho telo uchopil.

Preniesol do jaskyne,

Tešiac ho, že nezhynie.

A železná retiazka,

Hlboko sa zaryla,

Dosť veľká a priťažká,

Do jeho. tela skryla.

Jeho život zradila,

Jasne všem vyjavila,

Že telo svoje mučil,

Jak žiť máme nás učil.

Tam na Skalke v jaskyne

Vždycky sláva pokyne

Svätému Zorardovi,

Tak i Benedikovi.

Tak aj svätý Benedik,

Skalky našej pustevník,

Modlil, postil, mučil sa,

Vyprosil si nebesá.

Tu v trpkej samotnosti,

V zriedkavej pobožnosti

Nábožne tri roky žil,

Hroznej smrti sa dožil.

Zločinci ho chytili,

Ohavné zavraždili,

Do Váhu ho hodili,

Do vody zanorili.

Avšak Boh ho oslávil,

Telo jeho objavil

Orlom, ktorý tam prez rok

Lietaval vždy sťa prorok.

Telesné pozostatky,

Drahšie nad všetky statky,

Čerstvé, neporušené

Z vĺn boly vynesené.

Biskupstva nitrianskeho,

V krajine najstaršieho,

Oboch patrónov kosti,

V Nitre ležia v skrytosti.

O, svätí pustovníci!

Zbožnosti milovníci!

Vy Krista služobníci!

Verní nasledovníci!

K vám my vždycky vzdycháme,

O pomoc vás voláme;

Za nás sa primlúvajte!

Pomoc nám vyžiadajte!

Včuľ už slávy účastní,

Proste za nás, vy šťastní!

By sme zlého sa vzdali,

Bohu celkom oddali.

Vždy v dobrom bez ustania,

Trvajúc do skonania,

Do neba sa dostali

A s vami tam plesali.

Ján Hollý.

II.

Kresťane na Skalku putuj;

Cesty a času neľutuj!

Obdivuj mučedelníkov!

Našich svätých pustovníkov:

Benedika pustovníka,

Ondreja rehoľníka;

Mužov týchto vždy zvelebuj,

Život jejich nasleduj!

Ondrej Zorard z Poľska prišiel;

Z tadiaľto do Nitry išiel,

By v zoborskom kláštore žil,

Seba mrtviac Bohu slúžil.

Šiel do jaskyne zoborskej

Zo samoty kláštorskej;

Pridružil sa mu Benedik,

Z kraju nášho pustovník.

O náš svätý Benediku,

Skalky našej pustovníku!

Ty s' zrkadlo bol svätosti

A milovník nevinnosti.

Preto nebies radosti

Máš už tam vo večnosti.

Ty nám môžeš včuľ pomáhať,

Slávu večnú vymáhať.

Na Skalku aj my putujme,

Cesty, času neľutujme!

Boha v svätých oslavujme,

Patrónov svých zvelebujme.

Prosme, by sa primlúvali,

U Boha zastávali

Nás, hriešnych svojich ctiteľov

A zvelebovateľov.

Pavel Uhrín.

III.

Sen pri Skalke.

Hľa, pod Skalkou, pri Trenčíne,

utíchne Váh v rýchlom behu;

pltník v práci odpočinie,

zazrie div na pravom brehu. –

Hľaď, zo skaly sráznej

staré rumy zmizly!

Na mieste ich velebný chrám

vypína sa hor' k nebesám. —

Podiv vzkrsne v mysli.

Miesto rumov rozváľaných

veže dve sa pnú tam hore;

kríž, znak spásy skvie sa na nich,

na nich z rána, večer-zore.

Pokrov rudý chrámu

peje pieseň lásky;

čelo chrámu zrie k Trenčínu,

volá k žitiu, volá k činu

celý kraj považský.

„Kde sa Vzala náhla zmena?" —

riekne pltník udivený.

„Zeleň, zdoba, — čo znamená,

čo ten prápor vytýčený? —

Sväzok tu pribijem;

zajtra je deň Pána;

v nedeľu chrám nevynechám,

zájdem si tiež k tým potechám,

na Skalku hneď z rána". —

Pltník sladko odpočíva

už po vesla ťažkej práci;

blankyt, — taje hviezd čo skrýva

pne sa jako strážnik bdiaci.

Pod sväzkom tok Váhu

šepce zvesti sladké:

O Slovákoch vždy spevavých,

o zmladnutých rumoch starých,

o chráme na Skalke.

Zdá sa mu, že z jaskú Skalky

vychádza ktosi ožiarený;

žehná, krížom dáva znaky,

obličaj má skrvavený. —

V pustovníckom rúchu

na vode krok dáva;

prisadne si k pltníkovi,

ukazuje na chrám nový,

o ňom mu vypráva.--

„Sedemsto je rokov tomu,

Jakub čo biskup nitriansky,

Základ dal Božiemu domu,

zbudoval tiež kláštor skalský. —

Kde žertvy pohanské

horievaly stále,

Andreja a Benedikta

chrám s kláštorom postavil ta,

pri trenčianskej skale.

V chráme tom nebeské slasti

mal duch môj pri stánku Pána;

telo moje — tam v oblasti

Nitry, v chráme Emeráma, —

s mojím učiteľom,

Andrejom, spočíva,

z vĺn Váhu ta prenesené,

v hrobke chrámu uložené,

duch pri Skalke býva. —

Dobre viem, čo ľud povráva

o mojom tu v Skalke jaskú:

že ma skryla skala tmavá,

by hatila zbojskú chásku —

na život mi siahnuť,

a že strážny orol--

od zranených mojich údov,

v hĺbke Váhu nezrušených,

za rok sa nepohol.

Povesť túto ja si vážim,

dar to ľudu slovenského;

za to bedlím nad Považím,

nad Nitrou času ťažkého. —

Na Skalku som došiel,

jak váš verný rodák,

bo tu v súsedstve Trenčína —

kríž, mrav zdobil Slávy syna,

bratom je mi Slovák.

Aj ty vždycky, brat môj milý,

lásku chovaj k Slavianovi,

keď je v mravoch ušľachtilý,

úctu k Bohu dá Kristovi!"

Pltník v spánku vzdychne,

dmúť sa hruď počína;

pústovník zvesť ďalej dáva, —

jako skvela s' Skalky sláva

v sňsedstve Trenčína.

„Benedikta rehoľníci,

čo na Skalke stánok mali, —

v školách, poliach robotníci,

utvorily raj — zo skaly. —

Bujarí junáci

Slávy –- zvykli práci. —

Pod sekerou rehoľníka

húšť padla i jalov kríka, —

ožili Slováci! —

na ľud sletel bôľov nával,

rozkolníctva vzniklý vredy. —

Keď na to spomínam,

žiaľ mi srdce morí!---

Každý národ seba slabí,

deliac s, tvoriac zášti žlaby, —

a kríž, chrámy borí!" —

Vtedy v sväzku praskne čosi;

zošúverilo sa veslo. —

Chlap precitne, — už niet noci;

tu svit! — šero zjavu prešlo! —

Pltník šiel na Skalku,

slyšal, videl všetko:

znel hlas o vyslobodení;

Ale prišly časy ťažké; —

Tatár lietal Nitry poľom;

zvädly i kraje považské,

Skalka tiež ľahla popolom. —

V les skryl sa, kto vládal,

nebolo čuť slova;

spevy na Skalke prestaly,

zmĺkly varhanov píšťaly,

húkala len — sova. —

Skalka padla, opäť vstala;

ožila a zasa mrela;

života jej Nitra dala,

keď ju stihla smrti strela. —

Keď s kalichom prápor

zavial od Moravy,

tu na svahoch Skalky krásnych

naplnil sa tiež úžasných

bôľov kalich žravý. —

Nemec novú vieru dával,

Turek, Maďar nasial biedy;

rodoláskou chrám zrodený —

svätil biskup Kmeťko.--

Na Skalke stál ľudu nával

vôči trenčianskemu hradu;

biskup ľudu svojmu kázal,

Slovákom dal túto radu: „

Čuj, ľudu môj milý!

Sleduj boží zákon! —

Skalka kým u Váhu stojí,

ty buď verným v žitia boji —

kresťanom — Slovákom!"---

Jozef Gálik.

Pramene.

            Acta Sanctorum. Júlii Tomus IV., Episcopatus Nitriensis ejusque praesulum memoria, Tovaryšstvo I. str. 123—130., Legenda čili čítanie o svätých a vyvolených Božích, deň 17. júla,

            Nábožné Výlevy str. 791—793, Zsihalovics Ferencz: Szentek élete.

            Kto by o týchto našich svätých obšírnejšie chcel čítať, nech sa prihlási za objednateľa chystajúceho sa veľkého diela o nich Dr. Juraja Hodála, ktoré vyjde na jar r. 1925 a obsahovať bude ich úplný životopis, taktiež úplný opis ich zázrakov, kultu, pamätností, relikvií, sbierok na reštaurácie ich chrámov, všetky piesne a básne o nich atď. Dielo bude mať mnoho krásnych obrázkov, bude nádherne vystavené a pri tom predsa veľmi lacné, aby si ho každý Bohu a rodu verný Slovák mohol kúpiť a aby sa poznanie a úcta našich milých svätých čím viac rozšírila na našom milom Slovensku.

            Prihlášky za objednateľov už teraz prijíma.

Spolok v sv. Vojtecha Trnave.

PRE VAŠE DIETKY.

            najpeknejší darčok k Vianociam, meninám atď. je doba z ktorej sa vaše dieťa nevinne zabaví a poučí. Také sú: PRE MENŠIE DIETKY:

            K. Bielek: Víazanička veršíkov pre malých žiačikov s obr

            S. Zachej: Starý zámok.........

            Rozprávky pre deti, sv. I. s obrázkami Rozprávky pre deti, sv. II. s obrázkami Hoffmann-Briška: Orechodruzg a myšací kráľ, s obrázkami –

            Suchoradský: Ťažké časy, s obrázkami –

            Hések: Odmena ctnosti, s obrázkami –

            Urban: Obchodník s vtákmi s obrázkami –

            Adamčík: Vernosť a podlosť, s obrázkami

            Klačko: Zlatokopi, s obrázkami ....

PRE VÄČŠIE DIETKY:

            Urbánek: Štvrté prikázanie Božie.......

            Štolz-Žiška: Život sv. Alžbety. (Ukrižované milosrdenstvo), viaz.

            P, Žiška: Životopis sv. Františka Assiského .

            K. Dúbravský: Život sv. Cyrilla a Methoda

            A. Rajecký: Ján Hus vo svetle pravdy ...

            Perugia: Leukotea, Povesť z doby prvých kresťanov

            Nábor-Briška: Mystérium Crucis, román z doby Nerona sára, s obrázkami, sv. I. sv. II. sv. III.

            Sedmohradský: Mokandah, náčelník indiánsky, s obrázkami

            Wiseman-Kollár: Fabiola. Román z časov prvých kresťanov, s obrázkami, viazané           Urbánek: Obrázky z hôr..........

            Dostať tieto knižky v každom kníhkupectve, hlavne ale a za Tavnú cenu u nás, ako nakladaterov.

Spolok sv. Vojtecha v Trnave.



[1] Zsihalovics Ferencz: Szentek élete str. 310.

 

[2] Acta Sanctorum. Júlii Tomus VI. str. 326.

 

[3] Stephanus Damalevič In vita s. Bogumili.

 

[4] Acta Sanctorum. Júlii Tomus IV. str. 329.

 

[5] Acta Sanctorum. Júlii Tom. IV. str. 327.

 

[6] Celá sbierka uverejnená bude v chystajúcom sa veľkom diele Dr. Jur. Hodála o našich svätých. Viď poznámku ku konci tohoto dielka.